Další detaily v článku Brejlovec Roco - zvuk !!!
Tento článek by měl pomoci hlavně začínajícím kolegům. Rozhodně zde nebudu popisovat podrobně možnosti mnoha dekodérů. Je třeba si uvědomit, že manuál k lokodekodéru obsahuje několik desítek stran textu. A to jde o jediného výrobce a jeden typ dekodéru. Základní nastavení jsou však naštěstí stejná či podobná. A různá úskalí, vyskytující se při instalaci a nastavení, rovněž. Také vztah ke způsobu ovládání hraje velkou roli. "Moje parketa" je RailCo TC, a tak i tento moment je zde preferován.
Když jsem před lety začínal s digitálem, naivně jsem čekal, že budou k dispozici informace typu...takto se nastaví lokodekodér pro tuto mašinu. Stačí stáhnout, nastavit a hotovo. Když nic takového k nalezení na netu nebylo, domníval jsem se, že se to objeví časem. Dnes je mi jasné, že by to bylo dost obtížné. Velké množství lokodekodérů, mašin a požadavků vytváří nepřeberné množství kombinací a variant. Existují sice nějaké defaultní soubory, ale jen od některých výrobců a jen pro určité dekodéry. Zkušenosti však naštěstí přece jen nějaké možnosti ukázaly. Určité výsledky lze považovat za globální, opakující se ve více případech. Myslím, že nebude na škodu, aspoň nějaké informace zveřejnit.
Zpočátku jsem neměl výhrady k jednotlivým výrobcům, ani typům. Nejsem však prodejce, ani opravář, takže mnoho jsem toho vyzkoušet nemohl. Nějaké Noname, Kuehn, Fleischmann, Piko...někdy jsem ani nevěděl, co to je. Podle svého zvyku nechci nějakého výrobce preferovat, ale postupně jsem začal používat výhradně Lenz a Zimo. Jistě, je i řada dalších, kvalitních výrobků, ale to už je čistě na každém jednotlivci. Zvukové lokodekodéry jsou trochu jiná kategorie, tady o nich řeč nebude.
Také je třeba podotknout, že na téma digitalizace v železničním modelářství se začínají objevovat setkání, školení, semináře, kde je tato problematika fundovaně přednášena. Doufám, že tento trend bude pokračovat a jen lituji, že se to nedělo už před pár lety.
A jako obvykle... Důrazně upozorňuji, že popisuji systém Lenz, a že jiné systémy mohou mít stejné nebo podobné jen dílčí části !!! V článku Komponenty jsou detailnější informace o některých použitých prvcích, takže pokud nebude uvedeno jinak, jde o lokodekodéry Lenz Gold mini, Zimo MX620(621), centrála Lenz LZV100 s ovladačem LH100.
Další informace a šablonu (konfigurační soubor) pro Zimo MX6xx v češtině najdete v článku MX6xx_cz - šablona YRC.
Lokodekodér je elektronické zařízení malých rozměrů (od nějakých 10x7x2 mm), které je vloženo do hnacího vozidla, lokomotivy. Ze signálu, odebíraného z kolejí, je napájen, řízen a rovněž z něj vytváří napájení a řízení motoru, světel, příp. dalších zařízení. Tato zařízení toho umí opravdu hodně. V první řadě je to ovládání motoru. Přizpůsobení typu motoru, různě nastavitelné řízení otáček pulzní modulací (PWM), rekce na zátěž (Back-EMF), také detailně nastavitelná, plynulý rozjezd a dojezd, kde křivky lze ještě různě upravovat, automatický rozjezd a dojezd (Lenz ABC)...je toho mraky. Pak následuje ovládání pomocných funkcí, světel, serv, spřáhel, generátoru zvuků nebo dýmu. Takže velmi mnoho parametrů, které je možno (a nutno) správně nastavit (viz dále).
Připojení v lokomotivě je provedeno různými způsoby, od konektorů (rozhraní), až po volné vodiče (dráty). Možnosti řeší normy NEM (651,652,658...). Popisů instalací dekodérů do mašin je na webu hodně, zbytečně to opakovat.
NastaveníLokodekodér (dále LD) je sice velmi malý, ale jeho srdce je tvořeno mikroprocesorem nebývalých vlastností. Obsahuje několik desítek (i stovek) programovatelných parametrů. Většinu z nich ale běžně nepoužijeme a zde se budeme tedy zabývat jen těmi nejzákladnějšími.
Programovatelná místa LD se nazývají registry, jsou označené CV a jsou očíslované. Každý registr obsahuje hodnotu, která má určitý význam a lze ji (až na výjimky) měnit. Tomu říkáme nastavení CV, programování LD. Registr obsahuje 8 bitů, tedy 8 dvojkových čísel ("0" nebo "1"), o vahách 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64 a 128. Jejich dvojkový součet pak dává dekadické číslo v rozsahu 0 - 255. Hodnoty lze většinou do registru CV zadávat jak desítkově, tak dvojkově.
Binární kalkulačka zobrazení registru CV
by LokoPin (modified by M.& B.Partyk)
Nastavování, programování registrů CV se dělá většinou na tzv. "programovací koleji", což je vlastně jen jiný způsob připojení mašiny k centrále. (Programování typu "PoM" tady vynechám.) Nastavovat CV registry lze buď přímo z ovladače centrály (u mne LH100) nebo z PC pomocí nějakého programovacího softwaru (RailCo TrainProgrammer, JMRI Decoder Pro...).
Význam registrů je dán normou NMRA. Některé registry jsou povinné, některé důrazně doporučené, zbylé jsou volitelné, dle uvážení výrobce. Když se do toho trochu zahloubáte, zjistíte, že je v tom menší guláš. Některé zcela základní registry ani povinné nejsou a navíc se toto (povinnost, doporučení...) ještě časem mění. Uvádím to zde hlavně proto, že je možno koupit i velmi levný lokodekodér, jen se pak nesmíme divit, když tam nepůjde nastavit třeba střední rychlost. Registry jsou vždy popsány v manuálu lokodekodéru, a to je rozhodující.
Následující tabulka lokodekodéru Zimo MX621 uvádí ty nejdůležitější CV.
CV | Hodnota | Default | Význam | Poznámka |
1 | 1 – 127 | 3 | adresa loko | |
2 | 1 – 252 | 1 | rozjezdové napětí | |
3 | 0 – 255 | 2 | rozjezd | |
4 | 0 – 255 | 1 | dojezd | |
5 | 1 – 252 | 1 | max. rychlost | |
6 | Ľ až ˝
hodnoty CV5 |
1 | střední rychlost | |
7 | číslo verze | |||
8 | 145 (=Zimo) | identifikace výrobce | CV8 = „8“ -> HARD RESET (všechna CV se nastaví na defaultní, tovární hodnoty). |
|
29 | 14 | konfigurace |
Tyto registry jsou ty nejzákladnější. Rozsah povolených hodnot je ve sloupci Hodnota, tovární nastavení (s tím dekodér koupíme) je ve sloupci Default. I když je většina asi jasná, raději to probereme detailněji.
CV1 ... adresa lokomotivy. Na kolejích může být lokomotiv mnoho. Aby centrála "věděla", které mašině poslat určitý povel (jeď, rozsviť...), musí být možno lokomotivu identifikovat. K tomu právě slouží adresa. První registr, který tedy musíme nastavit je CV1. Naprosté většině z nás bude povolený rozsah do 127 plně stačit (ale jde to i výš). Mašinky si tedy pěkně očíslujeme a je jen na nás, jestli to bude v pořadí postupně od "1"... nebo si třeba rozčleníme páry 1 - 20, diesely 21 - 40 atd.
CV2 ... rozjezdové (startovací) napětí. Je to vlastně první bod (počátek) tříbodové křivky nastavení rychlosti (viz dále). Pro novější mašiny stačí hodnota "1" (u Lenz je to "0"). Některé starší stroje ovšem s velmi nízkým napětím buď nejedou vůbec nebo různě trhají, tak se hodnota zkusmo zvýší. Obvykle stačí tak o jeden až tři stupně.
CV3 ... rozjezd, akcelerace. Pokud na ovladači nastavíme určitou rychlost směrem nahoru (přidáme), jde o to, jak rychle na ni mašina zareaguje. Při hodnotě "0" je to okamžitě, zvyšování hodnoty vede k plynulejším změnám rychlosti. Mašina se plynuleji rozjíždí.
CV4 ... dojezd, decelerace. Pokud na ovladači nastavíme určitou rychlost směrem dolů (ubereme), jde o to, jak rychle mašina zareaguje. Při hodnotě "0" je to okamžitě, zvyšování hodnoty vede k plynulejší změně rychlosti. Mašina prostě pomaleji brzdí.
CV5 ... maximální rychlost. Pomocí tohoto CV by měla být nastavena modelová rychlost, odpovídající skutečné konstrukční rychlosti mašiny. Je-li to třeba u Brejlovce 100 km/h, je nejlepší CV5 nastavit tak, aby při max. vytočení ovladače jela mašina zhruba stejnou nebo o něco vyšší rychlostí, dejme tomu 110 km/h. Je to také třetí bod (konec) tříbodové křivky nastavení rychlosti (viz dále).
CV6 ... střední rychlost 1), kterou se mašina pohybuje, nastavíme-li ovladač přesně na polovinu. Je to vlastně druhý bod tříbodové křivky nastavení rychlosti nebo střed křivky
uživatelské (viz dále). Také je to rychlost, kterou se mašina pohybuje, zapneme-li funkci Posun (většinou F3). CV6 tedy platí pouze při tříbodové křivce rychlosti, tedy CV29, bit 4 = 0 !!! Je-li nastavena rychlostní křivka uživatelská, vlastní, dle CV67-94, při CV29, bit 4 = 1, pak je střední rychlost odvozena od této křivky, leží v její polovině. V obou případech bude střední rychlost polovinou maximální rychlosti pouze tehdy, bude-li použitá křivka lineární !!! Tak to ovšem obvykle nepožadujeme. Rychlostní křivka (ať už tříbodová nebo uživatelská) je většinou prohnutá směrem dolů, aby regulace byla při nižších rychlostech jemnější.CV7 ... číslo verze firmwaru (programu, který je nahrán v LD). Pomineme-li některé výjimky, lze tento CV pouze číst.
CV29 ... konfigurace některých důležitých vlastností (viz dále).
1) Tady nutno uvést rozdíl mezi lokodekodéry Zimo a Lenz.
Je otázkou, který "systém" je lepší. Podotýkám, že jsem nezkoušel všechny typy lokodekodérů Lenz, ani Zimo. Ale nepředpokládám, že by se to nějak lišilo. Ověřováno na Lenz Gold Mini a Zimo MX621.
Všechno je snad jasné, jediné, co zbývá, je registr CV29. Ten je trochu jiný, lze v něm nastavit více věcí a je zde významné především tzv. bitové nastavení.
bit | význam | hodnota | dekadicky |
0 | směr jízdy | 0 = normální 1 = obrácený | 1 |
1 | mód jízdních stupňů | 0 = 14/27, 1 = 28/128
jízdních stupňů (Systém jízdních stupňů pro 128 je aktivní, vždy když je doručen příslušný paket dat DCC. |
2 |
2 | analogový provoz | 0 = jen digi, 1 = digi i analog | 4 |
3 | RailCom | 0 = vypnuto 1 = zapnuto | 8 |
4 | křivka rychlosti | 0 = tříbodová
křivka dle CV2, 5, 6 1 = uživatelská křivka dle CV67 – 94 |
16 |
5 | adresa | 0 = 1-bytová
(„krátká“) adresa dle CV1 1 = 2-bytová („dlouhá“) adresa dle CV17+18 |
32 |
6 | nepoužito | ||
7 | nepoužito |
V posledním sloupci je dekadické (desítkové) vyjádření binárního čísla, zadaného v jednotlivých bitech. Ti, kdo tomu moc nerozumí, si mohou pomoci binární kalkulačkou, příp. z netu (převod mezi DEC a BIN umí i kalkulátor systému Windows). Je to jednoduché. Ve sloupci bit je vlastně mocnitel čísla dvě. Tam, kde je jednička se připočte do výsledného čísla dekadická hodnota příslušné mocniny a součet se zapíše do CV29.
Příklad:
bit | dekadicky | |
mód jízdních stupňů 28/128 | 1 | 2 |
digi i analog | 2 | 4 |
RailCom zapnuto | 3 | 8 |
součet (CV29) | 14 |
Ještě si trochu vysvětlíme některé bity registru CV29.
0 směr jízdy Používá se, pokud je z nějakého důvodu potřeba změnit směr otáčení motoru a nechceme rozebírat mašinu.
1 mód jízdních stupňů Já nastavoval vždy 28/128. Pozor na nastavení ovladače (centrály). Nesouhlasné nastavení může dělat divy (viz níže).
2 analogový provoz Při nastavení tohoto bitu jezdí mašina s lokodekodérem i na analogu. Z digitálních "fíglů" toho však moc nefunguje.
4 křivka rychlosti
Tady se zastavíme. V dekodéru lze definovat vztah mezi nastavením ovládacího signálu pro rychlost a signálem, posílaným do motoru. Laicky řečeno, určuje to, jak rychle mašina jede v závislosti na otočení kolečka ovladače. Tento vztah je určen nějakou funkcí, křivkou a tato křivka se dá nastavit. K dispozici je buď nastavení pomocí pouze tří bodů křivky, a to počátku, středu a konce nebo komfortnější, vícebodové nastavení celého průběhu. Mluvíme pak buď o tříbodové křivce nebo o rychlostní tabulce (SpeedTable). Většinou postačí křivka tříbodová (dekodér ji obvykle pěkně "zaoblí"), v některých případech je nutno použít detailnější, vícebodovou křivku, pomocí které lze vyrovnat případné nerovnoměrnosti motoru či převodů. Počet bodů vícebodové křivky záleží na vybraném módu jízdních stupňů (14,27,28).Existuje ještě pár parametrů, které za povšimnutí stojí. Registry CV, které je ovládají, už však bývají různé, s různými schopnostmi, na různých místech.
Lokodekodéry mají různý počet funkčních výstupů. Tyto výstupy spínají zem proti společnému plusu (modrý), na kterém je +12 V. Proudové zatížení je obvykle 100 mA, bývá také uveden max. proud všech funkčních výstupů najednou. Někdy jsou k dispozici ještě další výstupy odlišného charakteru, např. přímo pro ovládání serva (pantograf, spřáhlo, dveře...) nebo výstupy, označené jako logické (LOG), mající výstupní napětí jen 5 V a podstatně menší proudovou zatížitelnost. Někdy lze parametry výstupů dokonce programově přepínat, měnit.
K těm nejzákladnějším funkčním výstupům (asi každý LD) patří dva výstupy pro hlavní světla lokomotivy. Jsou to směrově závislé výstupy F0, označované F0-vpřed a F0-vzad (F0 - forward lights, F0 - reverse lights F0). Tyto dva výstupy jsou defaultně ovládané tlačítkem F0 a fungují v závislosti na směru jízdy mašiny. Výstup je tedy aktivní vždy pouze jeden a při změně směru pak ten druhý. Na tyto výstupy jsou obvykle připojena hlavní a koncová světla mašiny. Schémat je na webu dost.
Další případné funkční výstupy LD už většinou směrově závislé nejsou, i když u některých LD (např. Zimo) lze i tam směrová závislost nastavit. Počet funkčních výstupů udávají výrobci také různě, obvykle tak, aby to vypadalo, že výstupů je co nejvíce. Pochopitelně. V praxi to znamená, že pokud je LD označen, že má dva funkční výstupy, má obvykle jen výstupy na hlavní a koncová světla, pokud "má 4 výstupy", má k tomu navíc ještě dva další funkční výstupy atd. Nenechme se tím zmást. Základ je vždy podrobný manuál, neboť i tyto údaje udávají různí výrobci různě.
Musím přiznat, že tady mi chybí praktické zkušenosti. Zatím jsem se problematikou funkcí LD mnoho nezabýval. Budu velice rád, poskytnete-li mi jakékoliv zkušenosti, poznatky, hlavně schémata zapojení (i scan rukou), cokoliv. Konkrétně mám na mysli schémata zapojení funkčních výstupů LD, která se používají na oddělené ovládání reflektoru, vypínání koncových světel, osvětlení při posunu atd. Mohu to překreslit i upravit a zde prezentovat. Autorství, pochopitelně, nezapřu.
Rovněž mnohé finesy v mapování samém mi zřejmě unikají. I tady se zatím marně snažím sehnat někoho, kdo se tím zabýval hlouběji. Ozvěte se, nestyďte se, budete v novinách. Tedy na internetu. Ale hlavně, pomůžete ostatním.
Přece jen jsem časem poněkud pokročil, viz článek Lokodekodéry - mapování funkcí.
TrainControllerPoužíváme-li RailCo TC nebo podobný soft, většinou vystačíme s nastavením jen pár CV. Někdy je ovšem nastavení lokodekodéru trochu se softwarem v rozporu a právě ty případy podrobněji probereme. Některé parametry lze totiž nastavovat jak v LD, tak v TC. Někdy je nastavení LD limitní, omezující (třeba max. rychlost v CV5), někdy se jakýmsi způsobem přičítá nebo ovlivňuje (akcelerace, decelerace). A obvykle je to nežádoucí. Tak postupně pár postřehů.
Při nasazení nové mašiny do TC se postupuje následovně:
Při provozu v TC je nutno rozhodně akceleraci a hlavně deceleraci LD vypnout nebo ji mít aspoň nastavenou nízkou. Jde to udělat i přímo funkcí ve vlastnostech mašiny. Některé LD to ovšem vypnout neumí, např. Kuehn 025-P. Tam nezbývá, než nízké nastavení "natvrdo". Musíme si uvědomit, že TC sám takové vlastnosti vůbec nepotřebuje, ve vlastnostech mašiny je rozjezd i dojezd definován (záložka Rychlost) a zde to může být nastaveno libovolně. Rozjezd a dojezd nastavený v LD potřebujeme (tak nutně zase ne) pouze pro jízdu přes ruční ovladač.
Abych to ještě jednoduše shrnul.
1. | Mašina, ovládaná ručně z ovladače | ....reaguje pouze na rozjezdové a brzdící zrychlení, které je nastaveno v CV3 a CV4 v lokodekodéru. |
2. | Mašina, ovládaná z TC (plynem, myší nebo AutoTrainem či Plánem) | ....reaguje na Zrychlování a Zpomalování nastavené v oknu vlastností mašiny , záložka Rychlost, ale současně se k tomu "přičítá" i rozjezdové a brzdící zrychlení, které je nastaveno v CV3 a CV4 v lokodekodéru. 1) |
1) A právě to "přičítání" se nám nehodí, a to především při brzdění. TC si totiž vypočítává a nastavuje zpomalování dle délky Ramp (Dráha), a to CV4 nám v tom "brání". Mašina pak začne "přejíždět".
Pro provoz pod RailCo TC toho od lokodekodérů potřebujeme opravdu jen minimum. Pomineme-li zvukové funkce, stačí nastavit, případně zkontrolovat nastavení uváděných CV. Všechny ostatní obrovské možnosti LD nejsou využívány vůbec nebo okrajově. Patří sem především ABC, HLU, konstantní brzdná dráha, různé rozjezdové a brzdící křivky, zátěžová regulace Back-EMF, kooperace s brzdícími generátory, světelné efekty, vícenásobná trakce, kyvadlový provoz atd. atd. Ještě, že máme to RailCo.
ChybyObčas něco nefunguje. Někdy je dekodér vadný (třeba se to i v Číně časem naučí lépe), ale někdy se vadný jen "tváří". Než poletí do koše, vyplatí se zkusit pár triků a testů. A nakonec, i dekodér, který má porušené nějaké "motorové" funkce, jde použít, jako funkční. Třeba na světla ve vagonech.
centrála | lokodekodér |
14 nebo 27 | 14/27 |
28 nebo 128 | 28/128 |
Tak bacha na to, hezký chytáček !!!
Jedna z nejopakovanějších chyb
!!!
Nesoulad mezi ovladačem (multiMOUSE, LH100...) a lokodekodérem.
Stále častěji se opakující chyba. Její příznaky jsou zcela nepochopitelné, nevysvětlitelné. Podle posledních ohlasů kolegů se projevuje i v řídícím softwaru (TrainController), třeba nespojitým průběhem rychlosti a pod.
Není v mé moci popsat lokodekodéry detailněji. Už jen ty zvukové, jsou kapitolou hodně odlišnou a složitou. Stačí si projít diskuzní fóra. Jediný problém se zvukem se řeší několik stránek. Možná občas ještě něco doplním, ale pořád toho spoustu zbyde. Je to obrovské množství parametrů, výrobců, typů, variant atd. Snažil jsem se alespoň trochu popsat základy a některé související problémy. Snad to pomůže v začátcích, později si zatím už každý musí pomoci sám.
Tady asi editovat a přidávat budu muset. Kolegové prominou, ale toto téma je tak variabilní, že se tomu asi nelze vyhnout. Ale třeba se pletu., tak se na mne nezlobte.
LokoPin |
11.03.2012 |
|
25.09.2012 | Binární kalkulačka | |
07.10.2012 | Reset 2 | |
08.10.2012 | Restart | |
06.08.2014 | Střední rychlost, CV6 | |
11.08.2014 | Střední rychlost, CV6 Lenz a Zimo | |
11.08.2016 | Binární kalkulačka HEX | |
21.09.2020 | Nevídaná chyba lokodekodéru | |
21.09.2020 |
(poslední editace) | |
Spolupracovali: | Bohuslav Partyk, Jaroslav Hraška, Václav Kolka |