Kolejiště - část I. - plán

  1. Úvod
  2. Možnosti a požadavky
  3. Plány
  4. Závěr

Úvod

    Kdo je modelář? Je lepší modul nebo vlakodrom? Analog nebo digitál? Těchto, a dalších, podobných otázek už jsem se dotkl několikrát (třeba v článku k 5. výročí založení stránek LokoPin). S plánováním kolejiště jsou právě takové otázky nejvíce aktuální. V současné době je k mání poměrně dost plánů modelových kolejišť. Přispěly k tomu především publikace jednoho z našich vážených kolegů. Chybí mi však jedna kategorie, a to jsou složité vlakodromy. Ta se totiž jaksi nehodí k přístupu těch ortodoxních modelářů, kteří se snaží o krásu modulu, o jednoduchost, o přiblížení k realitě vzhledu i provozu. I tato kolejiště lze s výhodou ovládat pomocí výpočetní techniky. Často je to však podobné, jako bychom jeli náklaďákem do krámu, vzdáleného 100 m, pro dva rohlíky. Naproti tomu, aby se třeba TrainController co nejvíce uplatnil, potřebuje kolejiště složité, s několika velkými nádražími, hodně propletené, prostě velký vlakodrom. Aby to aspoň trochu vypadalo "mašinkově" a nebyly tam nějaké naprosté železniční nesmysly, chce jistě každý. Priorita zájemců o bohatý automatický provoz je ale jinde. A tady je to s nabídkou už o dost slabší.

    Proto jsem se rozhodl (po dlouhém váhání) předložit toto téma váženým kolegům na diskuzním fóru Modely.biz, neboť soudím, že problematika by mohla zajímat širší okruh kolegů. Zvolil jsem tuto kombinovanou formu (diskuzní fórum - úvodní článek), protože nejde jen o jednoduché "co říkáte mému návrhu?", ale myslím, že zde je třeba více vysvětlujícího textu, který by byl pro diskuzní fórum příliš rozsáhlý.

Na začátek článku

Možnosti a požadavky

    Návrhy a plány jsou vždy kompromisem mezi požadavky a možnostmi.

Možnosti

  1. Schopnost

  2. Čas (toho mám habakuk)

  3. Finance (raději nemluvit)

  4. Prostor

ad1)  Co člověk neumí, to se naučí. Je tu ovšem i schopnost pohybu, a to, díky mé páteři, už je parametr nezanedbatelný. Rozhodně nemohu lézt pod kolejiště a dokonce tam něco zapojovat nebo opravovat. Ve stoje nebo v sedě to celkem ujde.

ad4)  Prostor (všechny další obrázky jsou rozklikávací), který  je k dispozici, je pokoj o rozměrech 575 x 323 cm. Zatím jde jen o představu, hrubý návrh. Uvažoval jsem o různém uspořádání, nejlepší se mi zdá toto:

    Jedna strana sice není v pravém úhlu, to ale nijak nevadí. K diskuzi je umístění kolejiště až těsně k oknu (to je třeba ale také občas umýt) nebo zúžení a zkrácení jednoho (obou?) delších panelů. Různě jsem zkoušel panely otáčet o 90°, uspořádat je do jiného tvaru, tento návrh však vychází nejlépe na plochu i na systém přístupu k jednotlivým částem kolejiště.

    Spojovací část (80 x 80) bude odnímatelná. Oba dlouhé panely budou minimálně ze dvou, možná ze tří částí. Přední strana panelu bude na nohách, zadní (u zdi) na konzolích, napevno zakotvených ve stěně. Konzole, délky asi 50 cm, budou nejspíš tvořit běžné úhelníky, po kterých půjde panel povytáhnout od stěny, a pak bude přístup i k zadní části (třeba při tvorbě krajiny). Po povytažení půjde panel zvednout a opřít o stěnu, čímž bude snadný přístup ke spodní instalaci. Skryté nádraží (bude-li vůbec) bude připojeno zřejmě přes část tobogánu a umístěno pod jedním z panelů.

    No, vymyšlené to mám pěkně, teď ještě aby to bylo realizovatelné.

Požadavky

    Jak už bylo naznačeno, kolejiště bude v plně digitálním ovládání, řízené přes PC pomocí softwaru RailCo TrainController 5.8. Pro plné využití této programové aplikace je vhodné kolejiště typu vlakodrom, kde minimální požadavky jsou:

  1. Dvoukolejný + jednokolejný okruh

  2. Minimálně 1 velké nádraží společné pro 1- i 2-kolejku + depo s točnou

  3. Minimálně 1 velké nádraží (nákladové i osobní) na jednokolejce

  4. Dvě reverzní smyčky + příp. SN

Z požadavků potom vychází základní schéma kolejiště.

Hlavní nádraží - minimálně 2 + 2 koleje pro 2-kolejku, 2 koleje pro jednokolejku
Nákladové nádraží - minimálně 4 koleje
Skryté nádraží - minimálně 5 kolejí + 2 zpětné smyčky

Teď jde jen o to, využít co nejlépe plochu (necelých 10 m2), která je k dispozici, a co nejlépe to zakroutit a proplést, aby úseky mezi nádražími byly co nejdelší a přitom to nevypadalo moc debilně. Také to chce nějaký ten most (tunely jsou nutností), nějaký ten přejezd se závorami. Kdyby se naskytl nějaký delší úsek (aspoň 5 m), mám připravený i autoblok. Tady je problém v tom, že to musí být úsek, který není v tunelu, aby na návěstidla bylo vidět, jinak to ztrácí smysl.

Na začátek článku

Plány

    Výchozí možnosti a požadavky bychom měli, tak alespoň nějaké počáteční hodnoty. Hlavní nádraží s depem má původ v návrhu, jehož autorem je Andreas Maercz. K tomu jednoduché nákladové (i osobní ?) nádraží a skryťák "vlastní konstrukce" se dvěma zpětnými smyčkami. Pár prvních návrhů, včetně souborů WinTrack 8, předkládám, aby se diskuze, bude-li jaká, měla od čeho vyvíjet.

      
Návrh 1, WT1                                             Návrh 2, WT2
 
     
Návrh 3, WT3                                             Návrh 4, WT4
 
Návrh 5, WT5

    Takže jednoduchý dotaz zní: Líbí se něco z toho? Nebo nějaké jiné nápady?

Na začátek článku

Závěr

    Opět výtvor, který není ještě ani naplánován, natož postaven. Důvody jsou opět zřejmé. Čekám na připomínky, podněty, návrhy. Třeba jsou moje představy zcela chybné nebo se objeví nějaká zcela jiná, zajímavá inspirace.

Na začátek článku
Menu

LokoPin  

02.11.2012

 
 

29.11.2016

(poslední editace)
     
Spolupracovali: