Skryté nádraží

  1. Úvod
  2. Požadavky
  3. Plán
  4. Připojení
  5. Závěr

Úvod

    Se skrytým nádraží jsem původně nepočítal. Kolejiště buduji pouze pro "domácí" použití. Kde to jezdí, tam ať je to vidět. Argumenty, které mě v tom trochu zviklaly, jsou následující. Stavba skrytého nádraží je vlastně ze všech staveb to nejjednodušší. Se stavbou bych mohl začít hned, i když ještě nemám na celou stavbu vyřešené místo. Na stavbě skryťáku bych si mohl trochu vyzkoušet a osvojit některé stavební postupy. Možná, že nakonec bych i část použil jako viditelnou. Uvidíme...

Na začátek článku

Požadavky

    Skryté nádraží v základní podobě slouží na "parkování" vlaků. Pokud hodláte používat tři, čtyři vlaky, je celkem zbytečné. Chcete-li jich provozovat více, musíte je buď z kolejiště sundávat a zase nandavat nebo je musíte prostě někam odstavit. A na to slouží skryťák. Je-li vyřešen tak, že se tam na vozy nepráší (nebo aspoň méně), tím lépe.

    Další potřebnou (ne-li nutnou) věcí jsou zpětné smyčky. Jedna je málo. Aby se vlak otočil kdykoli do opačného směru, jsou třeba aspoň dvě. Pro každý směr jedna. Jinak budou vlaky na kolejišti orientovány stále jedním směrem. Mašina jde otočit na točně, přepojit na opačný konec vlaku jde snadno, ovšem otočit celý vlak bez smyček nelze.

    Pak tu máme ještě rozměry, délku, počet kolejí a zdrojový materiál. Tedy hlavně, jaké výhybky použít. Na skrytém nádraží se pomalu jezdit nemusí. Tedy přes výhybky. Stejně tam není vidět. S nějakou plastovou srdcovkou bych si starosti dělat nemusel. Také přepínání srdcovky by odpadlo. Takže EW1, IBW? Skryťák by měl být však nadmíru spolehlivý. Aby se k němu nemuselo pracně lézt. Takže raději EW2? Je to dost problém rozhodnout.

    Výchozí požadavky jsou tedy dané. Aspoň 6 kolejí a dvě zpětné smyčky. Délka kolejí min. 1.5 m. Rozměry, pokud možno, co nejmenší.

Na začátek článku

Plán

    Po počátečním zkoušení jsem dospěl k plánu, který se mi zdá vyhovující. Výhybky jsou všechny obloukové. Lze použít hotové nebo stavebnicové IBW. Ale také postavit je z flexi stavebnic do typu skupiny 2, tedy jako EW2. Tohle je už popsáno v článku Stavba 1.

    Zhlaví je navrženo tak, aby byly rozměry malé. Výhybky jsou postaveny tak, aby k jízdě do odbočky docházelo vždy jen na jedné výhybce. Jak jsem zjistil při zkušebním provozu, nejkritičtější situace je právě v okamžiku, kdy po obloukových výhybkách se jede vždy do odbočky. Je to pochopitelné, neboť vůz je tlačen odstředivou silou na vnější opornici a přitom musí odbočit na opačnou stranu. Takže tomu jsem se snažil vyhnout. I tak je nutno dosedací plochy jazyků upravit, zabrousit, neboť Tillig se s tím zrovna moc nepáře.

    Na následujícím obrázku je výsledek a k mání je i soubor WinTrack, verze 8.

    Staniční koleje jsou dlouhé od 1789 do 1914 mm. Koleje pro zpětné smyčky jsou dlouhé 1652 mm. Na "výrobu" kolejí (ne výhybek) asi použiji všechno, co mi přijde pod ruku, stejně je to schované. A většinu spojek stejně hodlám letovat. Koleje zpětných smyček budou oddělené (obě kolejnice) v místech označených červeně. Staniční koleje budou oddělené rovněž hned u výhybek (to není označeno) a ještě někde uprostřed. To se využije na instalaci dekodérů obsazení, zřejmě to bude v místě modré přímky a taky tam možná modul rozdělím na dva díly.

Na začátek článku

Připojení

    Skryté nádraží je k hlavnímu kolejišti připojeno dvěma kolejemi. Odmyslíme-li si část s bloky 27 a 28, které tvoří dvě zpětné smyčky, zjistíme, že jde pouze o další okruh. Připojení k hlavnímu kolejišti je obvyklým způsobem. Správné napojení je na dalším obrázku.

Připojení na hlavní kolejiště.     Vpravo: Bloky 29 a 30 mohou být součástí hlavního kolejiště.
 
Zde jsou chybná napojení, pouze z jednoho směru. Navíc vedou ke zkratu, který by bylo třeba ošetřit reverzními moduly zcela jinak.

    Na předchozím obrázku jsou vidět chybná uspořádání. Snadno zjistíme, že do skryťáku lze vjet pouze z jednoho směru, ve směru hodinových ručiček. Otočený vlak by pak šlo znovu otočit pouze couváním. Navíc by musela být jedna z přípojných kolejí opět ošetřena reverzním modulem. Prostě, přátelé, tudy NE !!!

Na začátek článku

Závěr

    Možná, že mi vytknete, že zveřejňuji zcela nedodělaný výtvor. Ani to nemám obyčejně ve zvyku. Tentokrát jsou však důvody jasné. Čekám na kritiku, podněty, návrhy. Třeba jsou moje představy zcela chybné. A naopak, někomu rychlejšímu se třeba můj návrh může hodit.

Na začátek článku
Menu

LokoPin  

25.07.2009  
  28.10.2009 připojení k hlavnímu kolejišti