Parametry
- Hlavní rozměry
- Konstrukce
- Materiál
- základní
- koleje
- Stoupání
- Poloměry
ad 1 Hlavní rozměry [mm]
Průměr |
860 |
Výška |
510 (až 630
1) ) |
Převýšení kolejí |
480 (600) |
Rozteč os kolejí |
43 |
Tloušťka překližky |
6 |
Šíře kolejového pásu |
157 |
Světlá výška nad kolejnicí |
67 (87)
2) |
Závitové tyče |
M6 |
Váha |
13 kg |
- 1) maximum
- 2) loko s volně vztyčeným sběračem
potřebuje 61 mm
ad 2 Konstrukce
Existují i hotové výrobky. Spirála Helix fy
Noch je příkladem. Jistě
dobré, poněkud dražší. V našich podmínkách je základ asi překližka a závitové
tyče.
ad 3a Základní materiál
Uvažoval jsem i o sololaku (náhrada nebo jen nové jméno
sololitu), je levnější a lehčí. Možná to příště
(na nějakou jednodušší spirálu) zkusím. Nakonec jsem zvolil (s ohledem na možnou
hlučnost) přece jen raději překližku, břízu (je lehká a bez smoly), kvalita
nejhorší (kazy tady nevadí), tloušťka 6 mm (ve skutečnosti je to 5,5 mm a zřejmě
by stačila i 4 mm). Překližkové desky lze koupit v rozměrech 250 x 125 cm
(nevím, zda i jiné), takže na 1 desku vyšla 3 mezikruží. Nic moc. Levnější
variantou by bylo použití půlkruhů, což by se na desku dalo rozmístit
lépe, s menším
odpadem. Spojovacích míst by však bylo dvakrát tolik a do toho se mi nechtělo.
Nosné prvky jsou běžné závitové tyče (v každém
železářství) o průměru M6. Tady záleží na průměru, umístění a počtu. Prvotní je,
zda spirála bude připevněna na další nosnou desku (třeba na kolejiště) nebo zda
bude samonosná. Závisí na tom způsob spojení v místě řezu mezikruží. Při
upevnění na desku (nahoře nebo dole) totiž nepotřebujeme žádné další spojovací
třmeny v místě navázání jednoho mezikruží na druhé. Já zvolil samonosnou
konstrukci, která tvar drží právě díky spojovacím třmenům. Nemusíme si pak lámat
hlavu, jak a k čemu to celé přiděláme. Tyče M6 jsou dostatečně pevné a po
začátku stavby se ukázalo, že plně postačují pouze na obvodu. Prostě v této
kombinaci to bylo zcela vyhovující a další varianty můžete vyzkoušet. Nabízí se
ten sololak, více či méně tyčí menšího nebo většího průměru atd.
- Spojovací třmeny. Pokud je celá konstrukce přidělaná (nahoře nebo dole)
na základní desku, nejsou třmeny nutné, ale to jsem nezkoušel.
Použití vnitřních tyčí má však ještě jednu výhodu.
Mezikruží lze pak totiž snadno nastavit s náklonem, převýšením na
vnější straně (dle
NEM114),
což simuluje eliminaci odstředivých sil v reálu V modelové železnici se to
moc nepoužívá, někdy pak hrozí spíše převrácení vagonů na vnitřní stranu. U
spirály je to ovšem trochu jiné. Vždy je totiž nutno počítat s náhodným
rozpřažením, odpojením vagonu(-ů). Následuje samovolný sjezd a výsledek závisí
na kvalitě dvojkolí, způsobu jeho uložení v ložiskách, váze vagonu a poloměru
oblouku. Jinými slovy, čím vagon jede lépe a čím je menší poloměr oblouku, tím
větší rychlosti dosáhne na tobogánu, odpojí-li se od lokomotivy. Zkoušel jsem
to. Všechna dvojkolí mám kovová (ta jezdí rozhodně lépe, než plastová), něco
jezdí hůře, něco výborně. Pouštěl jsem tedy vagony samovolně po spirále. Ty
lehčí, s horším uložením dvojkolí, ani nesjely dolů. Ovšem těžší vagony, s
kvalitně uloženými dvojkolími, vyletěly z kolejí po projetí asi dvou pater.
Spirála bez převýšení. Zatím. Praxe ukáže. Otvory pro vnitřní tyče jsou
připravené, pokud bude třeba, instalace by asi moc problematická nebyla.
ad 3b Koleje
První příležitost vyzkoušet samostatná pražcová pole a
kolejnicové pruty. Pražcová pole (podloží) lze koupit rovná i oblouková. Ta
rovná jdou nařezat (na jedné straně), a tak získat oblouková. Většinou jsem
použil ta oblouková, ale asi na dva průměry se mi nedostávalo, tak jsem
vyzkoušel i úpravu těch rovných. Bez problémů se na jedné straně přeštípnou
pražce a je hotové flexi podloží. Samozřejmě použitelné i pro jiné aplikace.
Kolejnice se pro snazší nasouvání na konci lehce vezmou pilníkem (na patce) a předem jsem
je upravoval (protažením v ruce, lépe v hadru) do přibližně požadovaného
poloměru. Tuto metodu (zvlášť podloží a kolejnice) považuji při
stavbě kolejí za nejlepší. Je to nejlevnější a docílí se mnohem menšího počtu
spojek. Všechny spoje letuji. Pokud by někde u delších úseků vadila teplotní
roztažnost, vždycky se dá kolejnice napilovat a vytvořit dilatační mezera. Ještě
bych poznamenal, že podloží i kolejnice jsem měl z několika různých dodávek.
Někde šly pruty do podloží zcela lehce, někde dost ztuha. Obojí má své výhody.
Horší instalace, lepší držení polohy atd.
Pro snazší nasouvání lze kolejnici namazat, jde to pak
nasouvat mnohem lépe (pak jsou ale potíže se zalepením, pokud je to zapotřebí
např. při nevodivém předělu), stačí i voda či sliny, neboť vyschnou a případné
přilepení je pak možné. Kolejnice se vždy předem vytvarují do požadovaného tvaru,
poloměru, aspoň přibližně. Rovněž podloží, je-li to oblouk,
se nejprve po jedné
straně naštípá, a pak teprve se nasunuje stejně vytvarovaná kolejnice. Jedna, pak druhá.
Rozteč kolejnic je třeba rozhodně
kontrolovat. Tahem na jednu a tlakem na druhou stranu se lze v oblouku dostat i
za požadovanou toleranci rozteče kolejnic. Takže pozor, kontrolovat!!! Ale
jediný problém, se kterým jsem se setkal, bylo zúžení rozteče v místě letování.
Tady pomůže podložka z kovu nebo nějakého termosetu (zlatý bakelit), vložená při
letování mezi kolejnice.
- Spojení kolejnic letováním. Kovová kostička zajistí rozteč kolejnic po
sletování. Přiložený drát slouží ke zpevnění spoje, následně se odštípne.
ad 4 Stoupání
Někde jsem vyčetl, že maximální stoupání by mělo být 5 cm na
metr, to už je však spíš za hranou. Osobně bych se snažil nepřekročit 4% (4
cm/m). A také delší, povlovné, nelomené nástupy stoupání. Při nedodržení těchto zásad
se mohou objevit problémy s projížděním, rozpřahováním, prokluzováním atd.
Samozřejmě, že nejlépe to jede v rovině, bez oblouku, bez výhybek. To ale není
reálné. Některé mašiny a vagony projedou skoro vše, některé mají potíže při
sebemenší nerovnosti. Obvykle se to ukáže až v praxi, až když je pozdě.
Nezapomínejme na to!!!
Ač se to může zdát někomu divné, záleží procento stoupání na
poloměru oblouku. Je to ovšem prostá geometrie asi z osmé třídy. Menší poloměr
má menší obvod, tedy kratší délku a tím je stoupání větší. Jeden okruh poloměru R310 (obvod
je o = 2pr = 2 *
p * 310 = 1948) má délku 1948 mm, tedy necelé 2 m, 10 cm na jeden
okruh by tedy bylo mírně přes 5cm/m. Nakonec jsem ještě ubral a stoupání nastavil
na 8 cm na jeden okruh. Nejproblémovější Rosnička to vyjede v pohodě a dokonce
jde připřáhnout jeden, dva vagony. A samozřejmě, na větším poloměru,
kde je stoupání menší, to je zase o jeden dva vagony více. Celkový počet závitů spirály je 6
(vždy 3 jdou nařezat z jedné překližkové desky), takže výškový rozdíl je
dohromady 48 cm. V případě potřeby by šlo ještě pár cm klidně přidat (zase by se
točilo matkami...a nezapomenout na toleranci délky protažených vodičů) nebo
upravit tobogán přesně na míru.
V následující tabulce je uvedeno stoupání pro tři
základní poloměry (TT) a pro převýšení 66 a 80 mm. Převýšení a délka
jsou vždy pro 1 okruh. Jak je vidět 3)4),
Wintrack si to počítá trochu jinak, rozdíl je ale nepatrný.
Poloměr
[mm] |
Převýšení
[mm] |
Délka [mm] |
Stoupání
[%] 1) |
Wintrack
[%] 2) |
310 |
66 |
1947,79 |
3,39 |
3,40 |
353 |
66 |
2217,96 |
2,98 |
2,98 |
396 |
66 |
2488,14 |
2,65 |
2,67 |
|
|
|
|
|
310 |
80 |
1947,79 |
4,11 |
4,12 |
353 |
80 |
2217,96 |
3,61 |
3,61 |
396 |
80 |
2488,14 |
3,22 |
3,26 |
- 1) Stoupání vypočtené (převýšení /
délka * 100%).
- 2) Stoupání uvedené Wintrackem.
ad 5 Poloměry
Čím větší, tím lepší. Jenže místa se většinou nedostává.
Někdy stačí jeden poloměr kolejí, jindy více. Já potřebuji dva, zvolil jsem tedy
R353 a R396. Vlastně jen pro ověření jsem přidal i R310 (přidání překližky na
vnitřní straně je bez nákladů), abych zjistil, zda je tento poloměr použitelný.
S výsledkem jsem spokojen, podle mne jde použít R310 v pohodě. Ale jak jsem
říkal, při stejném sklonu Rosnička vytáhne na R396 třeba 3 vagony, na R310 s bídou jeden.
Na začátek
článku
Stavba
Mezikruží, v jednom místě přeříznutá, dodal truhlář. Trochu jsem si dělal hlavu
z té mezery. Aby nebyla moc široká. Řezat lupénkovou pilkou? Pootočit každý
další kruh o tu mezeru? Nesmysl. Pár milimetrů mezery vůbec nevadí.
Styrodur (z OBI, zase s jiným názvem) 3 mm jsem nalepil
disperzí (Herkules). Zbytek se odřízne snadno skalpelem. Mimochodem, styrodur
chci dávat všude. Jako podklad pod koleje. Na "ostrém" kolejišti ve dvou vrstvách. Kvůli odhlučnění i s
ohledem na imitaci náspu. Jednu vrstvu všude, druhou jako násep pod koleje.
Jsou-li koleje jen položeny, třeba i na sololaku, je hluk minimální. Jakmile se
přilepí, je to horší. Jak to bude u dvou vrstev, nevím, ale asi to taky nebude
žádná sláva. Kdo chce jezdit hodně tiše, měl by zkusit něco měkčího. Třeba gumu.
Takové samolepící pásky jsou možná lepší. Ale pokud přes to zaštěrkujeme a
zalijeme lepidlem, zase to ztvrdne a hluk je zpět. Na tohle téma je toho na webu
poměrně dost a názory se různí. Každý si musí najít svoji metodu, která mu
vyhovuje.
Otvory pro závitové tyče byly svrtány u všech 6ti
mezikruží najednou. Kvůli přesnosti. Myslím, že zbytečně. Tyče v pohodě povolí.
Spojovací třmeny jsou opět ze železářství, ani nevím, na co to původně je
určeno. K dispozici bylo více typů, jen se zvětšily otvory.
Na styrodur, přilepený na mezikruží, se naznačí
(vystřižené šablony jsou velmi výhodné) středy pod koleje. A můžeme instalovat
mezikruží. Vždy jedno, přilepit koleje (Herkules) a zatížit. Po zaschnutí další
kus kolejí, sletovat atd. Jak jsem už uvedl, vnitřní tyče jsem nakonec vynechal.
Kromě těch ve spoji, kde jsou spojovací třmeny, vně i uvnitř. Vnitřní tyče,
které jsou vidět na násl. obrázku, jsou tam jen dočasně, aby se při zatížení
překližka tak neprohýbala pod závažími. Mimochodem, závaží... Pěkné, že? Trochu
jsem měl potíže sehnat něco vhodného. Doma pak člověk hledá staré žehličky a
bůhvíco ještě. Kouknul jsem se také na internet, kolik stojí třeba běžné
půlkilové závaží. Nestačil jsem se divit. Tak mi došla trpělivost, navštívil
jsem místního dodavatele hutního materiálu a nechal si ze zbytku tyčoviny 55 x
55 mm nařezat 15 kusů, cca 4 cm široké (aby se vešly mezi sousedící koleje).
Váha necelé kilo (mohly být trochu lehčí), celková cena 200 Kč.
Po přilepení
zůstávaly na kolejnicích špinavé skvrny. Nevím od čeho (od závaží, po výparech
lepidla...?), vyčistit šly gumou na koleje. Po lepení na ostrém layoutu budu
muset tomuto zamezit. Z boků kolejnic by to šlo vyčistit asi jen velmi obtížně.
Pokud se nepatinuje, asi by to vypadalo divně. Probádám to při lepení kolejí
skryťáku.
Následně jsem na téma "skvrn" objevil nějaké polemiky
jiných kolegů. Nejrozšířenější názor je, že to způsobují výpary disperzního lepidla,
v hůře odvětraných místech, tedy pod závažím. Souhlasím. Možná, že by
mohl pomoci malý ventilátor. Zkoušel jsem taky chemoprén, ale v tom případě
nelze na podloží použít styrodur, neboť chemoprén ho silně leptá.
-
- Lepí se poslední, šesté patro. Stále mě fascinuje, jak bílé disperzní
lepidlo po zaschnutí zcela zprůhlední.
Ještě pár poznámek ke spojování kolejí, viz obrázek výše. Letoval jsem.
Páječka pistolová, běžná trubičková pájka s tavidlem. Pájecí kapalina
na nerez.
Výrobce ELCHEMCo. Bez problémů.
Kupodivu to s ní šlo perfektně, na rozdíl od kapaliny na nikl. Přesto, že
materiál kolejí by měl být niklovaná mosaz. Teprve na konci jsem měl k dispozici
tvrdší pájku (S-Sn97Cu3) bez tavidla. Ještě lepší. Aspoň není nutno oškrabávat zbylou kalafunu.
Přes spojované místo jsem přiložil holý, měděný, pocínovaný drát (to je nutnost,
pro zpevnění spoje!!!) a po přiletování odštípl.
Spojované místo jsem podkládal železnou kostkou o hraně 12 mm. Tak jsem docílil,
že kolejnice v místě spojení držely správnou rozteč. Někdy cín zateče,
kam nemá. Horní a vnitřní část kolejnice musí být rovná. Shora pomůže pilník, na
vnitřek jehlový nebo frézka.
Možná, že šlo zkombinovat napojování kolejnic s
izolovanými úseky pro detekci obsazení. Nedělal jsem to. Nejprve vše spojil, pak
žiletkovou pilkou (dvojitou) přeřezal a přiletoval potřebné vývody.
Přerušení kolejnice je následně zalito vteřinovým gelovým lepidlem. Případné
přebytky odřezány. To je taková jistota proti nežádoucímu spojení
(třeba zapadlou šponou). Vodiče jsou protaženy dolů, zbylými otvory po vnitřních
tyčích.
Na začátek
článku
Elektroinstalace Všechna
potřebná připojení jsou přivedena přes konektor cannon 25 pinů. Tyto konektory,
označované asi správně D-SUB, jsou známé především z výpočetní techniky. Jsou
velmi kvalitní a na jeden pin snesou proud 1 A. Dělají se v mnoha provedeních.
Tahle pětadvacítka je ale zcela běžná, snadno sehnatelná a levná. Vodiče,
zatížené větším proudem (stejně to nebývá trvale), je možno připojit na více
pinů najednou (JK a UV). Všechna podobná propojení jsou udělána stejně
(nepotřebné vodiče se prostě vynechají) a směrem od centrály, příp. traf je
použita vždy samice (female, -) a pak samec (male, +). Propojovací
kabel jde použít jeden (delší, všechny piny propojené, na různé zkušební akce)
nebo se následně udělá "na míru".
|
JK 1)
|
digi |
|
+ - |
DC 12Vss |
|
PQ |
programovací |
|
AB |
16Vstř |
|
CDE |
zesilovač |
|
UV
1) |
16Vstř |
|
RS |
ohlas |
|
|
|
1)
U větších částí kolejiště (nechci psát modulů), se JK a
UV nepřivádí konektorem. Trafo se zesilovačem (boosterem) je "přímo na
místě". JK a UV je tedy "z místního zdroje".
Pochopitelně lze každý stoupací úsek (v každém z
poloměrů) definovat celý, jako jeden blok pro TC. Má to ovšem tu nevýhodu, že,
než vlak projede, blok bude obsazen. Další vlak by musel čekat. Nejlepší by bylo,
přidělit na každý okruh jeden blok. Délka bloku cca 2 m by byla
tak akorát. To by ovšem dělalo na spirálu 18 bloků. To je asi příliš
zbytečná
investice. Zvolil jsem kompromis. Stoupání, vždy každý poloměr, je rozděleno na
3 části, poloměr R310 dokonce jen na dvě. Vlak tedy v jednom poloměru projede ve spirále
třemi (dvěma) bloky. Uvidíme, jak
se to bude chovat v praxi. Na detektory obsazení byly použity 2 kusy výrobků
Marathon DO4, včetně dekodéru zpětného hlášení M16RS téhož výrobce.
- Uspořádání bloků v TC.
-
- Kompletní schéma zapojení najdete i v
souboru PDF (tam lze
nastavit lepší rozlišení), příp.v sekci Ke stažení.
Na předchozím schématu je detailní zapojení dvou detektorů obsazení DO4 (8 úseků),
včetně dekodéru zpětného hlášení M16RS od fy
Marathon Model. Tyto
komponenty použiji i na mnoha dalších místech, proto jsou další detaily a fígle
popsány v samostatném článku
DO4 a M16RS - detekce
obsazení.
Na začátek
článku
Výkresy
Souhrn náčrtků, návrhů, výkresů je v
souboru PDF. Základem je řez
na následujícím obrázku. Pro různé varianty jedno- nebo
dvojkolejné lze už snadno upravit.
Na začátek
článku
Kryt
Považuji za nutnost, zajistit vozidla proti pádu. Vně i do
středu spirály. Jakkoliv. Vždy je nutno počítat s tím, že dojde k havárii a
mašina pád přežije skoro vždy pošramocená, až zničená. Při tom je do spirály
také nutno sáhnout rukou (havárie, čistění), takže to musí být vhodně udělané.
První mě napadla síť proti hmyzu. Dokonce jsem ji už začal
instalovat. Ale
když už tam "něco" bude, co takhle i zamezit vnikání prachu? Nějaký igelit? Něco
se doma našlo, ale stejně jsem se rozjel omrknout to do Z-marketu
(zemědělské potřeby) a OBI. Fólie v několika provedeních jsou k mání a rozhodně
je to levnější, než ta síť na mouchy. Ale jak to přidělám na spirálu?
Suchý zip se mi zdál nejvhodnější. Protože fólie je zřejmě z
polyethylenu (PE), jsou potíže s lepením. Lepidlo na PE je sice k mání, ale cena
je dost vysoká. "Patrony" do tavné pistole jsou z PE. Vyzkoušíme... a ejhle, to
bude ono. Kousek horké taveniny vytlačit na igelit a do toho přitisknout kousek
suchého zipu. Drží to slušně, při zkoušce pevnosti se trhala i fólie. Je to asi
taková kombinace lepení a tepelného svaření.
Nakonec jsem stejně udělal tu síť. Igelit by ze všech stran stejně
prachotěsnost nezabezpečil (jen snížil), nalepení suchých zipů by se občasným
sundáváním asi poškozovalo a hlavně se mi to s igelitem nelíbilo. Síť proti
hmyzu vypadá podstatně lépe, zipy na ní tavnou pistolí drží velmi dobře a také
se to pohodlně instalovalo. Vždy jsem síť přetáhl přes nalepené obě strany
suchého zipu a zvenčí pomazal tavnou pistolí. Kousky zipu jsou na tobogánu (na
překližce) nalepené chemoprénem.
Síť je i na spodku spirály, aby zachytila vozidla, spadlá
dovnitř. Pokud by spodek byl blízko země nebo na nějaké základní desce, byl by
dole nutný ještě nějaký "tlumící polštář". Vhodných materiálů např. z obalové
techniky je dost.
Nejvyšší okruh sítí chráněn není, bylo třeba instalovat
zábradlí. Materiál PVC, polystyrén nebo podobný. Přiděláno malými vruty.
Mimochodem, často vidím na diskuzích a v Knihách dotazy na zdroj plastových
desek. Reklamní agentury jsou opravdu tím pravým. V té nejbližší jsem se podíval
na jejich dodavatele a výrobky a je toho mraky. Nejvíce se mi líbily ceny, neboť
třeba deska z polystyrénu, tloušťky 1 mm, velikost 1 x 1,5 m stojí kolem 200 Kč.
A odřezky zdarma.
Na začátek
článku
Závěr
- Další obrázky jsou ve
fotogalerii.
Jak to tak bývá, udělal jsem pár chyb. Jako obvykle, na konci se ukáže, co šlo
udělat lépe.
- Vzhledem k celkové pevnosti konstrukce bych asi příště použil
sololak. Při více závitech je to pevné dost. Překližka je asi lepší
při menším
počtu závitů.
- Mně osobně větší hlučnost nijak nevadí, ale tady by asi přece jen
něco měkčího tlumilo lépe. Jestli to bude vadit, asi koleje utrhnu a podlepím,
myslím, že by to mohlo jít.
- Rozhodně bylo také mnohem lepší připojit potřebné vodiče
ke kolejím vždy, když byl určitý modul nahoře. Pěkně přístupný. Přeřezat
koleje
pilkou problém nebyl, ale letovat k nim vodiče, to by šlo shora mnohem snadněji.
- Problematika náklonu mezikruží (a tím převýšení kolejí v oblouku) by
si asi zasloužila více "bádání", možná se k tomu ještě následně vrátím.
Spirála téměř přesně splnila očekávání. Výsledek a
především stavba sama. Naučil jsem se pár věcí, které se rozhodně budou hodit.
Takže jsem spokojen. A co vy?
Na začátek
článku
Menu
LokoPin
|
12.10.2010 |
|
|
23.08.2014 |
Stoupání, doplněna tabulka |
|
|
|
|
21.10.2018 |
poslední editace |