Testy 1

Kolejivo

    Standardními kolejemi (plechové, staré) se zabývat nebudu. Nepoužívám je (důvody jsou naznačeny v úvodu), takže o nich ani nemohu psát. Řeč bude tedy pouze o novém "modelovém" (nebo "profilovém") kolejivu TT fy Tillig. Nevím vlastně o jiné firmě vyrábějící kolejivo TT (kromě flexi od Litomyského), takže pokud bude nadále v textu i katalogové číslo, jde o firmu Tillig.

    Koupil jsem na ukázku flexi koleje, a to od Tilliga, Litomyského a vla-dika. Jsou různé provedením podloží, výškou kolejnice (CODE) i cenově. Hodnotil bych to spíše jako dost nepodstatné rozdíly. Myslím, že je to pouze na subjektivní úvaze a vhodnosti pro určitou krajinnou situaci, takže zde nemám nějaká přísná doporučení. Já zřejmě dám přednost těm od vla-dika.

Výhybky

    Testoval jsem výhybky EW1, EW2, EW3, IBW, DKW. Některé vagony (delší nebo čtyřnápravové) měly na výhybkách EW1 trochu problémy (vykolejení, rozpojení). Takže jejich použití se rozhodně budu snažit vyhnout. Obecně platí, čím větší poloměr zatáčky (odbočky), tím lepší jízdní vlastnosti. Chce to zkrátka zatáčet pozvolna. Je to sice na úkor prodloužení zhlaví, neboť výhybky s větším poloměrem (s menším úhlem odbočení) jsou delší, ale prostě jako jinde, vždy se za vše musí platit. Prohlédněte si geometrii kolejiva Tillig, kde je vše vidět mnohem lépe.

Přestavníky

    Zpočátku jsem si nevšimnul, že pomocí elektromag. přestavníků (83531,2) jdou ovládat jen některé výhybky, a to EW1, IBW a DKW (angličan), i když je to v katalogu uvedeno.  Elektromagnetický přestavník Tillig je podle mne použitelný jen s velkými výhradami, neboť EW2,3 ovládat nemůže (bez úprav) a navíc ze šesti kusů dva nechodily a musel jsem je rozebrat, očistit a napružit kontakty. Když jsem viděl ten vnitřek, tak by mě moc zajímalo, jak dlouho to může asi fungovat. Už měsíční používání ukazuje značnou nespolehlivost, nedoskakování a pod. Takže rozhodně pouze motorické. Koupil jsem tedy čtyři typy a výsledek testování je zde:

 

Tillig

Fulgurex

Hoffmann

Conrad

Cena

355

329

293+kontakty

6,45   4,95(10ks)

Síla     

1.47N = 150g

2N

1N

1.3N

Rychlost

2s

2s

0,3 - 1s

0,3s

Hluk

velký

velký a nepravidelný

nejmenší

malý

Velikost

velký

největší

nejmenší

nejmenší

Hodnoty jsou jen přibližné, zde to ale není tak důležité.

    Tillig je velký a hlučný. Fulgurex je ještě větší, také hlučný (navíc se přestavuje, jako když ani nedojede na konec).

    Hoffmann  má pastorek z nějaké tvrdší gumy a kolo z plastu. Přitlačováním pastorku na kolo se snižuje rychlost přestavení. To je sice pěkné, ale současně se snižuje i síla přestavníku, a to už tak hezké není. V praxi je to tak, že i když je Hoffmann nebrzděný (nejvyšší rychlost), přestavuje se s menší ochotou, než Conrad. Je to pochopitelné, neboť je tam ten pastorek z gumy. Zatím jsem sice nemohl provést nějaká přesnější měření, ale např. pomocí snižování napětí se to ukáže zcela jasně.

    Elektrické zapojení výhybek a přestavníků je v Testech 2, včetně zpětného hlášení (ohlasu). Další (důkladnější) testy přestavníků a výhybek naleznete v Testech 3 začátkem roku 2007.

Na začátek článku

Menu

LokoPin    31.8.2006
revize        30.12.2006