Důrazně upozorňuji, že popisuji systém Lenz, a že jiné systémy mohou mít stejné nebo podobné jen dílčí části !!! V článku Komponenty jsou detailnější informace o některých použitých prvcích. Většinou jsou k dispozici soubory TrainControlleru, ani teď to není jinak, takže je v sekci Ke stažení (30.07.2014) k dispozici soubor lokopin_7gf8_tocna.zip. Do stejného zipu byl přidán i soubor verze 9G.
Zpočátku jsem měl na digitální, automatické řízení točny celkem jasný názor. Nemám "točnový" dekodér (v té době snad na trhu ani nic nebylo), detekce obsazení každého výjezdu, to je nějakých bloků, detektorů, vstupů enkodéru, peněz ... Takže pěkně růčo. Jenže časem jsem přišel na to, jak udělat detekci na výjezdech programově, v TrainControlleru. No vida, fungovalo to. Pak se objevil i dekodér od LDT, který by měl moji točnu zmáknout. Když mi byl nabídnut od vstřícného kolegy, bylo rozhodnuto.
Ovládání točny může mít více podob. Od toho ručního, kdy na kolejišti postačí jednoduchý symbol z verze 5.8 ...
... až po zcela automatické digitální ovládání z TrainControlleru (TC). Mezi jednotlivými verzemi TC jsou však i dost podstatné rozdíly (týkající se točny). Pomineme verze Silver, kde je točna podporována podstatně méně a zakomponování do layoutu a automatiky se zdá dost složité. Verze Gold je mnohem komfortnější a přitom jednodušší. Zde uvedené informace se vztahují k verzi 7..9 Gold. Verze 8 Gold má navíc několik dalších vychytávek, v podstatě však nejde o nějaké zásadní rozdíly. Obdobné je to ve verzi 9 Gold.
Stejně jako soft, bude se lišit i ovládací hardware (HW), a to podle typu točny. Nenazval bych to zrovna "točnovou smrští", přece jen je však těch točen dost, a to nejen od různých výrobců, ale také s přihlédnutím k různým měřítkům. Zde popisovaná točna je TT Fleischmann 6680 C, kterou dnes nabízí Roco pod č. 35900. Ovládacím dekodérem je výrobek LDT TT-DEC, č. 010503. V následujícím textu jsou tedy popisována pouze tato dvě zařízení, TT točna Fleischmann/Roco a dekodér točny LDT TT-DEC !!!
Odkazy na použité originální manuály:
Manuál TT-DEC, originál LDT, verze 6/2013, v angličtině:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/en/anleitungen/ttdec_06_13_en.pdf
Nastavení v TC Gold 7(8), originál LDT, v němčině:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/kompendium/tt-dec-tc-002_10_de.pdf
Manuál TrainController Gold and Silver Version 7, originál RAILROAD & Co.®, v angličtině:
http://www.freiwald.com/software/70/Manual.pdf
Manuál TrainController Gold and Silver Version 9, originál RAILROAD & Co.®, v angličtině:
https://www.freiwald.com/software/UsersGuide.pdf
Pokud některý z předchozích odkazů nefunguje, autor jej změnil.
Ostatní dokumenty, překlady a pod., uvádět nebudu. Jsou to především různé starší verze a překlady (česky, slovensky...). Případným zájemcům je ochotně poskytnu.
Točna je zatím do zkušebního kolejiště jen položená do
otvoru. Přesto jsou k dispozici některé údaje, které by se mohly hodit těm,
kteří chtějí točnu zabudovat do kolejiště definitivně. Shrnutě řečeno, po 6ti letech běžného provozu,
jsem udělal údržbu ad 3). Jinak ani ťuk. Nemusíte se tedy nijak plašit.
Než začneme se zapojováním, důležitá poznámka. Vodiče musí
být většího průřezu !!! Doporučil bych cca 1 mm2, nejméně. Týká
se to zejména přívodu napájení a propojení mezi dekodérem a točnou.
A ještě raději malá legenda...
Elektrické připojení točny a dekodéru je poměrně jednoduché.
Vše je popsáno v návodu k dekodéru. Z točny vede pouze 5 vodičů. Z toho jsou 3
vodiče (žlutý, šedý, červený) k ovládání motoru a aretačního
elektromagnetu, tedy k ovládání otáčení a další 2 vodiče (žluté) jsou koleje
mostovky, které jsou zapojeny přes reverzní modul (Lenz LK100 nebo LDT DSU a
pod.). Vložen bude nejspíš také detektor obsazení DO, pokud nevyužijeme ten
zabudovaný v TT-DEC, jehož výstup je na dvou svorkách, vpravo od červené LED
(nezkoušel jsem).
Konkrétní úpravy na točně jsou minimální. Především je nutno zcela
odstranit
ruční ovladač točny, "kolečko". To tam být nesmí. Buď kolečko nebo TT-DEC. Chceme-li přesto ovládat
točnu i ručně, musí se to řešit přes tlačítka (Push Button)
TrainControlleru nebo přes příslušné adresy na ovladači (třeba LH100).
Samozřejmě by šlo použít přepínání, přepínačem, relátkem
mezi původním kolečkem a TT-DEC..., ale proč? Točnu lze
snadno ovládat i z ručního ovladač (LH100, MM...).
Také je nutno odstranit kontakty mostu, které ho připojují na jednotlivé
výjezdové koleje (viz předch. obr.) nebo
je možnost každou kolej za výjezdem oboustranně odizolovat. Odstranění
kontaktů však není příliš obtížné a zlepší se tím chod točny. Popsáno v článku
Točna Fleischmann 6680 C.
Defaultní (tovární) nastavení adresy TT-DEC je 225 (225-240), případně je možno
nastavit také adresu pro další točnu na 209 (209-224). To nastavíme v oknu
vlastností točny na záložce Connections. TT-DEC tedy obsadí 16 adres. Kolem
adres je v manuálu několik nejasností. Aspoň já tomu moc nerozumím. Už jen ty
defaultní adresy. Proč dvě? Která je default? Nebo obě? Ale jak? Dále se tam
píše o adresách 14 a 15, o souvisejícím adresním rozsahu 209 (209-224) nebo 225
(225-240), o tom, jak ovládat na kolejišti točny dvě. Nikde také není jasně
popsán stav LED diod (zelená, žlutá, červená). Jak je proveden systém otáčení na určitou pozici,
také není popsáno. Předpokládám, že "aktivátorem" je aretační elektromagnet.
Naštěstí žádné tyto nejasnosti nejsou až tak důležité, podstatné je, že to funguje.
Na vině je samozřejmě manuál, jak jinak, ale to, že mám asi 10 verzí
(elektronické, tištěné, překlady...) a každá je trochu jiná, to také na jasnosti moc
nepřidalo. Nezbývá, než všechno pěkně vyzkoušet a popsat. Tak do toho ...
Je jasné, že když
se most otáčí, kolejnice mohou být pólovány opačně. Protože most je možno otočit
do 12ti poloh, a to ještě jedním nebo druhým koncem, celkem tedy 24mi způsoby,
je zřejmé, že v polovině případů budou kolejnice mostu a navazujícího výjezdu
pólovány opačně. Při přejezdu kovových kol tedy dojde ke zkratu. Ošetřit to lze
dvěma způsoby. Mnohem
levnější a funkčně i výhodnější je druhý případ. Přepínač DSU
(DauerStrom Umschalter),
který k dekodéru TT-DEC dodává fa
LDT, slouží k přepínání polarity kolejnic
mostovky. Podle otočení mostu prostě v polovině případů prohodí polaritu
kolejnic mostu, tedy J a K. Kde se ta "polovina" nachází, to je možno
naprogramovat. Jednoduché a účinné. Přepínač
DSU se skládá pouze z bistabilního dvoucívkového relé, jehož parametry jsou
na předchozím obrázku, a srážecího, ochranného odporu. Uvádím to hlavně
proto, že relé by snad bylo možno koupit za cenu pod 3 $, odpor je za
pakatel a bez svorkovnic i tišťáku se lze obejít. Cena pak ještě výrazně
poklesne. Tuto konstrukci pak lze použít i v dalších případech přepínání
polarity, u reverzních smyček, jak je popsáno v článku
Reverz. I cena hotového výrobku LDT je
ale zlomkem ceny reverzního modulu. K přepínači
DSU lze říct jen to, že schéma je nakresleno v poloze po aktivaci svorky G,
což je situace, kdy je točna v referenční poloze nebo v "přidružené"
(zelené) polovině, viz násl. obrázek. A nepřehlédněte, že ovládací
napětí (svorky G a R) je záporné !!! Opačně to nefunguje. Jiné
bistabilní relé, především s nižší ohmickou hodnotou cívek (zde 720 Ω),
rozhodně nezkoušejte. Výrobce nějak zapomněl uvést, jakým proudem je možno
výstupy dekodéru TT-DEC G a R zatížit. Všimněte
si, že v obou polovinách (zelené a červené) jsou kolejnice výjezdů pólovány
opačně (při pohledu z vnějšku směrem k bodu otáčení). V zelené polovině je
modrý vodič vlevo, v červené vpravo. Názvy J-K nehrajou roli, prohodit
kolejnice mostu je maličkost. Jeden konec mostu je tedy vždy v zelené, druhý
v červené polovině a při přechodu mezi polovinami dojde k přepnutí. Tento způsob
přepínání mostovky je rozhodně lepší a levnější, než použití reverzního modulu.
Spolu se smyčkami jsem se tím reverzních modulů zcela zbavil. Žádné "rány",
žádné jiskření, žádné opalování kol a kolejnic, žádné potíže při osvětlených
vagonech. Paráda.
Největší oříšek.
Manuál...bída, jako vždy. Chybí spousta informací, od méně důležitých, až po ty
zcela zásadní. Něco jsem zjistil, něčemu neporozuměl.
Možností připojení točny (myšleno kolejově) je mnoho. Od jediné koleje, až po plný
počet výjezdů v obou směrech. Most je možno sice otočit jen do
12ti poloh, ale i opačným směrem. Tedy 24 možností, výjezdů.
Rovněž způsobů ovládání je více. Příkazy
z ovladače centrály, z TrainControlleru jen přes tlačítka nebo cesty, až po to
hlavní, tedy plně automatizované nastavování točny automatikou TrainControlleru.
Potřebuji kompletní naprogramování všech výjezdů a jednodušší varianty rozhodně
popisovat, a hlavně zkoušet, nehodlám. Když točnou točíte už 14 dnů a pořád to
není ono, tak na nějaké další, jednodušší možnosti už nějak nestačí nervy.
Podle popisu výše je točna připojená, tak co dál? Čím začít?
Především by se mohly hodit
informace o tom, co vlastně signalizují tři LEDky na dekodéru. Výrobce
to jaksi opomenul. Za správnost neručím, ale pro začátek aspoň něco a
časem se to může doladit. Tak dál...
Od výrobce by měl být dekodér TT-DEC v továrním
nastavení, přesto Reset provedeme znovu.
Odjistí se aretace
mostu (páčkou po straně) a most se otočí do počáteční, referenční pozice. Tedy
bouda vlevo nebo nahoru !!!
Při vypnutém
síťovém napájení stiskněte tlačítko S1 a držte jej. Nyní zapněte napájení
TT-DEC. Všechny nastavené hodnoty budou vymazány a TT-DEC bude uveden do
továrního nastavení. (Adr. 225, datový formát DCC, všech 24, nebo 48 kolejových
výjezdů je nyní podle typu točny znovu naprogramováno.
Toto je první rozpor, mně to tak nefunguje !!! Takto
nastavená točna rozhodně nepracuje se všemi polohami, kterých je 12 + 12 opačně,
tedy 24. Závěr, který z toho plyne, je jasný.
Chceme-li
používat všechny výjezdy, rozuměj všechny polohy mostu, Reset rozhodně nestačí.
Výjezdy nutno programově nastavit. Test točny
(Moc ale neřekne,
i při chybném naprogramování to testovalo celkem v poho.) Stiskněte tlačítko S1 a držte jej cca 4 sekundy, dokud
nezhasne červená dioda. Jakmile S1 pustíte, začne se točna otáčet o 360st. A
krátce se zastaví u každého naprogramovaného výjezdu.
Nastavení základní adresy
(Ta se ovšem při Resetu nastavila, takže, pokud není nutno nastavit druhou
adresu, tedy 209, tento krok se vynechá.)
1)
Povely, HW příkazy, jak je
možno nazvat, jsou v následující tabulce. V adrese příkazu není třeba hledat
žádnou vědu. Je to stejné, jako by se přehazovala výhybka. Takže třeba příkaz
CLEAR se vytvoří stejně, jako by se poslal
povel pro přestavení výhybky s adresou 226, do polohy "−"
(mínus).
Zde je
nutno upřesnit, jak vlastně možno točnu ovládat.
Dekodér TT-DEC reaguje na příkazy z centrály (z ručního ovladače LH100, MM
atd.). Tyto příkazy jsou tedy hardwarové (HW příkazy) a TrainController k jejich
vykonání není zapotřebí. Takto lze tedy ovládat točnu pouze z ručního ovladače. Přehled HW příkazů je v následující tabulce: Základní adresa točny po továrním
nastavení je 225. Použijí-li se točny dvě, měla by druhá adresu 209.
Příkazy v tabulce by pak byly o 16 nižší. Pokud je ovšem TrainController k dispozici, je výhodné
si vytvořit pro HW příkazy tlačítka a posílat tak potřebné povely. Je to
praktičtější, než to stále přepisovat na ručním ovladači (LH100). Na předchozím obrázku je kompletní
sada tlačítek, obsahující všechny HW příkazy (žlutá a červená tlačítka) a
všechny příkazy TC (zelená tlačítka).
Nastavení rychlosti otáčení točny a řídicího taktu
Že má každá točna jiné mechanické a elektrické vlastnosti, je jasné. Je to
vlivem motoru a převodů. Kompenzaci je možno provést pomocí dvou potenciometrů
dekodéru TT-DEC. Potenciometr P1 je pod krytem a slouží k nastavení řídícího
taktu, potenciometr P2 je vlevo vedle chladičů výkonových prvků a slouží k
nastavení rychlosti. Oba potenciometry jsou z výroby nastaveny do střední
polohy, což je většinou zcela postačující. Pokud chceme upravit rychlost otáčení
nebo se točna nechová korektně, je možno řídící takt a rychlost upravit,
nastavit. Postup je následující ... Dělal jsem to, ale potenciometry vlastně skončily ve
stejné poloze, v jaké byly před nastavováním.
Programování kolejových výjezdů (napojení)
Napřed musí být nastavena rychlost otáčení točny a řídicí takt.
Točna je v referenční poloze.
Tovární nastavení (viz
výše).
Svítí všechny tři
LED.
Tady je postup, popsaný v manuálu: Přesto, že v manuálu je příklad,
který jasně popisuje způsob programování výjezdů jen od 1 do 12, nefungovalo to
korektně. A takto jsem to udělal následovně a ejhle, všechno OK.
Asi jsem si to vyložil špatně nebo to překladač chybně
přeložil, moje angličtina je totiž téměř nulová. Jestli tomu někdo porozumí
lépe, rád se poučím.
Předpokládám, že tímto způsobem by bylo možno nastavit i jen
některé výjezdy. Zřejmě by to pak přeskakovalo nepoužité
polohy třeba při příkazu Step next a pod. Ověřovat to ale nebudu,
nepotřebuji to, nechám vyniknout jiné. Točna i já toho máme už plné zuby.
Synchronizace mezi skutečnou polohou mostovky a zobrazením v PC
2)
Pokud neodpovídá skutečná poloha
mostovky točny zobrazení na displeji PC, je potřeba provést synchronizaci.
Postupuje se následujícím způsobem:
2) !!! Tak toto mi také nechodí !!!
Naštěstí to ovšem není nijak zvlášť nutné. Postačí, nemění-li se poloha točny po
vypnutí aplikace TC. Je-li v poloze referenční, tím lépe. A pokud se to nějak
rozhodí, vždy to lze pomocí HW příkazů zase srovnat. Holt se asi pánové
Freiwald a Littfinski nějak nedohodli.
Pokud chceme použít pro změnu polarity mostovky výstup z
dekodéru TT-DEC, je třeba stanovit "dělící linii", na které bude k přepólování
docházet. Postupuje se následujícím způsobem: 3)
Zde je v manuálu menší nepřesnost. Je to tam totiž popsáno tak, jako by dělící
linie procházela kolejí, výjezdem. To je ovšem nesmysl.
Dělící linie prochází mezi výjezdy. Je-li tedy umístěna
např. mezi výjezdem 12 a 13, aplikuje se ad 2) na výjezd 13 (viz násl. obrázek). Pokud jsou výjezdové koleje kusé, slepé, nikam dál
nevedou, jen třeba do rotundy, lze vše propojit snadno. U kolejí, spojených do
celého kolejiště, je nutno uspořádání řádně promyslet. Možná by připadaly v
úvahu i takové varianty, kdy by tento "dělící" systém nemusel vyhovovat. Pak
nezbývá nic jiného, než použití klasického reverzního modulu (Lenz LK100 a pod.).
Naprogramování dělící linie tedy funguje perfektně, což je, zejména
pro jednoho ze spolupracujících kolegů, jistě dobrá zpráva. Zbavit se reverzních
modulů, může být z více důvodů výhodné, ať už jsou od jakéhokoliv výrobce. Proč
je tomu tak
a jak toho lze dosáhnout ve smyčkách, v přechodových úsecích, to už je
popsáno. Jenže tyto postupy u mostu
točny nejsou možné. Dekodér TT-DEC má ale výstupy, které přepínací modul
ovládají. A je jedno, zda jde o originální modul LDT DSU nebo náhradu, která je
pochopitelně značně levnější. Přepínač DSU
(DauerStrom Umschalter),
který LDT dodává, není nic jiného, než bistabilní relé. Malý problém je v tom,
že nikde není uvedeno, jak velkým proudem je možno ovládací výstupy TT-DEC
zatížit a cívky origo relé jsou poměrně vysokoohmové, 720 Ω. Ovládací proud tedy
tak do 20 mA. Výroba plošňáku, shánění vhodného relé, svorkovnice atd., to vše mluví
pro použití originálního DSU. Jeho připojení je v manuálu. Koleje, připojené na
výjezdy, jsou v obou polovinách rozdělení pólovány opačně. No,
tohle je taky věta... z manuálu. Raději opět
obrázek.
Schéma DSU nemá smysl ani kreslit, každá cívka je připojena "mínusem" na jeden z
výstupů TT-DEC R či G, "plusy" cívek jsou spojeny a
přivedeny přes ochranný odpor (asi 470 Ω) na COM. Dva přepínací
kontakty relé pak prohazují polaritu kolejnic mostu (J-K) vždy, když most
překročí dělící linii. Jednoduché, funkční, bez proudových nárazů, bez opalování
kol i kolejnic. Dosud však používám
na přepólování kolejnic mostu modul Lenz LK100, a tak jen doufám, že se to rychle
změní.
Už se to změnilo, DSU dorazil a podrobnosti jsou uvedeny výše. Tak, dekodér
TT-DEC je naprogramovaný, jdeme točnu zakomponovat do TrainControlleru.
Nejprve je nutno zmínit názvosloví, terminologii, aby
nedocházelo k omylům či nepochopení.
Poloha, nakreslená na předchozím obrázku, je referenční
pro orientaci Svisle/Vertical. (Při Vodorovné/Horizontal orientaci je budka
vlevo, referenční poloha Track 1 je tedy taky vlevo.)
Jiné referenční polohy, než na 12ti nebo 9ti hodinách, tedy
nelze nastavit !!! Prakticky lze říct, že tak, jak se symbol točny
vloží na panel kolejiště, tak to prostě je. Vodorovně nebo Svisle. Bouda vlevo
nebo nahoře. S dalším experimentováním si klidně poslužte.
Z lišty nástrojů vložíme symbol pro točnu na kolejiště.
... pozor! Předchozí obrázek a informace jsou závislé také na
tom, jak velký symbol točny je na layout vložen. Počet výjezdů na symbolu se
přizpůsobí velikosti. Rozhodně tedy nemá nic společného se skutečným počtem
výjezdů. Ten je nutno upravit v oknu vlastností točny na zál. Tracks.
Tvar a velikost symbolu točny lze vybrat naprosto libovolně. Některé tvary mohou
být však nepraktické, až nesmyslné.
Pokud se výjezdy symbolu točny napojují na kolejiště, bloky,
pomocí prvku Konektor/Connector, lze zjistit jednu zvláštnost (zřejmě
jedna z chybiček TC). Konektor musí být ob jedno pole od symbolu točny, jinak se
nevytvoří potřebná cesta. Ale ne na levé straně symbolu. Není to nijak významná
věc, spíš podivnost. Když ale o ní nevíte, může to chvíli potrápit (jako mne
).
Teď je třeba otevřít okno vlastností točny a provést některá
nastavení.
Popisovat detailně všechny parametry není snad nutné, něco
tedy jen zběžně.
ad 4) Je to z toho důvodu, že okamžik dosažení polohy je
signalizován buď právě dosažením polohy Ovladače, anebo je třeba
použít ohlas polohy dekodéru a zadat tento indikátor do položky Feedback na následující záložce
Connection. Nepoužije-li se jedna z těchto
možností, mašina se může dávat do pohybu ještě dřív, než je točna v klidu na
poloze. Ve hře je ovšem také ještě nastavení zpoždění rozjezdu a způsob
uvolňování bloků v Plánu, AutoTrainu, na bloku... je toho více, ale variant je
mnoho a jsou to standardní postupy TrainControlleru.
Záložku Tracks je třeba probrat důkladněji. 4) Právě tady asi leží jádro problému. Točna má vlastně jen 12
poloh mostu. Nezáleží-li na tom, jakým koncem loko z mostu vyjíždí, těchto 12
poloh stačí. Jakmile však je třeba, aby mohla loko z mostu sjet libovolně, tedy
čelem nebo zádí (a toto lze v TC nastavit), je těch výjezdů zapotřebí 24 !!! Výjezdy z točny: Odstraní se oba protilehlé výjezdy. Výjezd je aktivní, loko z/na může
jet. Výjezd není aktivní, loko z/na
nemůže jet. Koleje zde nebudou nebo případně jen krátké, bez bloku. Aktivní výjezdy lze ještě nastavit jako: Loko vyjíždí pouze čelem, předkem.
Výjezd je označen zelenou značkou. Loko vyjíždí pouze koncem, zádí. Výjezd
je označen oranžovou značkou. Platí určitá pravidla. Právě kombinace všech těchto parametrů
ovlivňují to, které výjezdy musí mít dekodér TT-DEC naprogramované. Nezkoumal
jsem, zda, když je v TC naprogramované jen něco, prostě jen některé výjezdy,
některé polohy, zda to tak musí mít (tedy ne vše) i dekodér. Domnívám se, že ne,
a proto naprogramování všech výjezdů (24) v dekodéru
je asi nejlepším řešením.
Už jen z toho důvodu, aby bylo možno nastavení v TC libovolně měnit. Od verze 8G přibyly na záložce Koleje / Tracks tři
parametry. Především je to tlačítko Vlaky... / Trains...,
kterým lze podmínit, na která vozidla se budou vztahovat směrové parametry
výjezdů Vpřed a Vzad. Tak lze docílit, že třeba páry
budou do stání couvat vždy tendrem napřed a vyjíždět na hlavní kolej vždy čelem,
kdežto ostatních mašin se to nebude týkat. Přiřazení vozidel se ale týká všech
takových výjezdů najednou, nelze to rozlišit na jednotlivé výjezdy. Třeba v
dalších verzích. Zatržítka Počáteční / Begin a Koncový / End segment
se využívají pro Segmentové točny, viz násl. obrázek, kde je mostovka
přístupná jen z jedné strany. Nevlastním, nezájem. Tak dále...
Točna TT Fleischmann 6680 C sama žádnou indikaci polohy nemá.
Nebylo by asi nemožné dodělat potřebné prvky, třeba na základě jazýčkových
kontaktů. Také indikace otáčení by jistě šla vyřešit, třeba pomocí napětí na
motoru. Mnou používané spojení točny, dekodéru LDT TT-DEC a TrainControlleru (9
Gold) však nic takového nepotřebuje. Všechny potřebné věci jsou k dispozici. Jak
bylo už výše popsáno, i bez indikace
otáčení to lze řešit pomocí nastavení položky Turn Time / Doba otočení
na záložce Obecné / General. Lze to však řešit ještě lépe, a to poměrně
velmi jednoduše.
Pokud není v položce Zpětná odezva (lépe ohlas) definován
žádný indikátor, funguje parametr Turn Time / Doba otočení na záložce
Obecné / General.
Dekodér
LDT TT-DEC
indikuje otáčení točny na výstupech svorkovnice Rűckmeldg.
Feedback, označené
a
A.
Indikátor svou aktivitou (červený)
indikuje, že točna není v pohybu, tedy že je dosaženo cílové polohy. Tento indikátor s
příslušnou adresou (dle enkodéru) pak stačí zadat v okně vlastností točny (zde
ITP), záložka Připojení / Connection, položka Zpětná
odezva. V tom okamžiku přestane točna reagovat na hodnotu nastavenou
parametrem Turn Time / Doba otočení na záložce
Obecné / General a rozhodujícím je aktivní indikátor ITP, který oznamuje, že točna stojí.
V TrainControlleru se to v praxi chová jednoduše. Při vjezdu
na točnu je jízda mašiny umožněna až v okamžiku, kdy je indikátor ITP
aktivní. K
případným kolizím i zbytečnému čekání nedochází. Indikátor (ITP)
je také vhodné využít pro blokování různých akcí, maker, plánů,
operací atd. V
některých případech, např. při spuštění povelu pro pohyb točny ve chvíli, kdy se
točna už točí, se zabrání nežádoucím stavům, ke kterým bez indikace pohybu točny
dochází.
Jak to mají jiné točny, nevím, ale u výrobků Roco /
Fleischmann to bude nejspíš obdobné. Točnový dekodér LDT TT-DEC-R, který je pro
další typy točen, má výstup pro indikaci pohybu stejnou.
S točnou jdou v TrainControlleru dělat všelijaké fígle. Akce,
kdy jsem předem jen doufal, že snad půjdou udělat, to vše je možné. Točnou lze
libovolně hýbat, vpravo, vlevo, na určité místo výjezdu, a to lze následně
zjistit. I když ne předáním čísla výjezdu, ale třeba na triggeru Flagmanu nebo v
Podmínce. K různým akcím jdou přidat akce další, zvuky a pod.
Ovládání v TrainControlleru je následující. 1. Ruční K ručnímu ovládání slouží Ovladač, který je
popsán výše. Točnu lze nastavit do libovolné pozice
pomocí jednotlivých prvků Ovladače nebo klepnutím myší na některý z výjezdů.
Klepnout je možno levým i pravým tlačítkem myši a podle toho je zvolen také směr
otáčení. Pokud točnu ovládá sám TrainController (Operací či
Automaticky, viz dále), není možno ovládat současně točnu ručně. Dojde-li
k tomu, "rozhodí" se poloha točny na layoutu s reálnou polohou.
Náprava je možná pomocí HW příkazů (třeba Step Right/Left). 2. Operací Na záložce Operace/Operations mnoha prvků (Flagman,
Tlačítko ...) lze z nabídky vybrat Točny/Turntables a do pole Operace točnu
vložit. Symbol lze pak rozkliknout a vybrat požadovanou operaci. Na ovladači nad polem Select Operation lze
před výběrem Operace vybrat určitý výjezd. Podle toho se pak příkazy
Track n mění (n...číslo vybraného výjezdu, tedy Track 1 až Track
24) a operace se váže k tomuto vybranému výjezdu. Jednotlivé výrazy mají následující význam: K tomu snad není co dodat, snad jen to, že některé operace
jsou vázány na přítomnost loko na mostu a na její orientaci. Takto lze pak
nastavit most do libovolné polohy pomocí Tlačítka, Flagmanu atd. Místo
operace točny lze ale použít i třeba příkaz pro aktivaci předem vytvořené cesty. V přiloženém
souboru
lokopin_7gf8_tocna.zip. si to lze
rovněž prohlédnout a vyzkoušet. Do stejného zipu byl přidán
i soubor verze 9G. 3. Automatické Zde točna reaguje zcela běžným způsobem na požadavky Plánu
či AutoTrainu. Stejně, jako při jakémkoli jiném automatickém pohybu z bloku do
bloku. Jako startovní i cílový blok může být zadán i blok točny. Start a cíl se
zadává stejně, jako by blok točny byl normálním (pevným) blokem mezi startem a
cílem. Potřebné otočení mostu je provedeno automaticky, včetně případných
požadavků na směry, které jsou zadány ve vlastnostech točny, pomocí položek
Forward - Backward. Tak lze plnit všechny požadavky pro pohyb loko na točně
a jejich výjezdech. Na předchozím obrázku jsou dva příklady. Most točny se
orientuje buď podle nastavení
Forward - Backward (příp. jen pro vybrané mašiny) nebo to udělá "nejkratším"
způsobem. Pokud chceme docílit určité směrovosti a
Forward nebo
Backward nastaveny nejsou, je nutno Plán rozdělit do dvou Plánů a
mezi vložit příkaz pro požadované otočení (třeba makrem, spuštěném na konci
prvního Plánu). Upozorňuji, že většina výjezdových bloků nemá v připojeném layoutu
lokopin_7GF8_turn_2 fyzické indikátory. Simulátor zde
nepracuje korektně !!! (Ale v reálu to funguje, jak víno.) A ještě jedna věc (akce, příkaz) mi
nefunguje. Refresh. Tento povel
z hlavní nabídky TC - Railroad - Refresh Railroad by měl všechny prvky TC, tedy
návěstidla, výhybky, příslušenství uvést do stavu, který je na obrazovce, na
layoutu. Funguje to skvěle, ovšem u točny ne. Ta se po Refresh posune obvykle
někam jinam, než je na layoutu. Snadno ji pomocí HW příkazů „STEP right“
227− nebo „STEP left“ 227+ srovnáme. Ve verzi 9 je to už OK.
Nad příklady není. Říkám já, i mnoho dalších.
Výchozí stav: verze 9 Gold, točna s indikací dosažení polohy
(v simulaci je nutno indikátor ovládat ručně).
Příklad 1 - Otočení o 180°
Požadavek:
Po stisknutí tlačítka TL1 vozidlo z bloku B01 vjede na točnu, otočí se o 180° a
vyjede z točny zpět do bloku B01.
Tlačítko TL1 spustí sled příkazů na záložce Operace. Stejně tak mohou být
tyto příkazy na zál. Operace v makru, Flagmanu atd. 1 - Spustí se plán
B01-BT. Točna se přestaví do polohy 1-13 (pokud v ní už není) a
loko se rozjede na točnu. kde zastaví. 2 - 4 - Tyto tři
příkazy tvoří smyčku, kde 2 je Začátek
A, 4 je příkaz Skok na A
a 3 je podmínka, že plán
B01-BT je aktivní směrem vpřed (zelený).
Vlastní podmínka se zadá po stisku tlačítka Změnit. 3 - Pokud je podmínka
splněna, vykoná se následující příkaz 4, a
program skočí na Označení A. To vše tak dlouho, dokud plán neskončí. Pokud podmínka splněna není, následující příkaz
4 se přeskočí a program pokračuje řádkem
5. Jednoduše řečeno, ve smyčce se
čeká, dokud není Plán B01-BT ukončen.
5 - Točna se otočí o 180°.
6 - Spustí se plán B01-BT opačným směrem
(tedy červeným, z BT do B01).
Způsobů, jak toto naprogramovat, je jistě více.
Místo některých příkazů je možno uvést makra, obsahující příkazy, a pak je možno
tato makra podmiňovat, nebo lze použít dva plány (tam a zpět) a druhý spouštět z
prvního atd. atd.
Zde uvedený způsob je bez maker, jen s jedním plánem,
využívající moderních prvků verze 9(8) Gold.
Výjezd by neměl být směrový,
neboť pro vybrané loko by se most případně před rozjezdem loko znovu otočil.
Příklad 2 - Výjezdy
Výchozí stav: verze 9 Gold, točna bez indikace dosažení polohy
(ale jen z důvodu lepší prezentace)
Příklad 2 není ani tak příklad, jako spíš popis toho,
co
všechno lze s točnou provádět. Většinou je to sice v předchozím textu uvedeno,
teď ale ještě víc detailů.
Prvek Točna lze zadat buď jako test stavu
polohy v Podmínce / Condition, či ve Spoušti / Trigger, nebo jako
příkaz v záložkách Operace / Operation. Parametry příkazu točna,
přístupné po stisku Změnit / Change, se liší právě podle toho.
U zál. Operace je to trochu odlišné.
"Točnové" operace: K tomu pár poznámek: ad 5. Vztahuje se to jen na loko, uvedené pod tlačítkem Vlaky (Okno
vlastností točny, záložka Koleje). Pro jiné loko se použije
nejkratší cesta otočení. Většina ostatních povelů je snad jasná. Ne-li, ozvěte se,
dopíšu.
Poloha točny tedy lze v TC snadno indikovat. Zdůrazňuji to v TC.
Ovšem pokud se ještě přidá
Indikace dosažení polohy,
výsledkem bude plně hardwarová indikace polohy točny. Ovšem
jen s přítomností TC.
Takto jednoduše lze indikovat skutečnou polohu točny.
Jednotlivé Flagmany pak mohou třeba ovládat signalizační LEDky někde na panelu.
Zase to nikdo nevydrží přečíst celé, opět budu napadán z
přílišné složitosti, tak zkusím co nejkratší návod. Je to dost jednoduché a stručné ?
Velice děkuji všem zainteresovaným (viz
Spolupracovali). Pokud jsem ještě na někoho zapomněl, velice se omlouvám.
Dekodér, snaha mě poslat správným směrem, pomoc při prohledávání manuálů a
zahraničních fór, to všechno mi moc pomáhalo. Tentokrát bych na to sám nestačil,
a nebo by to trvalo hodně, ale opravdu hodně dlouho.
Pořád mi ale vrtá hlavou, jak to v manuálu může být tak
chybně popsané. Pochopil jsem to špatně? Pokud mi to někdo objasní, má u mne
pivo (nebo dvě, samozřejmě Plzeň
).
Použité materiály:
Manuál TT-DEC, originál LDT, verze 6/2013, v angličtině:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/en/anleitungen/ttdec_06_13_en.pdf
Nastavení v TC Gold 7(8), originál LDT, v němčině:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/kompendium/tt-dec-tc-002_10_de.pdf
Manuál TrainController Gold and Silver Version 7, originál RAILROAD & Co.®,
v angličtině:
http://www.freiwald.com/software/70/Manual.pdf
Manuál TrainController Gold and Silver Version 9, originál RAILROAD & Co.®,
v angličtině:
https://www.freiwald.com/software/UsersGuide.pdf
Ostatní dokumenty, překlady a pod., uvádět nebudu. Jsou to především
různé starší verze a překlady (česky, slovensky...). Případným zájemcům je
ochotně poskytnu.
Točen, měřítek i způsobů ovládání je jistě více. Přesto
doufám, že se zde, jako obvykle, budete alespoň inspirovat. Jak už jsem řekl:
"Kdo nemá točnu, jako by ani nebyl."
Obrázky bez uvedení autora jsou z materiálů
fy
LDT. Na začátek
článku
LokoPin
Most točny zespodu. Kontaktní pole, 5 mezikruží. Vlevo je vidět aretační
elektromagnet.
Dekodér ovládání točny
LDT TT-DEC
(obrázek výrobce).
Elektrické připojení. Další detaily v originálním
manuálu.
A tady je to komplet, jak jsem to zapojil původně.
Chodilo to, ale stýkaly se kolejnice (most a výjezdy) s přímým a detekovaným
napájením. A to je na přesnost zastavení
špatné.
Bylo nutno přidat diody D, které však zase už příliš snižovaly napájecí napětí.
Řešení je triviální.
Stačí DO zapojit před přepínač polarity. Jak jednoduché, proč jsem
na to nepřišel hned?
Zřejmě proto, že jsem v té době neměl detektory DIGI-CZ, u nichž lze detekovanou
kolejnici snadno zaměnit.
TT-DEC - dekodér ovládání točny LDT
KZH - kodér zpětného hlášení (enkodér), např. Lenz LR101, LDT RS-16-O atd.
DO - detektor obsazení, např. Lenz LB101, DIGI-CZ atd.
DSU - přepínač polarity kolejnic mostu LDT DSU.
M - motor točny s aretačním elektromagnetem.
I přes jednoduchost se výrobce snažil uživatele zblbnout, tak na motor použil
jeden vodič také žlutý, jako by to nemohl být třeba zelený nebo modrý. Ale je
naštěstí na jedné straně, ty dva žluté na mostovku jsou na straně druhé.
Přepínač DSU
(obrázek výrobce a Jaroslav Mader).
Schéma přepínače DSU
(DauerStrom Umschalter). Upraven obrázek fy
LDT.
Rozložení polarity výjezdů pro vlastní testovací kolejiště.
LED
Programování
Provoz
Zelená
trvale
Referenční poloha
bliká
nastavení výjezdů
Pohyb mostu
zhasnuto
Nereferenční poloha
Žlutá
trvale
Dosažení polohy
bliká
nastavení
adresy
zhasnuto
Pohyb mostu
Červená
trvale
Přítomno J-K
bliká
asi chyba,
ale jaká, která, čí?
Příkaz (Povel)
Mód
TrainController
Provoz
Program
Adresa
Význam
Ovladač
Operace
−
END
INPUT225−
225+
není k dispozici
není k dispoziciOperace
TrainControlleru jsou popsány v odstavci
Ovládání.
−
TURNCLEAR
TURN226−
226+
otoč vpravo o 180°
není k dispozici
STEP RIGHT
STEP LEFTSTEP RIGHT
STEP LEFT227−
227+
MOVE RIGHT
MOVE LEFTMOVE RIGHT
MOVE LEFT228−
228+
Track 1
Track 2
229−
229+otoč vpravo na pozici 1
otoč vpravo na pozici 2
Track 3
Track 4
230−
230+otoč vpravo na pozici 3
otoč vpravo na pozici 4
...
...
...
Track 23
Track 24
240−
240+otoč vpravo na pozici 23
otoč vpravo na pozici 24
Tlačítko CLEAR. Adresa je tedy 226−
. Ostatní tlačítka se udělají obdobně.
V TC to pak může vypadat nějak takto... (Stáhnout je možno z
posledního layoutu verze 9GA4.)
Dělící linie přepólování naprogramovaná při poloze 13, tedy mezi výjezdy 12 a
13.
Takto musí být připojeny koleje na výjezdech.
Symbol točny je kolejový prvek, vložený na layout (návrh kolejiště), propojený s
kolejemi a bloky. Ovladač točny je prvek, kterým lze točnu (pohyb mostu) ovládat
manuálně (myší).
Ovladač točny a popis jednotlivých ovládacích prvků.
Move right
Pohyb vpravo
Move left
Pohyb vlevo
Step next
Krok vpravo
Step previous
Krok vlevo
Stop
Zastavit
Track
Kolej, výjezd, poloha
Click Left or Right mouse
Levé nebo pravé tlačítko myši
Most točny má 12 poloh, točna má tedy max. 24 výjezdů.
Na každé straně je 5 výjezdů, další 4 jsou v rozích. Každý roh má 3 různé
možnosti směru výjezdu, ale...
Symbol točny lze upravit dle požadavků. Důležité je
ovšem vědět, že při změně velikosti symbolu se
zcela ztratí nastavení na záložce Tracks a je nutno znovu nadefinovat.
Na levé straně symbolu to jde "natěsno", nahoře, vpravo a dole to musí být ob
jedno pole. Nevěříte? Vyzkoušejte.
Záložka General
Záložka Connection - Typ u dekodéru TT-DEC je třeba zadat
Maerklin Digital Turntable 7686 and compatible !!! Adresa po továrním
nastavení je 225. Použijí-li se točny dvě, měla by druhá adresu 209.
Záložka Customize - Zde lze nastavit barvy jednotlivých částí k
obrazu svému. Především budku na tmavém pozadí je třeba odlišit.
Záložka Přizpůsobit / Customize - verze 9G. Přibyly dva
parametry pro zobrazení Při zastavení a Při pohybu.
Záložka Tracks v defaultním stavu. Zde verze 7G. Vyšší verze
(8G,9G) viz dále.
Záložka Tracks - Pomocí Activate, Deactivate,
Delete, Add, Remove se nastaví požadované
výjezdy, Přiřazení/Assign a případně směrovost
(Forward, Backward).
Zde verze 7G. Vyšší verze (8G,9G) viz dále.
Parametr
Význam
Delete
Poloha je na levé straně zál. Tracks označená prázdným čtverečkem
na obou stranách.
Tato poloha mostu zmizí z Ovladače TC a most do ní nelze
příkazem TC postavit.
Activate
Poloha je označená modrým čtverečkem (výstupkem) na aktivní straně.
Koleje povedou tedy na blok.
Deactivate
Modrý čtvereček, výstupek, chybí.
Forward
Backward
Záložka Koleje / Tracks, verze 9(8)G.
Tlačítko Vlaky... / Trains... vlastně
nahradilo záložku stejného jména. Zcela správně, neboť podmínka vlaky se
vztahuje pouze na směrovost výjezdů. Pokud je třeba podmínit vjezd na
točnu, provede se to standardně přes blok točny (tlač. Vlastnosti
bloku).
Segmentová točna
Záložka Operations - Využívá se třeba při nestandardním ovládání
točny, kdy je pohyb ovládán např. pomocí relé, spínacích dekodérů atd.
Pro uvedené akce je možno použít makra, která se spustí vždy před danou akcí.
Makrem lze ovšem spustit třeba i zvukový soubor, prostě cokoliv.
Záložka Připojení / Connection.
Svorky, indikující otáčení.
Schéma k dispozici není, ale podle vnějšího měření to tipuji na běžný galvanicky
oddělený výstup (optočlen).
Připojení k enkodéru LDT RS-16-O.
Připojení k enkodéru Lenz LR101.
Také je možno klepnout přímo na symbol točny, v místě, kde se
vlastně zobrazuje cesta na některý
výjezd. Směr otáčení je pak ovšem zvolen automaticky.
Operace točny.
Track n - Direct (Shortest Way)
Na výjezd n (nejkratší cestou)
Track n - With Marker (House)
Na výjezd n budkou
Track n - Exit Bridge Forward
Na výjezd n předkem loko
Track n - Exit Bridge Backward
Na výjezd n zádí loko
Track n - Preset Exit
Na výjezd n dle označení výjezdu Forward - Backward
Turn 180° Clockwise > (Right)
Otočit o 180° ve směru hod. ručiček
(vpravo)
Turn 180° Counterclockwise < (Left)
Otočit o 180° proti směru hod. ručiček
(vlevo)
Turn Move Clockwise > (Right)
Točit ve směru hod. ručiček (vpravo)
Turn Move Counterclockwise < (Left)
Točit proti směru hod. ručiček (vlevo)
Stop
Zastavit
Step Next >
Na následující výjezd vpravo
Step Previous <
Na předchozí výjezd vlevo
Při pohybu přes točnu se start a cíl zadává běžným způsobem, jako by blok točny
byl pevný.
Uspořádání pro Příklad 1.
Tlačítko TL1, zál. Operace.
Uspořádání pro Příklad 2.
Vložený prvek Točna, záložka Spoušť / Trigger. Po stisku Změnit
/ Change se objeví ...
... okno výběru polohy. Vybere se stiskem levé myši. Po stisku OK ...
... se vybraná "Kolej 1" objeví na předchozí obrazovce.
Zde to tedy znamená "Spustit Flagman, je-li poloha točny v poloze budkou na
kolej 1".
Na výběr je zde 12 typů operace, která se má provést. Vždy pro
vybranou kolej.
Zde to dvojjazyčně uvádět nebudu, přeložte nebo se
orientujte podle pozice. Nakonec, v angličtině viz výše.
Rovněž se to vztahuje jen na
výjezdy, které jsou označeny Vzad nebo Vpřed. Na neoznačené
výjezdy se použije nejkratší cesta otočení.
Flagmany indikují polohu mostu budkou na výjezd.
Flagman je aktivní, je-li točna otočena budkou na výjezd, Kolej 1.
11.07.2014
07.08.2014
Drobné editace (ruční a aut. ovládání, konektory)
25.08.2014
DSU
28.02.2019
Indikace dosažení polohy + doplnění pro
verzi 9(8)G
03.03.2019
Příklady + další editace pro
verzi 9(8)G
24.03.2020
poslední editace
Spolupracovali (abc):
František Bezák, Ivo Kušta, Jaroslav Mader, Zdeněk Řešátko, Libor
Schmidt, Jan Šumšal