RailCo TrainController - výhybky
Jeden typ dotazů se týká také výhybek a jejich nastavení v TC. Není to nic složitého, jen angličan trochu "zlobí", takže si možná zaslouží poněkud více pozornosti. A komu by se zdál tento článek už moc "o ničem", ať se nad prvním, zdánlivě zbytečným obrázkem, více zamyslí. Chytrému napověz... A kdo vyhraje, může mi napsat na mail.
Důrazně upozorňuji, že popisuji systém Lenz, a že jiné systémy mohou mít stejné nebo podobné jen dílčí části !!! V článku Komponenty jsou detailnější informace o některých použitých prvcích.
Jak se kreslí, snad netřeba opakovat...
Layout je jednoduchý, jen pro ukázku.
Otevřeme-li okno vlastností na nějaké výhybce, uvidíme následující...
Tuto poslední záložku, speciálně položku Konfigurace výstupu, si probereme detailněji. U výhybky je to ovšem jednoduché. Pomocí myši jdou kontakty, znázorněné znaky "+" a "-", prohodit. Výhybka pak reaguje na povel z TC opačně. Stejný efekt dosáhneme prohozením krajních vývodů elektromagnetického přestavníku Tillig. Pokud ovšem používáme Závislou návěstní soustavu MTBbus, je nutno, aby výhybka byla v TC nakonfigurována právě tak, jak je to na předchozím obrázku. Tedy "+" do Odbočky.
Pokud chceme prohodit polohy výhybky, máme asi 3 možnosti.
1) To už ovšem naštěstí neplatí. Nová verze firmwaru umožňuje i prohození krajních poloh.
Kolejová spojka je zařízení, umožňující přejet z jedné koleje na paralelní, třeba na dvoukolejce. Nebudu rozebírat všechny varianty, od té jednosměrné až po dvojité kolejové křížení (DGV), protože nejsem odborník-železničář, ale něco za pozornost určitě stojí.
Kolejová spojka na rovných kolejích, zde 4 x EW2. Rozteč 43 mm.
Kolejová spojka na rovných kolejích, zde 4 x EW1 + K2. Rozteč 62 mm.
Dvojité kolejové křížení DGV v TC nenajdeme, nakreslit se musí jako typ B. Rozteč 43 mm. Ovládání viz Servo a výhybky.
Kolejová spojka v oblouku, zde 4 x IBW. Rozteč 43 mm.
Předchozí obrázek platí pro modelové kolejivo TT (nakresleno ve WinTracku). Případy A, B, C jsou jasné. Jen si všimněte různé vlastní délky kolejové spojky. Někdy je každý centimetr dobrý. Případ D by mohl někoho přivést k rozpakům. Podle informací, které jsem ověřil u fundovanějšího kolegy (Jaro Hraška, Šala), se průjezd po vnější koleji (zelené šipky) bere jako Rovně. Maximální rychlostí. Průjezd po vnitřní koleji (žluté šipky) se bere jako Odbočkou. Sníženou rychlostí. Je to logické, jede to přece přes dvě odbočky. A v TC to tedy musíme nakreslit odpovídajícím způsobem. Nastavení Závislé návěstní soustavy MTBbus bude zcela standardní.
V kolejivu TT máme k dispozici pouze dva angličany (třeba znáte další), a to Tillig č.83300 (DKW) a 83391 (Baeseler). Předpokládám, že ovládání je obdobné, ale mohu mluvit jen o prvním. Baeseler nemám.
Tato dvojitá křižovatková výhybka (DKW - Doppelkreuzungsweiche) je konstrukčně udělaná tak, že, představíme-li si ji, jako dvě výhybky, spojené srdcovkovými kolejnicemi od sebe, pak unašeč ovládá vždy protější výhybku.
Okno vlastností angličanu vypadá následovně.
Nějaký přesný návod nastavení v TC tedy neexistuje. Konfigurace výstupu bude vždy záležet na konstrukci angličanu (ta je v našem případě daná) a na fyzickém uspořádání ovládacích přestavníků (serv), tedy na orientaci ±180°, na přidělení adres (který přestavník má adresu n a který n+1) a případně i na připojení (třeba vodičů k cívkám) a nastavení dekodéru příslušenství (třeba u ESU jde orientace prohodit).
A aby to nebylo tak jednoduché, ještě přidáme zakomponování angličanu do Závislé návěstní soustavy MTBbus. Otázka zní, jak vlastně chceme, aby to fungovalo. U výhybky to bylo jednoduché, Rovně normální rychlostí, do Odbočky sníženou. U angličanu máme dvě možnosti. Buď pro oba přímé směry (nebo jen jeden) vybereme maximální rychlost a pro ostatní sníženou nebo bude snížená vždy. Bylo mi řečeno (Jaro Hraška, Šala), že první možnost, pouze s jedním přímým směrem, je správná.
Pokud v nastavení závislé soustavy uvedeme vlastně dvě výhybky, s oběma adresami angličanu, bude ND4 reagovat zcela požadovaně. Je to stejné, jako by tam byly dvě výhybky Rovně. Nastavení Konfigurace výstupu ovšem musí být, aspoň pro tu Rovnou cestu tak, jako na předchozím obrázku. Tedy "-" a "-" v prvním řádku. Pro ten "náš" Rovný směr.
Také lze použít nastavení závislé soustavy podle virtuální výhybky. Ta na kolejišti ve skutečnosti nebude (nemusí být ani vidět) a pomocí Spouště (Triggeru) ovládacího Flagmanu ji budeme nastavovat podle stavů angličanu. Tuto výhybku pak vybereme do příslušné cesty při programování ND4. Oproti předchozí variantě bude stačit jedna výhybka a na nastavení Konfigurace výstupu nebude záležet.
Tohle je totiž poněkud problematické přesně vysvětlit, neboť je třeba vycházet z konkrétního uspořádání zhlaví. Tady jsem se jen snažil rozebrat některé argumenty, které to pak celé ovlivňují, aby se případní "programátoři" moc nezapotili. Jestli se to povedlo...?
Mimochodem u dvojitého kolejového křížení DGV to máme usnadněno tím, že takový prvek v TC neexistuje. Kreslíme tedy čtyři výhybky a nastavení v ND4 je podle nich.
Pokud něčemu nerozumíte, zeptejte se. Dovysvětlím, případně dopíšu nebo upravím.
LokoPin | 16.01.2011 | |
16.02.2016 | (poslední editace) | |
Spolupracoval: | Jaro Hraška |