Lokodekodéry

  1. Úvod
  2. Zimo, Lenz a ti druzí
  3. Závěr

Úvod

Důrazně upozorňuji, že popisuji systém Lenz, a že jiné systémy mohou mít stejné nebo podobné jen dílčí části !!!  V článku Komponenty jsou detailnější informace o některých použitých prvcích.

    Když jsem před lety začínal s digitálem, byly mašiny na prvním místě. Zakoupení centrály (Lenz LZV100), dva dekodéry do mašin a už se jezdilo. Hned zpočátku mi chyběly informace o nastavování lokodekodérů. Nemohl jsem pochopit, proč na webu nejsou nějaké přehledy pro různé mašiny, různé lokodekodéry, nastavení jejich registrů CV atd. Teď už nějaké zkušenosti mám, i když jsou jen omezené na mašiny měřítka TT a na několik málo typů lokodekodérů. A taky mi už nepřipadá tak divné, že nějakých přehledných informací je na internetu stále poskrovnu. Není divu. Velmi rozsáhlý sortiment z hlediska výrobců, funkčnosti, typů, možností, velikostí atd. A k tomu přidejme kombinaci lokodekodér - mašina (tedy její motor a převody). Příliš mnoho variant.

    Přesto jsem se rozhodl zveřejňovat alespoň některé poznatky, které jsou poměrně zajímavé a někomu snad pomohou. Rozhodně to nebude nějaký podrobný přehled nebo srovnávací testy a už vůbec ne propagace a reklama. Prostě jen pár zkušeností a fíglů vlastních, někdy i odposlechnutých. Přes svoji zásadu, uvádět především vlastní poznatky, při tak rozsáhlé problematice je asi výjimka na místě.

Na začátek článku

Zimo, Lenz a ti druzí

    Nejlepší asi bude, popíšu-li dva příklady.

  1. Koupil jsem PIKO ICE. Je to sice start varianta, ale za tu cenu, nekup to... Bylo to v době, kdy jsem se snažil koupit od výrobce či dodavatele mašinu již osazenou lokodekodérem. Pokud není možnost si vybrat, je to ovšem chyba, jak jsem zjistil později. Většinou dostanete ten největší kšunt. V ICE jsem tedy dostal nějaký PIKO Hobby dekodér (snad na bázi Uhlenbrock). Mašina jezdila, ale zatím jsem ji jen vyzkoušel, bez kalibrace a uložil "na později" do vitríny. Nedalo se ale přehlédnout zajímavé "vrzání", které při jízdě produkovala. Přikládal jsem to motoru nebo převodům, nelámal jsem si s tím hlavu. Nedávno jsem ICE posadil znovu na koleje, že budu kalibrovat. Potíží bylo hned několik. Napřed jsem musel trochu upravit kinematiky, potom natřít vodivým lakem dvojkolí posledního vagonu. Brnkačka. Při nastavování registrů CV jsem ovšem zjistil, že nejde nastavit CV6, střední rychlost. Dekodér kaput. Tak jsem konečně objednal Zimo MX620, který mi již dlouho doporučoval Libor Schmidt. Nejen, že šlo vše nastavit OK, to bylo očekávané, ale "vrzání" bylo pryč, mašina jezdí, jak trolejbus. Velmi tiše, jemně, i velmi pomalu, prostě super!!!

  2. Vlastním motorák BR185 (VT137) od Tilligu. Krásná mašinka, s osvětlením. Od počátku mi ale jezdí trochu trhaně. Motor má nepravidelný chod. Rozebral jsem "do mrtě", prohlédl, vyčistil i motor, uhlíky...  Našel jsem a trochu opravil poškození v převodech, je to ale pořád stejné. Nakonec jsem ji poslal k reklamaci. Detaily popisovat nebudu, myslím, že do Tilligu ani nedorazila. Kromě doplněného větráku na střeše (a přilepení ostatních) se mi vrátila zcela ve stejném stavu. Nedávno jsem musel vyčistit sběrače proudu a po sestavení se trhání hodně zhoršilo (kardan?). Ještě než přistoupím k dalším opravám, vyměnil jsem stávající dekodér Lenz Gold mini za Zimo MX620. Kupodivu se to o hodně zlepšilo. Tak, že teď další opravy odsunu na později. Gold mini ještě musím vyzkoušet v jiné mašině, možná i s jiným nastavením. Možná je vadný, možná má jen jinak nastavené třeba PWM. Přesto jsem byl velmi překvapen, jak výměna dekodéru ovlivnila jízdní vlastnosti vlastně vadné mašiny.

    Trochu to shrnu. Pokud jsem měl sám nebo někdo z kolegů (velmi frekventované dotazy) nějaké potíže s lokodekodéry, nikdy nešlo o Lenz nebo Zimo. Dekodér ovšem může být vadný (u mne 2 z 20ti). Nevím, jak Zimo, ale i Lenz je vše Made in China. Dodavatel ho zcela běžně bez potíží vymění. Každopádně je osazení lokodekodérem věc velmi důležitá a má na jízdní vlastnosti zásadní vliv. Mnohem větší, než jsem předpokládal. Vždy se také vyplatí zkusit dekodér v jiné mašině. Někdy prostě v jedné běží hrozně, v jiné výborně.

    Také laborování s parametry Typ motoru, PWM atd. se někdy vyplatí. Velmi podrobný popis nastavení jednotlivých CV registrů nalezneme právě v manuálech Zimo. Rozhodně radím prostudovat, spousta vlastností je stejná i v jiných dekodérech a podrobný popis Zimo pak poslouží jako inspirace.

    Pokud tedy mohu něco doporučit, je to Zimo. Já je tedy budu používat určitě. MX620 má obdobné rozměry, jako Gold mini, má 2 funkce navíc, více dalších možností (zatím prakticky nevyužívám) a v současné době stojí kupodivu o něco méně. Koupit jej lze v Marathonu i jinde.

    Základní parametry lokodekodérů, které mám nebo jsem měl.

Na začátek článku

Závěr

    Počítám, že i tady budu editovat. Pokud se vyskytnou nějaké zajímavé poznatky. Uznávám, že toho zde zatím moc není, ale i to málo třeba někoho vyvede z bludných kruhů.

Na začátek článku
Menu

LokoPin      02.06.2010  
  16.02.2016 (poslední editace)