DO4 a M16RS - detekce obsazení
Při provozu digitální modelové železnice se sotva obejdeme bez informace, kde se nachází kolejová vozidla. Na jejich lokalizaci lze použít různé možnosti (např. kolejové kontakty, jazýčková relé...), ale za nejlepší považuji detektory obsazení (DO), pracující na principu odebíraného proudu. Na trhu jsou k dispozici komponenty více výrobců. Pár jsem jich vyzkoušel. Podle mého názoru je jasným "vítězem" v kategorii cena/výkon výrobek fy Marathon Model, mající navíc i některé vlastnosti zcela unikátní.
Sestava komponentů DO4 (2 kusy) + M16RS slouží k detekci obsazení kolejových úseků v aplikacích pro modelovou železnici. Celkově lze takto indikovat 8 úseků a nejčastější použití je ve spojení s nějakým softwarem na provoz modelové železnice, např. TrainController RailCo fy Freiwald software. Výrobcem popisovaných komponentů je Marathon Model p. Libora Schmidta. Vlastní připojení k centrále Lenz LZV100 je přes sběrnici RS. O jiných systémech (Lenz Compact, Roco...) mám jen informace "z doslechu" a není to ani náplní tohoto článku.
Důrazně upozorňuji, že popisuji systém Lenz, a že jiné systémy mohou mít stejné nebo podobné jen dílčí části !!! V článku Komponenty jsou detailnější informace o některých použitých prvcích.
Po dlouhé době a dlouhých testech bylo zjištěno, že kodér Marathon model M16RS vykazuje drobnou chybu. Výrobce jej už nenabízí a je nahrazen kodérem RS-16-Opto od fy LDT !!!
Základní popis a parametry (z manuálu):
Napájení kolejí (svorky J, K) |
max 24 Vstř (digi) |
Napájení modulu (svorky ~) |
max 24 Vstř |
Proud v kolejovém obvodu |
max 2 A |
Proud usměrňovače |
max 0,8 A |
Výstupní obvody detektoru |
|
Spínací proud (svorky A,B,C,D) |
max 300 mA |
Spínací napětí (svorky A,B,C,D) |
max 30 V ss |
Vyhodnocení obsazení úseku je možné buď na samostatných
výstupech, kde je možné připojit třeba LED, příp. relé nebo se výstupy připojí
na kodér zpětného hlášení, který obsazení hlásí centrále (Lenz) přes sběrnici
RS. Právě při této druhé možnosti s výhodou použijeme kodér zp. hlášení
M16RS stejného výrobce, který se přímo nasune na propojky DO4. Další informace nalezneme v
manuálu, který je dodán s
výrobkem.
Jak už bylo uvedeno, s údajem, že blok je obsazen, lze
naložit různě. Za nejčastější považuji předání této informace centrále a na to
slouží kodér zpětného hlášení. Komponenta M16RS je přímo určena pro spojení s
DO4 a "nainstaluje se" pouhým nasunutím do propojek detektoru DO4. Kodér zpětného hlášení M16RS je programovatelný. Pomocí
registrů CV jde nastavit adresa a zpoždění indikace při uvolnění úseku. Zpoždění
(zvlášť pro každý výstup) jde nastavit (CV9 - CV16) v ro
Pokud chceme tedy zpoždění nastavit jinak, provedeme to raději před zabudováním do kolejiště. Při programování je totiž nutno připojit prvek k centrále trochu jiným způsobem. Naopak adresa jde nastavit už v běžném provozním zapojení, a to pomocí tlačítka na DO4.
A když už jsme v tom programování, probereme trochu nastavení hlavní, a to je adresa. Nebudeme se zabývat údaji jako je vnitřní adresa, hardwarová adresa, DCC adresa apod., bude nás zajímat pouze to, pod jakou adresou je vidět na centrále Lenz a především v TC RailCo každý z 8mi vstupů kodéru.
Nastavení adres M16RS je nejjednodušší přes tlačítko, které je umístěno na DO4 vpravo dole. S obvody, normálně připojenými v kolejišti.
Postup při programování adresy přes tlačítko.
Pošleme-li tedy (ad 3) povel pro výhybku 1, nastaví se adresy na 1 až 8, při povelu 9 jsou pak 9 až 16 atd., viz násl. tabulka.
Adresa povelu, registr CV1 | Adresy výstupů M16RS |
1 (nebo 2,3..8) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
9 (nebo 10,11..16) | 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
. | . |
. | . |
1017 (nebo 1017,1018..1024) | 1017,1018,1019,1020,1021,1022,1023,1024 |
Poznámka: Všude je uvedeno, že adresy 1 až 64 není dobré používat, neboť jsou rezervované pro modul Lenz LS100, což je spínací výhybkový dekodér se zpětným hlášením. To je sice pravda, já však LS100 používat nehodlám, takže žádné omezení neakceptuji. Defaultní (tovární) nastavení adresy je 65.
Další informace jsou opět v manuálu, který je dodán s výrobkem.
Při tvorbě sledovaných úseků je třeba přerušit jednu kolejnici, a to na obou
stranách úseku. Vyráběné komponenty většinou mají schémata i svorky popsány tak,
že je to kolejnice K. To však obvykle není povinnost a stejně tak
lze pracovat s kolejnicí J, pouze se prohodí i vstupní svorky DO.
Problém je v tom, že detektor obsazení pak všechny své vstupy
připojuje na tuto jednu kolejnici. Stejně tak
při připojení do reverzní smyčky, kde musíme DO napájet až z výstupu reverzního
modulu, všechny výstupy tohoto jednoho DO pak jdou použít pouze na
úseky, které obsahuje reverzní (smyčkový) úsek To je ovšem v řadě případů
poněkud
nepříjemné. Vyráběné detektory mají obvykle 2, 4, 8 vstupů, takže pokud
chceme ve zpětné smyčce třeba 3 úseky, jeden vstup DO zbude a nejde jinam
použít. Jeden detektor (nevím o jiném) však tuto "nectnost" nemá a
tím je právě "náš" DO4. Všechny jeho vstupy mají totiž výstupy, které lze od
pevného připojení ke kolejnicím J-K odpojit a připojit je přes svorky
libovolně.
Buď na opačně orientované J-K nebo na výstup (OUT) reverzního modulu. Výsledkem
je, že sledovaný úsek může být jak na kolejnici J, tak na
kolejnici K a rovněž i ve zpětné (reverzní) smyčce. Z jediného DO.
Velká výhoda. U zpětných smyček je to jasné, ale nemalá výhoda je třeba u
běžného vytváření bloků v nádraží. Při použití izolovaných srdcovek totiž stejně
musíme kolejnice oddělit, ale vždy jednu J a jednu K. Pokud tedy máme k
dispozici možnost použít izolované úseky pro vytvoření bloku na obou
kolejnicích, využijeme právě oddělení srdcovky výhybky současně i na vytvoření
bloku. Doufám, že předchozí dva obrázky jsou dostatečně jasné. Na
následujícím schématu je to "vše" pohromadě. Na předchozím schématu je vpravo detektor DO41,
vlevo DO42. Každý DO má čtyři detektory A, B, C a D. Jejich výstupy
(na svorkovnicích) jsou JA,KA až JD,KD. V základním stavu jsou tyto výstupy
připojeny přes stejně pojmenované drátové propojky na vodiče J a K (které jdou i
do kolejnic). Přerušíme-li tyto propojky, lze na svorky JA,KA až JD,KD přivést
třeba výstup z reverzního modulu nebo prostě prohodit vodiče J a K. Toto
prohození jde udělat tak, jak je to u detektoru C (DO41) nebo prostým
překřížením propojek, jak je to u detektoru B (DO42).
Svork
y -R a +S fungují poněkud nestandardně.
Stručně řečeno, s detektorem DO4 si nemusíme lámat hlavu s
tím, jak a co budeme na detektor připojovat, o jakou kolejnici jde (J nebo K)
nebo zda jde o reverzní modul. Prostě super.
Poznámka: Hlavní schémata z tohoto článku jsou pro
prohlížení v lepším rozlišení také v
souboru PDF.
Na začátek
článku
LokoPin
12.10.2009
16.02.2016
poslední editace