Stále jsem žádán o konzultace. Mailem, Skypem, osobně ... Jak jsem už psal na jiných místech, omezil jsem svoje reakce na diskuzních fórech. Tedy, vyjma softwaru Railroad & Co.TM, firmy Freiwald Software, k němuž mám nejblíže. Důvodů, proč se vyhýbám hardwaru, je více. Rozebírat je nehodlám, není proč. Jen jeden důvod za všechny, ten hlavní. Dělat nějaké teoretické úvahy, bez praktických poznatků, to prostě můj styl není.
S TrainControllerem je to trochu jiná káva. Jsem "vysloužilý" programátor, v IT (jak se dnes říká) jsem pracoval celý život, a to jak při opravách počítačů, tak při jejich programování. S elektronikou má zkušenosti mnoho kolegů, s programováním už je to ale trochu slabší, a tak jen díky tomu, že se s TC potýkám už tak dlouho a "konkurence" je slabší, stal se ze mne "jednooký mezi slepými".
Jedna z vynikajících vlastností softwaru je, že lze opravovat na dálku (E-mail, Skype, TeamViewer...). Seřídit a nastavit servo u kolegy v Bratislavě, lze dost těžko. Odladit, najít chyby v TC, to je obvykle brnkačka. Nezáleží ani na různých verzích programu. Pokud se mi něco nepodařilo opravit, snažil jsem se pomoct aspoň nasměrováním a nakonec se obvykle ukázalo, že příčina byla v hardwaru, v zapojení, prostě mimo soft.
Přesto i v oblasti HW tazatele neodmítám. Je to jen limitováno tím, co sám používám. Dělat závěry nad komponenty, které znám jen teoreticky, z poznatků jiných, to mi připadá značně nekorektní. Jak je ovšem na diskuzních fórech vidět, je spousta takových, kterým to nevadí vůbec a často si ani neuvědomují, jakou medvědí službu dělají.
Nabídka na semináře softwarového ovládání produkty fy Freiwald Software, především TrainControllerem, platí stále. Je to hlavně z toho důvodu, že absence základních informací je pro každého kolegu velmi podstatná. Právě na dotazech, které ke mně dorazí, je to dobře vidět. Obecně platí, že číst a studovat se většině nechce. Ani dost dobře nechápu, proč. Snad je to napsané špatně, složitě, nepochopitelně. A to se fakt snažím.
Jenže pokud by si to kolega přečetl a něčemu nerozuměl (třeba i ničemu), stačí se ozvat, pokusil bych se to dovysvětlit. Chápu, že každý máme jiný způsob myšlení, jinou oblast znalostí, ale stěžovat si na diskuzi, že jsem přečetl "LokoPina", ničemu nerozumím a přesto se to nepokusit dál řešit, třeba přímým kontaktem, tomu prostě nerozumím. Neoddiskutovatelným faktem však je, že informace z očí do očí, podepřené ukázkami a příklady, nenahradí ani stokrát přečtený text. A od toho jsou semináře.
Problémy s uspořádáním semináře TC jsem už zmiňoval víckrát. Omezený počet účastníků, rozdílná úroveň znalostí, ale především nalezení vyhovujícího termínu. Tak to nechávám tak nějak plynout samovolně. Pokud se domluví 4 - 8 lidí, stačí se ozvat. U mne žádný problém.
Jak jsem zmínil, k hardwaru jsem se na fórech prakticky přestal vyjadřovat. O to víc toho však řeším mimo DF. Mailem, po Skypu, telefonem. Dotazy z oblastí, které jsou tak nějak mimo mne, tedy na produkty, které nemám, na zapojení a systémy, které nevyužívám, ty sotva mohu nějak posuzovat, natož řešit. Ale snažím se aspoň tazatele trochu nasměrovat, na literaturu, internet, na osoby, které znám a které se dotyčnou problematikou mohou zabývat fundovaněji.
Jsou však i témata, která jsou mi blízká. Některé komponenty Lenz, LDT, LD Zimo, návěstní dekodéry ND4 fy MTBbus, kolejivo Tillig TT, hodně typů přestavníků, zvláště pak serv a servodekodérů, kterých mám několik typů. Zrovna ovládání výhybek servy patří asi mezi ty málo pochopené způsoby a systémy, k čemuž mě vedou konstrukce, které jsou na DF k vidění.
Napadlo mě, zda by nebyl zájem i o jiné semináře, než je TrainController. Návěstní dekodéry ND4? Nebo právě ta serva? Pokud máte nějaký nápad, námět, napište, ozvěte se. Možná by to stálo za úvahu.
Semináře obecně, jsou hodnoceny většinou kladně, až velmi kladně. To je fakt. Málokdy narazím na nějaké negativní hodnocení. Dokonce ani ceny, někdy i nemalé, nejsou překážkou. Horší je to už s cestováním. Projet několik set kilometrů, strávit hodně času za volantem nebo v autobusu, vlaku, pak se pár hodin něco učit ... a zase zpátky ... No, hlavně pro ty dříve narozené to asi není moc příjemné. Ale přijeli ke mně i kolegové až ze Slovenska. Jeden dokonce dorazil zcela sám, další tři odřekli na poslední chvíli. Tak byl seminář jen pro
jediného účastníka. Neměl jsem srdce to zrušit, to mě ani nenapadlo. Je to riziko toho malého počtu účastníků. Jenže pro ten TrainController je limit tak 8 lidí (to jsem už dal ). Je to právě z důvodu širokého záběru, odlišných požadavků účastníků, rozsahu tématu atd.Jiná témata, než TC, si však dovedu představit i pro větší počet lidí. Na teorii lze zajistit větší místnost, praxe se dá udělat i po částech. Dva semináře na téma návěstidel ND4 jsem už jako lektor absolvoval. Vždy asi pro 25 účastníků. Praxe však chyběla, neboť to bylo v rámci obecných přednášek na téma návěstidel, pořádaných Michalem Daleckým v Praze v Království železnic. Protože jsem nebyl pořadatelem, nějaké větší reakce a ohlasy nemám. Soudím, že právě ta návěstidla ND4 S-com, a především pak výhybky ovládané servy by mohly být v popředí zájmu o samostatný seminář. Na obě tato témata jsme při seminářích TC vždy zabloudili, hlavně v části diskuze na konci, ale větší čas už prostě nebyl.
Je mi jasné, že větší zájem by byl asi o nějaká témata pro ty úplně
začínající. Které měřítko, analog-digi, jaké systémy, kolejivo, přestavníky, prostě všechny ty problémy na začátku. Jenže na to si moc netroufám. Nejsou zde totiž jednoznačné, někdy i vůbec možné, odpovědi na většinu otázek. A ti, kteří ty odpovědi na diskuzích dávají, mě nepřesvědčují o tom, že jejich informace budou někomu prospěšné. Spíš je to naopak. Ale to je tentokrát pouze můj osobní názor, třeba se pletu. Nakonec, někdy i hodně špatná rada může mít pozitivní efekt.
Dávám
to tedy v plen železniční modelářské komunitě, třeba mě z toho
rychle vyvedete. Nebo ne?
Míru zdar a modelové železnici zvlášť.
Na začátek
článku
LokoPin
14.10.2016
16.12.2016
poslední editace