Pájecí kapalina

  1. Úvod
  2. Pájecí kapalina
  3. Praxe
  4. Závěr

Úvod

    Tento článek, spíš informace a upozornění, je zde z toho důvodu, abych nemusel editovat několik míst v již publikovaných textech.

Následující text považuji za velmi důležitý !!!

Na začátek článku

Pájecí kapalina

Na pájecí kapalinu, kterou používám, se mě často ptáte.


Pájecí kapalina "na nerez", výrobce ELCHEMCo. Na stránkách výrobce už sice tento produkt není, ale na eshopech se stále vyhledá snadno.
Výrobci jsem poslal mail s dotazem na výrobu, náhradu atd. Případnou odpověď zveřejním.
Dle sdělení ELCHEMCo výroba produktu trvá.

    Vlastně jsem skoro nikdy pájecí kapalinu nepoužíval. Celý život jsem vystačil s kalafunou. Jenže potřeba spojit ocelové a nerezové prvky, se v modelařině ukázala nezbytnou. Především ke sletování ocelových strun, páček mikrospínačů a pod. S kalafunou to buď nejde, nebo je výsledný spoj spíše "slepencem", který skoro nedrží. A právě takové kousky jdou pájet s touto kapalinou, jako by to byl ten nejlépe očistěný, pocínovaný kus. Paráda. Jeden háček tu však je.

    Při použití pájecích kapalin se téměř vždy uvádí, že po použití je třeba pájené místo důkladně očistit, omýt od zbytků kapaliny. Přiznávám, že jsem toto upozornění hrubě podcenil. Jak se to projevilo? Lze říct, že velmi různě, nejspíš v závislosti na množství kapaliny, na místo (a okolí) nanesené. Čím víc, tím hůř, tím rychleji. A také na "postiženém" materiálu.

    Na místech, kde se kapalina rozlila i hodně kolem, třeba při pájení kolejnic, to k mému údivu především "vyžralo", rozleptalo na prach pražce (zatím jsem to zjistil pouze u těch klasických tmavých, Tillig-modelové kolejivo TT), a to v časovém úseku několika měsíců, možná i jen týdnů. Kolejnice, včetně samotného pájeného místa, vypadaly, až na jistý povlak, neporušené. Otázka je, co to udělá třeba za pár let. Snažil jsem se tedy i následně tato místa očistit, nejjednodušší však bude, na koleje používat raději kalafunu (případně jiné, neagresivní tavidlo). Kalafuna neudělá nic ani po letech, jen je prostě vidět, takže tam, kde to vadí, se po letování prostě odstraní (škrabáním, kartáčkem a pod.).

    U sletovaných ocelových strun jsem nezjistil žádné problémy, ani po 5ti letech. Nejspíš to tedy neudělá nic ani u těch kolejnic. Jenže už si za tu delší dobu nepamatuji, zda jsem letované spoje omýval, či nikoli. A pak, třeba pražce jsou prostě moc blízko a riziko potřísnění je velké.

Pokud je tedy použití kapaliny na kolejnice (i jinde) nutné, je třeba ji vždycky opláchnout, omýt.
Doufám, že voda a následné osušení postačí.

    Naštěstí jsem zjistil škody u skrytého nádraží, kde to téměř nevadí. Píšu téměř, neboť vizuálně o nic nejde a případné větší škody, pokud k nim ještě dojde, se opraví poměrně lehce. Tedy u kolejí. Horší by to bylo u výhybek, kde jsem na letované přívody kapalinu používal také. No, to se mám na co těšit.

Na začátek článku

Praxe

    Diskuze opět předvedla svoje umění. Že i takto triviální věc, jako je pájení, vyvolá nějaké emoce, to by mě nikdy nenapadlo. Jak uvádím jinde, právě proto jsem silně omezil svoje diskuzní příspěvky. Krom TrainControlleru, který je mojí doménou, a přece jen se v něm vyznám trochu lépe, než v tom ostatním. Link na tento článek jsem do diskuze dal jen proto, abych kolegy uchránil poškození, která se odstraňují jen poměrně těžko. Posléze jsem poněkud více prozkoumal některé detaily a provedl, jak je mým zvykem, několik testů. Nebude snad na škodu, když s tím budete seznámeni.

    Především mi odepsal výrobce ELCHEMCo, který na můj dotaz o výrobě "Pájecí kapaliny na nerez", doslova uvedl: "nebojte se, vyrábíme stále dál". Proč některé typy kapalin na jejich stránkách momentálně chybí, nebylo sděleno.

    V současnosti mám dvě kapaliny od tohoto výrobce, na nerez a na nikl. Obě jsem zkusil na ocelové nerezové struny na kytaru, na páčku mikrospínače a na kolejnice Tillig TT modelové, čisté i brunýrované, na které jsem pájel spojky a měděné či pocínované vodiče. Detaily, příp. srovnávací tabulku, klidně vynechám, neboť je to jednoduché. Kapalina na nerez sletuje vše perfekt. Tu na nikl raději používat nehodlám. Nerez ocel jsem s tím jen "slepil" a u kolejnic zase stačí klidně kalafuna. A pokud budu na kolejnice používat tu na nerez, je prostě třeba jen opatrně, velmi malým množstvím, které se nerozteče jinam, pomazat pouze přímo pájené místo a po spájení je omýt trochou vody, vlhkým hadříkem, pak osušit. Tenká špička plnícího štětce (viz Pomůcky) je na potírání nenahraditelná. Faktem je, že s kapalinou na nerez se perfektně pracuje, cín se výborně rozteče na potřené místo, spoj je hladký, lesklý, a podle mých zkušeností i dlouhodobě trvanlivý. Je fakt, že nepájím moc dlouho, teprve necelých 60 let , ale spoje, které jsem našel, už padesátku mají za sebou, a jsou zcela bez závad.

    Od výrobce ELCHEMCo jsem stáhnul Bezpečnostní listy pájecích kapalin (mám je také uložené), kde je i jejich složení. Stačí trochu omrknout uvedenou chemickou charakteristiku a hned je jasné, co a jak pájí, čím se to ředí, omývá atd.

  • Kapalina na nerez - Roztok anorganických solí ve vodě. Hlavním prvkem je kyselina chlorovodíková (solná) a chloridy zinku, cínu a amoniak (čpavek). Sorry, nejsem chemik.
  • Kapalina na nikl - Roztok účinných látek ve vodě a ethanolu. Hlavním prvkem je kyselina fosforečná.
  •     A protože na dobu před padesáti lety si dobře pamatuji, vím, že děda si "kyselinu" na pájení dělal sám, jako tenkrát ostatně každý. Kyselina solná je ke koupi běžně (podstatně levnější), do ní se nastříhají kousky plechového pozinku na okapy,  a po čase (den ?) se to trochu zředí 1:1 až 1:10 destilovanou vodou (i obyčejnou). A máme Pájecí kapalinu na nerez za desetinu ceny (půllitr kyseliny stojí asi dvacku). Existuje mnoho výrobků tavidel, pájecích kapalin, vodiček, přípravků. Některé jsou lepší, jiné třeba ne. Horší je to s dostupností, ale mnohem horší s výběrem. Kdo má peníze, čas a chuť se v tom detailně hrabat, shánět, zkoušet, a ještě pak prezentovat pro ostatní ... a nakonec se dohadovat, co a jak je špatně ?

        Tak, toto je moje praxe, moje poznatky, tak ať si z toho vezme každý to, co uzná za vhodné. A jestli si při tom nějaký pitomec udělá studeňáky, nebo zákeřnou korozi, dobře mu tak. Má se naučit pájet.

    Na začátek článku

    Závěr

        Ono se většinou vyplatí číst, poslouchat, nechat si poradit. Jen blbec, v tomto případě , si myslí, jak ušetří čas, práci. Obvykle je tomu právě naopak.

    Na začátek článku
    Menu

    LokoPin      20.08.2016  
      24.08.2016 Praxe
      24.08.2016 (poslední editace)
       
    Spolupracovali: