Spřáhla pro vozy a lokomotivy TT
Zde budu popisovat veškeré instalace a úpravy spřáhel vozů a lokomotiv (dále vozidel). Článek budu průběžně doplňovat, neboť toto téma je zřejmě běh na dlouhou trať. Výchozím bodem je osazení nových spřáhel Tillig (08847 a pod.) v celém mém vozovém parku. Ten se skládá z naprosto historických kusů Zeuke, BTTB, až po ty zcela nové, osazené šachtami NEM 358 a kinematikou NEM 352. Ještě bych rád upozornil, že výměně spřáhel by měla předcházet i případná výměna plastových kol za kovová. Takže správné pořadí, napřed kola, potom spřáhla!!! V článku Dvojkolí pro vozy TT se dočtete více.
Co je kinematika (kinematické upevnění spřáhla)? Rovná trať. Vůz je spřažen s jiným vozem. Nárazníky jsou od sebe s určitou mezerou. Čím menší, tím to vypadá modelověji. Jenže jakmile se vozy dostanou do oblouku, začnou se nárazníky k sobě přibližovat. A to tím více, čím je menší poloměr oblouku. Zaklíní se a při výjezdu z oblouku následuje vykolejení. Tady je třeba, aby se tedy spřáhla při průjezdu obloukem poněkud "prodloužila". A to právě dělá kinematické upevnění spřáhla. Jakmile se začne spřáhlo natáčet do strany (v oblouku), speciální způsob upevnění ho začne vysunovat dál v ose jízdy. Je to způsobeno obvykle vedením držáku spřáhla v nějaké vhodně vytvarované kulise, ale myslím, že následující obrázek to ukáže lépe, než moje nepřesné technické výrazy. Pokud vůz kinematiku nemá, musí být nárazníky dále od sebe, aby byla k dispozici potřebná mezera při průjezdu obloukem.
Firma Peho vyrábí šachty pro uchycení spřáhla, výkyvné do stran a dále kinematiku ve dvou provedeních, na kterou se osadí jen jednoduchá šachta (viz obrázek nahoře). Pro jednodušší aplikace (oželíme-li kinematiku a spokojíme-li se s větší vzdáleností nárazníků) lze použít pouze výkyvnou šachtu. Chceme-li dosáhnout modelovějšího vzhledu, můžeme použít jednu ze dvou nabízených kinematik. Liší se délkou a způsobem vracení do střední polohy. V delším produktu je vinutá pružina, v kratším permanentní magnet. Rozdíl je také v ceně. Kratší, "magnetická" kinematika je dražší, takže tam, kde je dost místa, je lépe použít tu "pružinovou". Šachty jsou udělány také ve dvojím provedení, většinu jich do střední polohy vrací permanentní magnet, některé plastové ploché pružiny. Dle mého soudu vynikající produkty. Ovšem i zde jsou háčky. Vozidlo musíme poněkud upravit a také cena není zanedbatelná. V sekci Dodavatelé nalezneme místního prodejce, i když není český, ale řekněme československý .
Nová spřáhla Tillig jsou na správné poloze hodně závislá. Abychom nemuseli používat "svisle", "nahoře" atd., poslouží následující obrázek.
Výchozí parametry stanoví norma NEM 358 a NEM 352. Hlavní požadavky na umístění se dají v podstatě zjednodušit do dvou bodů.
Zdroj obrázku Peho.
Jak je zřejmé, na poloze v ose X závisí vzdálenost mezi nárazníky spřažených vozů. Míra 0,5 mm platí pouze pro upevnění s kinematikou !!! Pokud kinematiku nepoužijeme (u instalací samotných šachet 110, 601), musíme tento rozměr zvětšit. Jinak se nárazníky v obloucích budou zaklesávat a vozy vykolejí. Obvykle vyhovuje 1 až 1,5 mm. Zase tu platí to provizorní nalepení a vyzkoušení s různými vozy a lokomotivami. Záleží tu na poloměru oblouku, co s čím spřahujeme, zda je kinematika na jedné, druhé či obou stranách atd. Mimochodem, rozhodně doporučuji koupit měrku Peho v.č.104 (nebo vyrobit) a mít k dispozici pevná spřáhla Tillig (08828).
Osazování nových spřáhel Tillig do nových vozidel se šachtou
Osazování nových spřáhel Tillig do nových vozidel se šachtou dle NEM 358 je téměř bez problémů. U některých vozů se může stát, že spřáhlo po zacvaknutí do šachty není ve vodorovné poloze. Někdy směřuje mírně vzhůru. Náprava je snadná. V místě, kde potřebujeme spřáhlo "vypodložit", tedy v tomto případě na horní straně, tam kde přiléhá na horní vnitřní stranu šachty, lehce opilujeme jehlovým pilníkem (kvůli lepší přilnavosti lepidla) a na spřáhlo umístíme dvě kapičky gelového vteřinového lepidla (uprostřed je mezera na kovovou část). Stříkneme aktivátorem (urychlovačem) a můžeme vyzkoušet. Má to tu výhodu, že to můžeme udělat několikrát. Pokud je lepidla naopak moc, upravíme skalpelem nebo pilníkem. Pomocí pilování a přidávání materiálu (lepidlem) si spřáhlo nastavíme do potřebné polohy vždycky. V praxi ale stačí dát jednou lepidlo na jedno místo a je to. Na tohle téma se vyjadřuji proto, že se objevil v Návštěvní knize související dotaz (20.11.2007 ) a já tehdy odpověděl jen teoreticky. Dotazem u zkušeného kolegy (Trainmania) jsem zjistil podobné problémy, takže jsem to teď vyzkoušel i v praxi. Funguje to v pohodě. Také se tady projevila "síla" gelového vteřiňáku a aktivátoru. Lze použít asi i jiné lepidlo, budeme však podstatně déle čekat, než vytvrdne. Popsaným způsobem to jde jak malina.
Tady naneseme malé množství lepidla, pokud chceme spřáhlo trochu sklonit dolů. Atd., atd.
Osazování nových spřáhel Tillig do vozidel na pružinku
Horší je to u starších vozů, které jsou na pružinku a nemají šachtu (natož kinematiku). Nejjednodušší je vyjmout staré spřáhlo a nasadit nové. Má to ovšem dva háčky. Je to bez kinematiky (to mě osobně zase tak nevadí) a dále u některých vozů je velká vůle ve svislém směru (osa Y). To by mě sice také nevadilo, ovšem těm novým spřáhlům to vadí silně. Nebudu tady rozebírat jejich výhody, nevýhody a porovnání s jinými typy. To už je publikováno víckrát. Podstatné je to, že tato nová spřáhla sice lépe vypadají, bez problémů je i spřahování a rozpřahování, musí ale být ve správné poloze. A to především vertikálně (osa Y). U některých starších vozů je to s vůlí přijatelnou, u některých je vůle velká a je zle. Pokud spřáhlo nedrží v ose Y pevně (tedy nemá stabilní výšku), projeví se to v první řadě při tlačení vozu. Takové špatně držící spřáhlo se totiž vyhne dolů nebo nahoru a rozpojí se. Špatně jsou na tom většinou vícenápravové vozy. Patrová souprava Bp, Raj, Faccs atd. A tady je potřeba s uchycením spřáhla něco udělat. Nejjednodušší se jeví vymezení vůle spřáhla ve štěrbině vagonu. Přilepením a oříznutím tenké destičky na spřáhlo nebo do štěrbiny vagonu by asi pomoci mohlo. Zatím jsem to nezkoušel. V době, kdy se objevily produkty fy Peho, se mi to zdá zpátečnické. A tak, pokud selžou ty jednodušší způsoby, musíme sáhnout po těch složitějších a dražších. Odměna se však dostaví.
Osazování nových spřáhel Tillig do šachet Peho
Článek se původně měl zabývat pouze touto problematikou. Bez úvodu, terminologie, základních informací a další související problematiky se to ovšem neobešlo. Bylo by možná lepší rozdělit tedy článek na více samostatných pojednání, takto ale naleznete vše na jednom místě, což taky není k zahození.
Abych také trochu vyslovil svůj názor na to, jaký produkt Peho kam použít. Kritéria jsou: potřebné místo, funkčnost a cena. Můj žebříček je asi následující:
V podstatě je lepší zbrousit (lépe oříznout) kinematiku tak, aby se tam vešla, než použít šachtu bez kinematiky. Teda pokud to zbroušení pomůže. Také se brousí a odstraňuje v rámu vozu nebo lokomotivy. Prostě pokud to aspoň trochu jde, dáme tam kinematiku. Doufám, že mi sdělíte také vaše (třeba úplně jiné) postřehy. Nemám s těmito produkty zatím moc zkušeností, takže je možné, že se v některých úvahách podstatně mýlím.
A teď k jednotlivým úpravám.
Když jsem zasunul nové "pružinkové" spřáhlo, bylo mi hned jasné, že to nebude ono. Plácalo se ve štěrbině, jako třtina ve větru a ani vodorovná středová poloha (osa Z) nebyla zrovna dvakrát stabilní. Postup byl poměrně jednoduchý.
Chtěl bych upozornit, že body 4, 5 a 6 je vhodné dělat nanečisto a kontrolovat polohy ve všech osách a správnou funkci. (Nemyslím rostlináře.) Kinematiku jsem nejprve přilepil přes oboustrannou lepící pásku a šachtu na trn jen nasadil (drží dost). Teprve po kontrole funkčnosti jsem kinematiku přilepil natvrdo a po zaschnutí opět zkontroloval výškovou polohu držáku šachty (osa Y), ověřil funkci a zakápl lepidlem. Teprve po zaschnutí, jsem odštípl přečnívající část a zapiloval. Vzhled, ale především bezproblémová činnost je super.
A teď obrázkový popis:
Demontovaný podvozek a mezikus s nárazníky.
Plochu pro přilepení kinematiky uvedeme do roviny.
Vlevo odřezáno, vpravo zbroušeno. Pomocí žiletkové pilky a skalpelu to jde taky, příště už bude frézka.
Takhle tam bude kinematika sedět. Zoubek v pevném spřáhlu by měl přesahovat nárazníky o 0,5 mm. Na tomto rozměru závisí pak vzdálenost mezi nárazníky sousedního vozu. Tady je něco kolem 1 mm a nárazníky jsou pak přece jen trochu od sebe. Kinematika by šla ještě aspoň o 0,5 mm "utopit" více do vozu.
Měrka se osazením strčí do kolejí a na ni má dosednout spodní hrana šachty.
Rozměry jsou změřeny přesně. Měrka ale nesedne do kolejí úplně a taky je na ní ještě přilepena samolepka. Sumasumárum měrkuje dobře.
Na jedné straně podvozku uděláme trochu místa, jinak se tam kinematika nevejde.
Jde to o hodně rychleji, než to všechno nafotit a napsat.
Podvozek i mezikus s nárazníky a kinematikou, nalepenou přes oboustrannou lepící pásku, je připraven k testovací montáži. U dalších instalací stejných vozů už lepím bez zkoušení.
Ještě vyrovnáme a trochu napružíme kovový držák, aby v něm dobře seděla dvojkolí.
Kontrola výšky a vzdálenosti nárazníků s továrním výrobkem v protioblouku R 267 mm. Vše OK. Ještě zbývá zalepit (raději ne, viz výše) a odříznout (v tomto pořadí) přebytečnou část trnu a je hotovo.
Kdybych si při focení nezničil halogenem kastli u koncového vozu, byl bych naprosto spokojen. Takhle jsou to klasické smíšené pocity. Ale vám to určitě půjde dobře. U Bp je instalace velmi snadná. Daleko snadnější, než fotky a článek.
Toto je jeden z typických případů, který se bude obměňovat i u dalších vozů. Původně zde bylo totiž staré spřáhlo Zeuke, navíc na známém "průchozím" spojovacím plíšku, takže běžná výměna za spřáhlo "pružinkové" není možná. Zvolil jsem pouze samotnou šachtu s magnetem (110) . Kinematika s magnetem (100) by se tam po odfrézování části podvozku sice zřejmě vešla, ale chtěl jsem vyzkoušet šachtu s magnetem (né pružinkovou), a to hlavně z testovacích důvodů. Abych zjistil, jak funguje.
Ještě maličkost. Pevné spřáhlo jde do samotných šachet (601,110) nacvaknout dobře, ale normální spřáhlo kupodivu ne. Je trochu delší, stačí asi o 1 mm zkrátit. Na stránkách Peho jsem o tom nenašel ani zmínku, zřejmě jsem špatně koukal.
Obrázkový popis:
Přilepená distanční destička o síle 2 mm. Na rámu se nic upravovat nemusí.
Na destičku se kovovou stranou přímo přilepí šachta (110). Tady už je to komplet.
Musím říct, že tentokrát byl přesah zoubku pevného spřáhla o 0,5 mm málo. Tady to vypadá dobře, ale vlevo není kinematika, a tak jdou nárazníky v oblouku už těsně na sebe. Chtělo to tak 1 mm.
Tady bych se chtěl trochu zastavit u toho magnetu. Že by vracel šachtu do středové polohy (v ose Z) nějak vehementně, to bych zrovna neřekl. Také se od sebe dost liší jednotlivé kusy. Některé jdou lépe, jiné hůře. Snažil jsem se to trochu vylepšit změnou polohy magnetu, ale nijak zvlášť jsem neuspěl. Také mají vliv různé nečistoty, které se nacházejí mezi pevnou a otočnou částí, to ale v provozních podmínkách bude zcela běžné. Zkoušky za provozu však ukázaly, že na vracení šachty do střední polohy (v ose Z) zase až tak nezáleží. Co vlastně potřebujeme? Vagony většinou rozpřahujeme na rovném úseku. Možná, že pouze na rovném. A jde tedy vlastně jen o to, aby se spřáhlo (např. při posunu) samovolně ze střední polohy nevychýlilo. A na to ten magnet bohatě stačí. Pokud se vagon odpojí samovolně třeba v oblouku, stejně ho musíme dotlačit někam na rovný úsek, jinak ho nepřipojíme. Spřáhlo, které může při odpojení být mimo střed, se při posunu (vlivem chvění) obvykle do středu přemístí.
Byla to taková testovací montáž. Vagon měl staré průchozí spřáhlo, tak jsem s ním něco udělat musel. Normálně by sem přišla krátká kinematika (100). Po menších úpravách rámu i jí samotné by se sem určitě vešla. Ale chtěl jsem vyzkoušet samotnou šachtu s magnetem (110). Aspoň se nemuselo téměř nic upravovat. Jen vyměřit a udělat distanční mezikus. Provozní zkoušky se šachtou s magnetem bez kinematiky (110) byly zcela v pohodě. A to jsem úmyslně vybral dva nejhorší kusy, které se do středové polohy vlastně téměř nevracely.
Další typický případ. Obdobné to bude i třeba u jiných vozů LPH (Faccs, Uacs). Zde nainstalujeme kinematiku. Na jedné straně (brzdařská plošina) je v podvozku místo na tu delší (101), na straně druhé na tu kratší (100). Nyní mám k dispozici už modelářskou frézku, bez které si montáž představit nedovedu.
Obrázkový popis:
Vlevo už "krátká" kinematika na lepící pásce. Vpravo vše jen demontované. Zábradlí ulítlo, ale zase se nakonec přilepí.
Část podvozku odstraníme.
Brousíme s citem, zpočátku frézou, ke konci brouskem (obrázek). Do úrovně hrany výřezu pro původní spřáhlo. Nejsem ani levák, ani nedržím frézku takhle blbě, to je jen pro účely fotky.
Tady jsou dobře vidět naznačené řezy pro zúžení a zkrácení výstupku kinematiky.
Když výstupek takto zúžíme...
... zapadne přesně do výřezu původního spřáhla.
Po usazení v ose X ještě případně uřízneme výstupek tak, aby lícoval s čelem (čelníkem ?). Tady se výstupek nezkracoval, poloha v ose X byla taková, že konec výstupku v zářezu pro původní spřáhlo byl zároveň s čelem rámu.
Tady už je vše připraveno. Rám vybroušen, podvozky s odstraněnou částí, kinematiky "zeštíhleny" (pravá více).
To, jak je třeba uříznout nebo obrousit kinematiky, zjistíme při zkušebním nalepení na pásku a nasazení podvozků. Pak je třeba vůz posadit na koleje do oblouku o nejmenším potřebném poloměru. Tam, kde se okolky blíží nebo zarážejí o těleso kinematiky, musíme brousit. Tady to bylo po mírné úpravě ("zeštíhlení" kinematik) v pohodě i pro R267.
A jdeme jezdit.
Výsypný čtyřnápravový vůz Faccs
Z produkce LPH. Instalace kinematik je velmi podobná vozu Zacs. Na obou stranách je ale v podvozku místo pouze na tu kratší (100).
Obrázkový popis:
Rám zabroušen do úrovně výřezu původního spřáhla. Vlevo už "krátká" kinematika "zeštíhlená" a odstraněna část podvozku. Vpravo před úpravou.
Výstupek kinematiky zúžíme jen lehce pilníkem a zkrátíme asi o 0,5 mm. Při zalepení lícuje s čelníkem. Tady je i vidět zkosení horní hrany a rohu po odříznutí části kinematiky skalpelem. I to proříznutí "skrz", které funkci ovšem nevadí. Po této úpravě bylo natočení podvozků v pohodě i pro poloměr oblouku R267.
A takhle to vypadá "v plné polní". Přibyly háky, schránka, nárazníky jsou černé, kola kovová, nová spřáhla včetně kinematik, naložen náklad.
A jdeme jezdit.
Taurus (Piko)
Taurus (a další mutace) od fy Piko má s novým spřáhlem Tillig poněkud problémy. Spřáhlo, které navíc ani nemá kinematiku (to je prostě daň za nízkou cenu modelu), je prostě krátké. V ose X je málo vysunuté ven z vozu. Tudíž při průjezdu obloukem zaklesne nárazníky s připojeným vozem a už jde vagon z kolejí. Naštěstí náprava je nejen jednoduchá, ale dokonce máme k dispozici tři varianty:
Zde jsou pro lepší názornost oba originální obrázky (zdroj Peho), popisující variantu 3.
Zde je vyfrézované místo. Původně jsem myslel, že je bíle nabarveno. Pro větší názornost. Je to však kov.
A tady už nalepená kinematika.
Varianty 2. a 3. zobrazuje Peho na svých stránkách v sekci Tipps.
A teď už můj vlastní obrázkový popis:
Nemám to sice tak pěkně vyfrézované, ale i frézka za tři stovky je k nezaplacení. Tady se bez ní neobejdete. Frézujeme rozhodně bez kastle. Lépe se to drží, nic neulomíme a stejně je třeba důkladně očistit a vyfoukat piliny!!! (Na ty odlesky jsou moje fotografické schopnosti slabé.) Škrábance i vyfrézované místo můžeme zatřít barvou, případně i vykytovat třeba gelovým vteřiňákem, a pak nabarvit. Jak je komu libo.
Takováto sada je také k nezaplacení.
Skalpelem s kolmým břitem se kinematika "zeštíhlí" nejlépe (tady stačilo o hodně méně). Při této akci se občas stane, že se hlavní těleso kinematiky poněkud rozpůlí. Dvě poloviny, ze kterých je uděláno, se prostě částečně oddělí. Lehce to opravíme vteřinovým lepidlem. Pozor, abychom nepřilepili i kulisu nebo nezalepili místo, ve kterém se pohybuje.
Stejně odřízneme i čep původního dílu. Uřízl jsem to ještě jednou o kousek dál, protože už ležel na kinematice.
Tady je vidět, jak vysoko je šachta nasazená na trnu. Bez frézování (a tedy zapuštění kinematiky do rámu) by nešla nastavit potřebná výška (v ose Y).
Poloha v ose X je tady dána už předem. Na jedné straně nás omezuje konec rámu, na druhé podvozek. K dispozici je tak 1 mm vůle a uprostřed je to tak akorát. Ale stejně doporučuji napřed zkušební nalepení přes oboustrannou lepící pásku (mimochodem, Peho ji přikládá ke každé sadě, určené jednotlivým lokomotivám).
A ještě jednou, teď už komplet.
Kontrola na rovném úseku (vlevo) i v oblouku R267. Zhodnotil bych to jako velmi slušné.
Tady si neodpustím tvrdit, Taurus s novým spřáhlem - jedině s kinematikou Peho. (Neměl bych už nárok na nějakou gáži ? )
A jdeme jezdit.
Chladící čtyřnápravový vůz La (TT-Club)
Tak jsem koupil vůz. Kamenný krám, Zerba (dnes Ben-Zerba). Bylo to tak narychlo, že jsem si ho v krámu ani neprohlédl. Chtěl jsem ho a myslel, že to je nějaký starší BTTB. Pouze jsem se optal, zda je to komise a bylo mi řečeno, že ne. Teprve doma došlo k zevrubnější prohlídce. Vůz byl rozhodně zcela nový, ovšem co je to zač, jsem nevěděl. Po delším bádání a konzultacích s kolegy (jako obvykle nezklamali) jsem dospěl k závěru, že výrobcem je Peresvet, prodejcem TT-Club. Možná, že je to trochu jinak, to však podstatné není. Vůz má kovová kola, a tak zbývá jen vyměnit spřáhla. Dělal jsem to už mnohokrát, ale tady to bylo poněkud jiné.
Především jsem vůz nemohl rozebrat. Návod Peho hovořil "...Odšroubovat horní část...". To se snadno řekne, ale kde nejsou šroubky... Opět konzultace s kolegy (nejvíce pomohl Jirka Sládek) a vlastní bádání. Výrobce si asi velké starosti s výrobou těchto vozů nedělal. Někde jsou šroubky (zespodu), někde ne. Já měl vůz nalepen. Naštěstí zřejmě jen silikonem a čtyřmi malými kapkami v rozích rámu. Těsně před rohem, na delší straně, tedy na boku. Skalpelem opatrně mezi rám a kastli, řezat, páčit. Velmi jemně, opatrně. Šlo to naštěstí snadno.
Peho na to dělá sadu pod číslem 301. Vypovídající hodnota Návodu Peho je ovšem přinejmenším diskutabilní. Návod LokoPin snad nebude na škodu.
Použijeme Peho č. 101, tedy kinematiku s pružinkou. Z kinematiky uřízneme celý nos (ON obr. 5). Pak upravíme zespodu rám. Odfrézujeme střední výztuhu rámu i s kouskem nálitku na čep a do čela přijde zářez, do kterého Peho zapadne (ON 2). Tak, aby se kinematika vešla na rám (ON 6). Přilepíme ji vteřiňákem, případně ji můžeme nechat i na oboustranné lepící pásce, kterou používáme na vyzkoušení a jen lepidlem ještě zvenku zpevnit, jak to je vidět na obrázku (ON 6).
Pak je třeba upravit podvozek. Odřízneme jej dle ON 4, nejlépe žiletkovou pilkou, těsně za brzdovými čelistmi.
A fertig. Přiznávám, že jsem vůbec nepochopil "systém Peho", který radí uříznout čep, vyvrtat díru, přilepit destičku a pomocí šroubu s matkou spojit. Možná jsem nějaký důvod přehlédl. Prostě jsem jen zastrčil podvozek zpět, na původní plastový čep, a bylo. Pokud někdo ví, "jak to Peho myslelo", ať dá vědět. Ale mně to stačilo takto. Méně práce a netřeba sady č.301.
Ještě mi mašiny i vagony k přezbrojení spřáhel zbývají, tak snad zase někdy příště.
Na začátek
článku
LokoPin
07.10.2007
(patrová souprava Bp)
13.10.2007
(dvounápravová cisterna Zw)
14.10.2007
revize - použití, poloha
21.10.2007
(čtyřnápravová cisterna Zacs)
22.10.2007
(čtyřnápravový výsypák Faccs)
11.11.2007
(Taurus Piko)
26.11.2007
revize, doplnění
16.12.2007
revize, doplnění
05.01.2008
doplnění obr. Faccs
28.09.2009
(čtyřnápravový chladící
La)
19.04.2022
Poslední
editace