Herkules ER 20 TT Kuehn-modell

    Tuto mašinu jsem koupil hlavně proto, neboť, kromě zde recenzovaného modelu firmy Kuehn-modell, ji začala vyrábět i firma Piko, od které mám Tauruse. Herkules od Pika bude "Taurus bez pantografů", a tak mohu trochu porovnat podobné výrobky dvou různých firem.

Základní popis a údaje

     Na recenze rozhodně nejsem expert a už vůbec ne na vzhledové vlastnosti. Přesto mohu říci, že jsem na mašině chybu nenašel. Pěkně provedené detaily, pěkná povrchová úprava, perfektní i ty nejmenší popisky.

Obr.1 - Herkules ER 20 TT od fy Kuehn-modell.

Základní parametry jsou v následující tabulce.

Výrobce Kuehn-modell  
Typ Herkules ER 20 Siemens Dispolok GmbH
obj. číslo 32000  
měřítko 1:120 TT
délka [mm] 161  
šířka [mm] 25,5  
výška [mm] 36 nad koleje
váha [g] 180  
průměr kol [mm] 10,5  
počet náprav 4 všechny hnací
počet bandáží 2  
motor pětipólový dva setrvačníky
osvětlení SMD LED 3x žlutý reflektor vpřed, 2x koncová červená zpět
upevnění spřáhel NEM358  
rozhraní pro digi NEM651 6ti pól. v řadě
dekodér N025-P Kuehn-digital (přibalen)

    Při studiu recenze Herkules Piko TT od Jiřího Sládka (původní článek už jsem nedohledal) jsem objevil:  "V případě, že byste však chtěli použít nová spřáhla Tillig, pak narazíte na zásadní problém. Tím je nedostatečná délka kulisy spřáhla, takže při projíždění oblouků s menším poloměrem může docházet k vzájemnému zaklesnutí nárazníků lokomotivy a vagonu a následnému vykolejení (podobně je tomu i u Tauruse). " Zda má Herkules Kuehn stejný problém, nevím, ale zjistím to brzy a budu informovat.

Dekodér

    Mašina byla dodána s dekodérem N025-P (Kuehn-digital), který asi není "Mercedesem mezi dekodéry", ale hlavním rozdílem třeba proti Lenz je absence ABC a tu zřejmě potřebovat nebudu. Takže jediné, co mi vadilo, byl dekodér nenainstalovaný. Když si přece někdo takovou mašinu koupí (včetně dekodéru), nebude jezdit analog. No, běžný prodejní trik na počáteční zavedení výrobku, trochu nedotažený do konce. Ale koupil jsem mašinu i s dekodérem za 2250 Kč, a to, myslím, víc než ujde. Takže nainstalujeme dekodér, měla by to být hračka.

    Upozorňuji, že jsem instaloval pouze přiložený dekodér. Osadit nějaký jiný je, dle manuálu, zřejmě možné, ale k tomu jsem se zatím němčinou nepropracoval. Jen jsem získal pocit, že jsou třeba ještě nějaké minimální úpravy na desce, takže ACHTUNG !!!

    Do lokomotivy lze použít dekodér Lenz Gold/Silver mini, ale buď musíme odstranit z desky dva kondenzátory C5 a C6  (obr.6) a nebo dekodéru nastavíme CV30=128, ale v jiné mašině, než Kuehn ! Tato druhá varianta je tedy bez zásahu do mašiny (tedy bez hardwarového zásahu) a asi zamezí hlášení o chybě. Zda v jedné či druhé variantě funguje potom i ochrana zkratu a přetížení, to nemám nejmenší tušení. Doufám jen, že translátor a já jsme tu němčinu pochopili správně. Jiné dekodéry fy Lenz nebo jiných firem by měly jít použít bez omezení.
Doplněno  22.08.2007
Upraveno 15.10.2007  

Obr.6 - Jedna z variant při použití Lenz Gold/Silver mini je, odstranit tyto kondenzátory.

    Nejdříve tedy sundat kryt mašiny. V přiložené "dokumentaci" (příliš lichotivé slovo) není o způsobu upevnění karoserie ani zmínka. Nastoupila intuice. Taurus "visel" za nárazníky a zde jsou napevno. Kastle bude jen pomocí zámků zacvaklá. Nikdy si nejsem moc jistý, jak se správně takováto kastle sundá, ale protože páčení šroubovákem většinou neskončí dobře, pomohl jsem si dvěma tvrdšími lesklými papírky, zasunutými po opatrném odtažení boku karoserie (obr.2). Pak se šasi a karoserie už lehce oddělí. "Instalace" dekodéru je opravdu hračka (obr.3, 4, 5).

Obr.2 - Takhle jsem sundal karoserii.

Obr.3 - Konstrukce je přece jen od Taurusu odlišná, inu jiná firma.

Obr.4 - Vyjmeme propojku pro analog ...

Obr.5 - ... a nasuneme dekodér (obráceně né!!!).

Stačí nasunout karoserii a hotovo. Jdeme jezdit.

Programování

    Nejprve nastavíme požadovanou adresu v CV1. Pak jsem upravil počáteční napětí, rozjezd, dojezd a střední a maximální rychlost (CV2=3, CV3=6, CV4=5,CV5=180,CV6=48). Uvádím svoje hodnoty, každý si to upraví dle svých požadavků. Trochu bude třeba také vyladit rychlostní křivku, neboť na nízké stupně je jízda moc rychlá. Asi to nechám až na TrainProgrammer, přes ovladač LH100 to jde hrozně zdlouhavě.

Jízdní vlastnosti

    Jsou velmi podobné Taurusu. Jízda je plynulá a tichá, s trochou jemného bzučení, které k lokomotivě docela "sedne". Herkules (hoden svého jména) je také vítězem kategorie "Tažná síla". Utáhne 60g. Víc než Sergej (Tillig) nebo Ragulin (Roco).

    Pak jsem ovšem zjistil, že nefunguje Funkce 3, kterou se u dekodéru Lenz Gold mini zapíná posunovací jízda. Protože se mi nepodařilo zjistit, jak se to udělá a zda to vůbec jde, musel jsem požádat zkušenější "digiťáky". Konference opět nezklamala. Jeden z ochotných kolegů mi poradil, funkce se zde zapíná stisknutím tlačítka "4". Půjde to přehodit na "trojku"? Třeba na to časem přijdu. Až budu disponovat rozhraním pro PC a potřebným softwarem, začnu zveřejňovat i nastavení registrů pro různé mašiny. To mi pořád na netu chybí, ale zatím to musíte ještě chvilku vydržet.

Závěr

    Herkules je velmi pěkná dieselová lokomotiva, za neuvěřitelně nízkou cenu. Nevím, zda lze v současné době sehnat stále i s dekodérem, ale i bez něj je to kolem 1500 Kč, a s tím lze srovnat jen Herkules a Taurus od Pika. Jiné mašiny stojí cca dvakrát tolik.

Na začátek článku
Menu

LokoPin    09.07.2007