Rozpojovač
- Úvod
-
Princip
-
Konstrukce
-
Provoz
- Závěr
Úvod
Následující rozpojovač je jednoduchý,
dobře funguje a výroba a instalace zabere pouze pár minut. Není třeba žádného
dalšího ovládání např. pomocí serva nebo elektromagnetu.
Provozně vyzkoušený pro měřítko TT, spřáhla
Tillig/Kühn
(včetně spodní přídržné části ). Funguje ale víceméně i pro spřáhla BTTB a Zeuke (vyzkoušeno
okrajově).
Rozpojování a spojování vozidel (správně odvěšení,
svěšení) v modelové železnici značně obohatí činnost na kolejišti. Svěšení je
samočinné, pouhým najetím, kdežto odvěšení už je problematičtější a lze provést
několika způsoby. Jeden z nejelegantnějších je dozajista spřáhlo, umístěné na
lokomotivě, ovládané elektricky. Vynikající, ovšem vybavit jím všechny
lokomotivy je moc pracné a také poměrně finančně náročné. Přesto mám takto
vybavené tři lokomotivy a je to super. Teoreticky by snad šly vybavit takovým
spřáhlem i vagony, ale o nepraktičnosti s vysokými náklady ani není nutno
uvažovat. K rozpojení vlaku v libovolném místě je tedy třeba rozpojovač
kolejový. Funkčnost továrního výrobku (v TT prakticky pouze Tillig) je ovšem
velmi sporná a tady se o ní šířit nehodlám. V hlavě sice mám už dlouho vhodnou
konstrukci, ale zatím bez stavby a testování.
Inspirován na diskuzním fóru velmi jednoduchým zařízením,
jal jsem se to ihned zkoušet. Výsledek mě překvapil velmi příjemně, a protože je
to tak jednoduché, rozhodl jsem se pro prezentaci.
Na začátek
článku
Princip
Mezi
kolejemi je vložený pružný proužek, který nadzvedne spřáhla, čímž dojde k
rozpojení. To jsem viděl v několika obměnách na diskuzním fóru. Jako materiál
byla použita umělá hmota. To, co jsem měl momentálně k dispozici, nevyhovovalo.
Bylo to pružné málo, nebo moc. Ani způsob upevnění, či postrádání možnosti
nějakého nastavení se mi nezdálo vyhovující. Tak jsem přešel ke zkoušení.
Ustřihl jsem pásek fosforbronzového plechu síly 0,1 mm, trochu vytvaroval a lepící
hmotou z papírnictví přilepil mezi koleje. Fungovalo to perfektně. Tak
teď trochu lépe.
Na začátek
článku
Konstrukce
Tentokrát by měl postačit obrázek s legendou ...
- Fosforbronzový plech tl. 0,1 nebo 0,2 mm (Litomyský).
- Úhel náběhu cca 20-45°.
- Správná poloha v horní (cca 2,6 mm nad kolejnicí) a dolní poloze.
- Pluh lokomotivy ...
- ... a jeho možná poloha.
- Upevňovací ...
- ... a seřizovací šroub.
- Velikostí napružení směrem vzhůru a pomocí šroubu "7"
lze nastavit zdvih a
sílu.
- Otvorů pro šrouby může být víc, nebo oválné, nebo úplný průřez.
Rozměry jsou pouze informativní, především hodnota "p"
se může lišit i dle použitého materiálu.
A jako obvykle, fotky jsou nejlepší ...
- První pokusy
- Jen tak přilepeno papírnickou lepící hmotou ... a ono to funguje
perfektně.
- Připevnění pomocí dvou šroubů je asi nejvýhodnější.
- Boční pohled. Výška je prakticky pod osu vozů, ke spodní hraně
spřáhla.
Detailní pohled.
Snad jsou zvednuté zobáčky aspoň trochu vidět.
Na začátek
článku
Provoz
Funguje to tak dobře, že mě to až překvapilo.
- Pomocí předpružení v bodě "8" a šroubem "7" lze nastavit jak
zdvih, tak i síla.
- Zdvih i tvar je třeba správně nastavit proto, aby se spřáhla rozpojovala, ale
aby se koncem "3" v horní, klidové poloze nezachytával rozpojovač o spodek
vozidel, vč. háčku spřáhla.
- Pro správnou funkci musí být síla, tlačící na spřáhla, dostatečná, aby
je zdvihla, ale ne tak velká, aby nadzvedla lehké vozidlo.
- Na elektricky ovládané spřáhlo
(SD-modell) to nefunguje, což je jen dobře.
- Při rychlém přejezdu se obvykle spřáhla nerozpojí, to je také dobře.
- Při velkém tahu (více vozů) je obvykle nutno couvnutím spřáhla uvolnit.
Na začátek
článku
Závěr
Během testování jsem nabyl pár praktických poznatků.
Vyzkoušeno mnoho vozidel (patra Bp, loko 716 ... a pod.).
- Fungovaly obě tloušťky, 0,1 i 0,2 mm. S tím souvisí pochopitelně i rozměr
"p". U silnějšího plechu je větší.
Volba 0,1 mm mi připadá výhodnější.
- Frézovat oválné otvory pro šrouby bylo praktické pouze u počátečních
testů. "Naostro" je vhodnější pár otvorů (2 - 6), které mají rozteč cca 2
mm, aby souhlasily s mezerami mezi pražci. Viz
obrázek dole
- Je jasné, že čím je větší tah na spřáhlo, tím je nutná větší síla
rozpojovače. Nebo je třeba prostě zpětným cuknutím spřáhlo uvolnit.
- Rozpojení, včetně zpětného pohybu loko, lze plně zautomatizovat i v
TrainControlleru (nejspíš v dalším článku).
- Jediným nedostatkem je občasné rozpojení při normálním přejezdu vpřed.
Dochází k tomu právě u těch méně zatížených spřáhel a u pomalejší jízdy.
Proto je vhodné rozpojovač nainstalovat na odstavnou kolej, kam si pro vozy
dojedeme požadovanou mašinou ... a vycouváme. Nebo přímo připojíme vzadu a
odjedeme vzad.
Máme-li alespoň jednu loko s el. spřáhlem, je to ještě lepší.
A nejlepší kombinace pro odpojení všech vozů
je, když mezi vozy použijeme pevná spřáhla Peho 301
Pak je
jednoduché přijet vlakem, odvěsit loko (s běžným spřáhlem), přijet loko s
el. spřáhlem, svěsit, odtáhnout vozy na požadované místo a tam je ponechat
pro připojení libovolné loko.
Prostě jeden "plíšek" na dvou šroubcích,
žádné magnety, elektromagnety, serva, žádné další ovládání a ... zábavy
jak na kostele.
Finální tvar
- V horní části obr. jsou rozměry před ohýbáním.
- Velikost ohybu v bodě "A" vytváří "předepnutí, tedy vertikální tlak
vzhůru, tedy na spřáhlo.
- Horní polohu nastavíme pravým šroubem (proto je otvor pro něj větší).
Použity byly šrouby pro připevnění kolejnic Tillig 08976 1,4 x 15 mm.
- Úhly "zvedací" pravé části "α", jsou cca 30-45°.
Není nic jednoduššího, než to vyzkoušet.
Na začátek
článku
Menu
LokoPin
|
07.02.2021 |
|
|
17.02.2021 |
editace Závěr |
|
|
|
|
17.02.2021 |
poslední editace |