Třícestná, trojcestná, dvojitá, oboustranná ... už jsem těch názvů slyšel ... Pro modelařinu se asi přidržím té 3-cestné. A jestli je symetrická nebo ne, to je asi pro modeláře jedno. Je to prostě jeden kus kolejiva. Fakt je, že v některém kolejivu, v některých měřítkách, jsou jazyky uspořádány tak, že nejdou přestavovat nezávisle. Vždy jeden brání druhému. Tam jde právě o tu "symetrickou" (nebo částečně symetrickou), a pak záleží na způsobu ovládání, aby to správně fungovalo.
Tady ovšem zmíním pouze jediný výrobek, a tím je TT Tillig 83230. Podle mne je to dvojitá, oboustranná výhybka, s úhly odbočení 15°. Jazyky pěkně za sebou, možnost zcela nezávislého přestavování. A klidně jí budu dál říkat 3-cestná.
Pokud jde o hardware, důrazně upozorňuji, že popisuji systém Lenz, a že jiné systémy mohou mít stejné nebo podobné jen dílčí části !!! V článku Komponenty jsou detailnější informace o některých použitých prvcích.
Výhybka je sestavena tak, jakoby byly za sebou dvě výhybky EW1. Nejprve levá, pak s posunem 36,5 mm pravá. Dvě oddělené srdcovky jsou vodivé, napájené, vždy s vyvedeným připojením na boku výhybky. Jazyky jsou otočné, na čepech. Druhý pár jazyků doléhá až za otočným bodem prvního páru, takže nevzniká žádná závislost při přestavování, a to může následovat v libovolném pořadí. Unašeče jsou klasické, připravené i pro připojení elektromagnetických přestavníků Tillig, pro něž jsou na bocích výhybky připraveny úchyty. Ty lze samozřejmě snadno odstranit, unašeče zkrátit a přestavovat pomocí přestavníků pod úrovní nosné desky (želva, servo a pod.).
Bez napájených srdcovek to sice také jde, ale zvláště u kratších loko, s menším počtem proud sbírajících náprav, to není ono. Vždy je lepší srdcovky napájet. Přece jen ta delší srdcovka má ve směru vlevo cca 26 mm, a to je poměrně hodně. Jak to zapojit je na následujícím obrázku, detaily záleží na použitých přestavnících.
V TC je to jednoduché.
Trojcestná výhybka lze vlastně zobrazit i jako levá a pravá, přičemž
přestavník s vyšší adresou ovládá první jazyky, ten s nižší ty druhé.
Okno vlastností trojcestné výhybky, zál, Connection/Připojení.
Jedna z výhybek (mám dva kusy) měla, bohužel, dvě závady. Naštěstí šly sice poměrně snadno odstranit, přesto mě to ale vzhledem k výrobci a ceně dost zklamalo.
Závada 1 - špatný kontakt mezi druhou srdcovkou a přívodním kontaktem (viz 1).
Objeveno před instalací výhybky. Naštěstí.
Závada 2 - část kolejnice 2 bez napájení. Spojení se objevovalo teprve po silném
přitlačení této části koleje směrem dolů. Objeveno až po zabudování výhybky do
kolejiště.
Závada 1 - Zkoušel jsem lehce roznýtovat. Nestačilo to a víc přitlačit jsem se
obával. Byl tedy frézkou zvětšen otvor v plastu (zhruba uvnitř červeného
kroužku) a proletováno.
Závada 2 - Propojeno vodičem s opornicí. Kudy má být do této části přivedeno
napájení, nevím.
Rozhodně se vyplatí každou výhybku před montáží důkladně prohlédnout a proměřit. Způsoby propojení pomocí různě podvlečených kovových pásků asi není zrovna nejspolehlivější. Naštěstí i po zabudování lze opravy dosáhnout poměrně snadno.
Pár dalších poznatků je v článku 2. Skryté nádraží, příp. v layoutu. Další detaily možno najít v recenzi Michala Bednáře. Tady toho skutečně pro sdělení nebylo mnoho. No co, aspoň to zvládnete bez potíží.
Na začátek
článku
LokoPin
01.03.2023
09.03.2023
poslední editace
Spolupracoval:
Jindřich Fučík