3-cestná výhybka

  1. Úvod
  2. Popis
  3. Připojení
  4. TrainController
  5. Chyby
  6. Závěr

Úvod

    Třícestná, trojcestná, dvojitá, oboustranná ... už jsem těch názvů slyšel ... Pro modelařinu se asi přidržím té 3-cestné. A jestli je symetrická nebo ne, to je asi pro modeláře jedno. Je to prostě jeden kus kolejiva. Fakt je, že v některém kolejivu, v některých měřítkách, jsou jazyky uspořádány tak, že nejdou přestavovat nezávisle. Vždy jeden brání druhému. Tam jde právě o tu "symetrickou" (nebo částečně symetrickou), a pak záleží na způsobu ovládání, aby to správně fungovalo.

    Tady ovšem zmíním pouze jediný výrobek, a tím je TT Tillig 83230. Podle mne je to dvojitá, oboustranná výhybka, s úhly odbočení 15°. Jazyky pěkně za sebou, možnost zcela nezávislého přestavování. A klidně jí budu dál říkat 3-cestná.

 

    Pokud jde o hardware, důrazně upozorňuji, že popisuji systém Lenz, a že jiné systémy mohou mít stejné nebo podobné jen dílčí části !!!  V článku Komponenty jsou detailnější informace o některých použitých prvcích.

Na začátek článku

Popis

    Výhybka je sestavena tak, jakoby byly za sebou dvě výhybky EW1. Nejprve levá, pak s posunem 36,5 mm pravá. Dvě oddělené srdcovky jsou vodivé, napájené, vždy s vyvedeným připojením na boku výhybky. Jazyky jsou otočné, na čepech. Druhý pár jazyků doléhá až za otočným bodem prvního páru, takže nevzniká žádná závislost při přestavování, a to může následovat v libovolném pořadí. Unašeče jsou klasické, připravené i pro připojení elektromagnetických přestavníků Tillig, pro něž jsou na bocích výhybky připraveny úchyty. Ty lze samozřejmě snadno odstranit, unašeče zkrátit a přestavovat pomocí přestavníků pod úrovní nosné desky (želva, servo a pod.). 

Na začátek článku

Připojení

    Bez napájených srdcovek to sice také jde, ale zvláště u kratších loko, s menším počtem proud sbírajících náprav, to není ono. Vždy je lepší srdcovky napájet. Přece jen ta delší srdcovka má ve směru vlevo cca 26 mm, a to je poměrně hodně. Jak to zapojit je na následujícím obrázku, detaily záleží na použitých přestavnících.

                                                                  

Na začátek článku

TrainController

    V TC je to jednoduché.


Trojcestná  výhybka lze vlastně zobrazit i jako levá a pravá, přičemž přestavník s vyšší adresou ovládá první jazyky, ten s nižší ty druhé.


Okno vlastností trojcestné výhybky, zál, Connection/Připojení.

Na začátek článku

Chyby

    Jedna z výhybek (mám dva kusy) měla, bohužel, dvě závady. Naštěstí šly sice poměrně snadno odstranit, přesto mě to ale vzhledem k výrobci a ceně dost zklamalo.


Závada 1 - špatný kontakt mezi druhou srdcovkou a přívodním kontaktem (viz 1). Objeveno před instalací výhybky. Naštěstí.
Závada 2 - část kolejnice 2 bez napájení. Spojení se objevovalo teprve po silném přitlačení této části koleje směrem dolů. Objeveno až po zabudování výhybky do kolejiště.


Závada 1 - Zkoušel jsem lehce roznýtovat. Nestačilo to a víc přitlačit jsem se obával. Byl tedy frézkou zvětšen otvor v plastu (zhruba uvnitř červeného kroužku) a proletováno.


Závada 2 - Propojeno vodičem s opornicí. Kudy má být do této části přivedeno napájení, nevím.

    Rozhodně se vyplatí každou výhybku před montáží důkladně prohlédnout a proměřit. Způsoby propojení pomocí různě podvlečených kovových pásků asi není zrovna nejspolehlivější. Naštěstí i po zabudování lze opravy dosáhnout poměrně snadno.

Na začátek článku

Závěr

    Pár dalších poznatků je v článku 2. Skryté nádraží, příp. v layoutu. Další detaily možno najít v recenzi Michala Bednáře. Tady toho skutečně pro sdělení nebylo mnoho. No co, aspoň to zvládnete bez potíží.

Na začátek článku
Menu

LokoPin

01.03.2023  
  09.03.2023 poslední editace
     
Spolupracoval: Jindřich Fučík