Modelová železnice na webu

    Konverzace na stránkách Návštěvní knihy jednoho kolegy mě přivedla k tomuto tématu již po několikáté, tak to zde trochu rozvedu. Důvody, které vedou k veřejné prezentaci, jsou různé a je jich mnoho. Také není směrodatné, jaké důvody uvádí autor. Může kecat. Podstatné je, že na webu může prezentovat kdo chce, co chce. Ovšem v souladu se zákonem (i když někdy ani to ne). Ale chci se zabývat pouze stránkami, které mají vztah k modelové železnici.

    Kategorií je více, k základním patří:

●  Výrobce - vyrábí zboží
●  Prodejce - prodává zboží
●  Magazín - dokumentární údaje, diskuzní fóra, fotogalerie, databáze atd.
●  Klub - sdružení několika jednotlivců
●  Jednotlivec - většinou popis vlastní tvorby

    Všechny tyto kategorie mohou mít ryze profesionální až čistě amatérský charakter. Navíc se mohou nejrůzněji prolínat, takže někdy jdou jen těžko někam zařadit. Výrobce většinou i prodává. Profesionalita má také různé úrovně, těžko lze srovnávat Tillig s někým, kdo vyrábí a prodává třeba pouze lepty (ale bez něj by to byla bída, co?). Všechno toto se ještě běžně mění časem. Někdo začne jen tím, že nabídne určitý produkt (dalo mu mnoho práce vymyslet technologii, vyrobit, tak proč to nenabídnout jiným?) a najednou má velkou firmu. Co je profesionalita, nebudu rozebírat. Spíš mě zajímá kvalita, obsah, chytrost při řešení některých problémů a technologií. Leckteré stránky, řadící se mezi profesionální, mohou za ryze "amatérskými" silně pokulhávat právě v těchto kritériích.

    Výrobce a prodejce chce především prodávat své zboží a za to má peníze. Čím více prodává, tím lépe. Webové stránky, internetové obchody, tady je účel prezentace jasný. Magazíny a kluby sdružují data a informace pro potřeby stejně založených abonentů. Databáze, diskuzní fóra, výměna informací osobně, velmi potřebné věci, zde už ale většinou také existují určité finanční zdroje, třeba z příspěvků, od sponzorů atd. A stránky dělá více lidí, alespoň do nich více lidí přispívá.

    Zamysleli jste se ale někdy nad tím, proč mají stránky i jednotlivci? Já často a moc to nechápu. Nabízí se chlouba, vlastnost to nepěkná. Ale dodejme na obranu chlubilů, kdo se na jejich výtvor podívá? Manželka? Ta většinou svádí nelítostný boj mezi spotřebovanými penězi a tím, že manžel, který si hraje, nechlastá, o dalších neřestech nemluvě. Potomci? Takovou kliku má málokdo. Takže pochlubení se svými výtvory na webu bych nepovažoval za tak špatné. Ale myslím, že to není jediný důvod.

    Stránky jsem začal psát, protože kolega z práce mi řekl: "Proč nemáš stránky?". Tak jsem je udělal. Obrátím-li se zpět, vidím většinou jen samá negativa. Obrovský žrout času (dělám víc na stránkách, než na mašinkách) i peněz (chce to foťák, pár halogenů, občas nějaký program, za chvíli nestačí kapacita a přechází se z neplacených na větší, ale placené...atd.). Taky musí být Návštěvní kniha, pochopitelně, aby vás mohli všichni chválit. Jo, taky přijde pochvala, většinou od kolegy, který má sám stránky a moc dobře ví, co to obnáší. Ale občas vám někdo vynadá, že děláte pomalu, že něco, co prezentujete, nefunguje, že něco nemůže sehnat tam, kde vy, že málo aktualizujete. Hlavně chodí dotazy, kde se sežene tohle, kde se koupí tamto,... vždyť stačí trochu pohledat na webu, někdy právě na těch stránkách, kde se ptáme v Návštěvní knize. Naprostou většinu informací, které mám já, na stránkách uvádím. Aspoň se snažím.

    Zpočátku jsem psal jen tak. Pak jsem zjistil, že to má jedinou obrovskou výhodu. Našel jsem kolegy, někdy i kamarády. K nezaplacení. Teď už bych se na psaní mohl vykašlat, ale občas mám pocit, že pár lidem to pomáhá. Že jim tu a tam dám nějakou informaci, radu, kterou nemají.

    Co psát na stránky, je věcí každého autora. Obsah jiných autorů hodnotit nebudu, nejsem žádný kritik. Za obsah vlastní jsem zodpovědný sám sobě. Nějaké vstupní parametry jsem si nastavil. Snažím se psát pouze o tom, o čem mám vlastní zkušenost. Není nad to, napsat: "Tohle jsem natřel tímhle a zkroutilo se to takhle." Aspoň to nikdo nebude opakovat. Psát, že někdo mi říkal, že toto je dobře a toto špatně, tomu se snažím vyhnout zdaleka. Občas stejně něco asi uteče.

    A reklama? Trochu sporná věc, ale co je na ní špatného? Poslal jsem pár příspěvků do konference a už se to někomu nelíbilo, že dělám reklamu. Dobře, už to neudělám. Když však narazím na zboží, o kterém (jak se domnívám) někdo nemusí vědět, nevidím důvod, proč bych to nenapsal. A je už jedno, jestli je moje hodnocení kladné nebo záporné. Koupil jsem tohle, použil a je to super. Mně se to zdá super. Jestli se to někomu zdát nebude, jeho věc. Takhle jsem např. "propagoval" Peho. Moc lidí o tom tehdy nevědělo a mně to řekl, už nevím kdo. V Česku to nikdo neprodával, nakonec se objevil "československý" prodejce a dneska si to bez jejich komponentů nedovedu představit. Koupil jsem to, aplikoval, vyzkoušel, a protože se mi to zdálo velmi dobré a na trhu zatím velmi chybějící, tak jsem se snažil nějakého prodejce o tom přesvědčit. Vlastně jsem silně propagoval tyto výrobky a podle mého názoru bych si od pana Petera Horna zasloužil Mercedes. Aspoň v měřítku 1:120.   Pan Horn nemá o stránkách Lokopin a o mně ani potuchy. Pochopitelně. Jeho hlavní zdroje v Česku neleží. Díkybohu sem ale prodává, a to je podstatné. Jakým způsobem naložím s nabídkou na propagaci zboží (zatím se ani moc nehrnou ), tak to je jen moje věc. Pokud někdo nabízí nějaké výhody, zboží, slevy, vzorky a chce za to zmínku, odkaz na stránky, klidně to udělám. Ale ohodnotím si to sám. A pokud ne, napíšu, že jsem to nevyzkoušel. A pokud to vyzkouším, napíšu výsledek. Myslím, že to je fér. Jak se tohle někomu může zdát "materialistické"? Měl by být rád, že někdo jiný vyzkouší a řekne, tohle je dobré, tohle se mi nezdá, tohle bych nekoupil atd. A toho, co si to přečte, to nestojí ani korunu. Vím o čem mluvím. Výhybek, relé, přestavníků i dalších komponentů, které jsou na dvě věci (z mého pohledu), mám dost. Vyhozené peníze. Ale když mi nikdo neporadil nebo jsem nevěřil, musel jsem to koupit a vyzkoušet. Takovéto informace jsou opravdu k nezaplacení a podle mého je to hlavní účel takovýchto stránek. Těchto určitě.

    Budu se dále snažit alespoň nepatrně ovlivnit tenhle nádherný svět dospělých dětí, a pokud se mi to jen malinko podaří, budu z toho mít dobrý pocit.

Na začátek článku

Menu

LokoPin    21.05.2008