Filozofie nad Filozofií

  1. Úvod
  2. Odpovědi
  3. Závěr

Úvod

    Na diskuzním fóru modely.biz se objevilo téma Filozofie modelářství, aneb proč to děláme? Zajímavé, provokující. Vedoucí k zamyšlení, k čemu je takové téma vlastně dobré ... No, diskuze je pro diskutování. Když se někdo odváží obnažit, sdělit své názory, postoje, a někomu jinému to pomůže, vždycky je to dobré.

    V souladu se rčením "Nikdy neříkej nikdy", a především proto, že vlastní postoj považuji za poněkud odlišný od standardu, přece jen jsem se rozhodl něco prezentovat. Nakonec, ani nemyslím, že zde nějaký standard existuje. Naopak vyznávám názor, že v tomto velice širokém hobby oboru je povoleno vše, a mého uznání dosahuje stejně ten, co jen sbírá zvuky z nádražních restaurací, jako ten, u něhož lze fotky modelu stěží rozeznat od reality. Za každou takovou činností je přece spousta práce a mistrovství, které mohou ostatní inspirovat. Moje výhoda spočívá v tom, že mám vlastní stránky, na kterých můžu psát, co se mi zlíbí. A když to někomu pomůže, tím líp.

Na začátek článku

Odpovědi

    Ve zmiňovaném příspěvku jsou dány otázky. První odpovědi se více méně neliší, lze říct, že jsou hodně podobné. Až na výjimky, skoro totožné. A zde jsou ty moje:

  1. Proč modelaříme železnici?
    Protože na to více či méně máme (čas, schopnosti, peníze) a protože kdo nic nedělá, ochuzuje nejen ostatní, ale především sám sebe. A jde-li o modelovou železnici, letadla, či sbírání napěťových izolátorů, to je v podstatě jedno. Pro někoho je to vášeň, zaujetí, pro jiného dědictví, náhoda.
     
  2. Co se tím snažíme sobě nebo ostatním dokázat, ukázat, napodobit, zažít?
    Skoro každý napíše, že nic, ale velká většina přispěvatelů na diskuzních fórech se jen chce pochlubit. Někdy to stojí za to, jindy ne.
    Pár lidí k tomu má důvody jiné, je nás ale málo.

     
  3. Děláme to kvůli stavbě samotné, nebo aby to jednou bylo hotovo a šmitec?
    Tady to musím trochu víc rozvést. Když jsem před deseti lety začínal (průběžné občasné hraní s mašinkami, zhruba od 6ti let, nepočítám), nebylo informací mnoho. A to ani v analogu. Táhlo mi na šedesát a bylo jasné, že nějak moc času na to mít nebudu. Snažil jsem se tedy co nejvíce testovat, neboť to vypadalo na pouze jediný pokus. Nepočítal jsem s tím, že bych se poučil z chyb a dělal něco dalšího. A právě pro ten nedostatek informací jsem si řekl, když už to vykoumám já, proč si to nechávat pro sebe. Ať na tom jsou ti další lépe. Nepopírám, že druhým důvodem prezentování byla snaha o navázání kontaktů s dalšími kolegy, podobně postiženými. Dnes oba tyto důvody téměř pominuly, přišel však jiný, a tím je "Poznámkový blok - Jak na to". Každou chvíli po sobě čtu, jak se co má udělat. Velmi výhodné, pro starší pak nenahraditelné.
        A ještě v jednom jsem zcela změnil přístup. Zpočátku jsem měl strach, zda budu mít dost času na to, abych kolejiště dodělal. Postupem času jsem zjistil, že je to vlastně úplně jedno. Daleko podstatnější je, že mám stále co dělat. A to se, moc doufám,  snad nezmění.
     
  4. Snažíte se přiblížit realitě? A jak myslíte, že se jí dá dosáhnout v modelařině?
    Tady je právě ta moje zásadní odlišnost od standardu (nestandardu?), od většiny, od těch, co se (hlavně sami) nazývají "pravými modeláři". S ohledem na krajinu je to jasné, krajinář nebudu. Po prkně ale také jezdit nechci. Snad se dostanu ke štěrkování, osazení pár staveb, z nichž dost mám postavených i vlastními silami. Stejně tak nejsem kamarád s patinou. Vzít novou krásnou mašinu nebo barák a umazat to, to je nad moje síly. Utrhlo by mi to srdce.
        Jiné je to u samotného
    kolejového plánu. Ten chci rozhodně přizpůsobit mým potřebám a požadavkům. Snad je ze stránek LokoPin dost zřejmé, že mým stěžejním zájmem je digitál, řízený softwarem (konkrétně TrainController™ z balíku RAILROAD & Co.™  fy Freiwald software). Pro co nejlepší využití je zapotřebí co nejsložitějšího layoutu. Hodně vlaků, hodně kolejí, dvoukolejka, hodně nádraží, depo, točna atd. Co nejbohatší a současný provoz. Automatický, i s ručním řízením. Je nasnadě, že pokud není člověk milionářem s vlastní tělocvičnou nebo lépe s krytým fotbalovým stadionem, nutně bude výsledným kolejištěm něco naprosto nereálného, hanlivě označované jako vlakodrom. No a co? Mě to baví ...
     
  5. Jaké jste kupříkladu řešili kompromisy, dilema v rozhodování před stavbou? (měřítko, moduly kontra kolejiště)
    Něco jsem vlastnil z minula. Měřítko
    TT. Ke změně nebyl důvod. Kdybych dnes začínal, znalý všech informací, nevolil bych jinak. Je to prostě zlatá střední cesta, kompromis mezi velikostí, prostorem k dispozici, výběrem vozidel, kolejiva i cenou. K modulovým setkáním mám vztah negativní, detaily rozebírat zbytečno.
     
  6. Co vás na tom nejvíce štve a stresuje?
    Finance a zdravotní stav. Obojí mě víceméně omezuje. Obojí je většinou součástí důchodového věku. Moc s tím nejsem schopen udělat.
    I když se v tomto článku snažím vyhnout negativům, nemůžu pominout, že hodně mě štvou idioti, lenoši, pitomci, hádající se magoři, invektivy používající hrubci atd. atd. To vše hlavně na diskuzi, někdy i mimo. Tady jsem se domníval, že je to možné změnit, zlepšit. Marné volání.
    Naštěstí to vynahradí ti ostatní, slušní, často chytří a schopní,
    ochotní pomoct, z nichž někteří se změnili v kamarády. Vřelé díky jim.
     
  7. Jaké kladné poznatky, hodnoty vám to přináší do života?
    Právě ti kamarádi. V důchodu zmizí zaměstnání, s ohledem na zdraví pak jiné koníčky (tenis, ryby, muzika...). Tím se hodně změní i základna přátel, kterou k životu většina z nás nutně potřebuje. Někdo má aspoň rodinu (já naštěstí dost velkou), někdo ani to ne. Koníček, včetně pár dobrých přátel, je prostě k
    nezaplacení.
     
  8. Co je podle vás maximum, kterého lze v této modelařině dosáhnout?
    Maximum neexistuje v ničem. Proč by mělo být v modelařině?
     
  9. Co bude, až nebudeme?
    Občas na to myslím, ale má to cenu? Pochybuji.

Na začátek článku

Závěr

    Opravdu by mě zajímalo, zda tyhle kecy někomu pomohly. To bych se moc divil. Poprvé mi přichází na mysl, "Proč já to vlastně psal?" Asi proto, abych se zařadil mezi ostatní ... raději si označení odpustím. Nebo že by mi v důchodu scházelo trochu toho pokecu s kamarády? To je ale Skype, nebo aspoň mail, lepší. Faktem je, že někdy napsání takových odpovědí lépe osvětlí pohled na sebe sama. Hlavně, aby to mělo nějaký pozitivní efekt. Jakýkoliv, na kohokoliv.

Na začátek článku
Menu

LokoPin  

29.09.2016  
  27.10.2016 poslední editace