Filozofie nad Filozofií
- Úvod
- Odpovědi
- Závěr
Úvod
Na diskuzním fóru modely.biz se objevilo téma
Filozofie modelářství, aneb proč to děláme? Zajímavé,
provokující. Vedoucí k zamyšlení, k čemu je takové téma vlastně dobré ... No,
diskuze je pro diskutování. Když se někdo odváží obnažit, sdělit své názory,
postoje, a někomu jinému to pomůže, vždycky je to dobré.
V souladu se rčením "Nikdy neříkej nikdy", a
především proto, že vlastní postoj považuji za poněkud odlišný od standardu,
přece jen jsem se rozhodl něco prezentovat. Nakonec, ani nemyslím, že zde nějaký
standard existuje. Naopak vyznávám názor, že v tomto velice širokém hobby oboru
je povoleno vše, a mého uznání dosahuje stejně ten, co jen sbírá zvuky z
nádražních restaurací, jako ten, u něhož lze fotky modelu stěží rozeznat od
reality. Za každou takovou činností je přece spousta práce a mistrovství, které
mohou ostatní inspirovat. Moje výhoda spočívá v tom, že mám vlastní stránky, na
kterých můžu psát, co se mi zlíbí. A když to někomu pomůže, tím líp.
Na začátek
článku
Odpovědi
Ve zmiňovaném příspěvku jsou dány otázky. První odpovědi se
více méně neliší, lze říct, že jsou hodně podobné. Až na výjimky, skoro totožné.
A zde jsou ty moje:
- Proč modelaříme železnici?
Protože na to více či méně máme (čas, schopnosti, peníze) a protože kdo
nic nedělá, ochuzuje nejen ostatní, ale především sám sebe. A jde-li o
modelovou železnici, letadla, či sbírání napěťových izolátorů, to je v
podstatě jedno. Pro někoho je to vášeň, zaujetí, pro jiného dědictví,
náhoda.
- Co se tím snažíme sobě nebo ostatním dokázat, ukázat, napodobit, zažít?
Skoro každý napíše, že nic, ale velká většina přispěvatelů na diskuzních
fórech se jen chce pochlubit. Někdy to stojí za to, jindy ne.
Pár lidí k tomu má
důvody jiné, je nás ale málo.
- Děláme to kvůli stavbě samotné, nebo aby to jednou bylo hotovo a šmitec?
Tady to musím trochu víc rozvést. Když jsem před deseti lety začínal (průběžné
občasné hraní s mašinkami, zhruba od 6ti let, nepočítám), nebylo informací
mnoho. A to ani v analogu. Táhlo mi na šedesát a bylo jasné, že nějak moc času
na to mít nebudu. Snažil jsem se tedy co nejvíce testovat, neboť to vypadalo na
pouze jediný pokus. Nepočítal jsem s tím, že bych se poučil z chyb a dělal něco
dalšího. A právě pro ten nedostatek informací jsem si řekl, když už to vykoumám
já, proč si to nechávat pro sebe. Ať na tom jsou ti další lépe. Nepopírám, že
druhým důvodem prezentování byla snaha o navázání kontaktů s dalšími kolegy,
podobně postiženými. Dnes oba tyto důvody téměř pominuly, přišel však jiný, a
tím je "Poznámkový blok - Jak na to". Každou chvíli po sobě čtu, jak se co má
udělat. Velmi výhodné, pro starší pak nenahraditelné.
A ještě v jednom jsem zcela změnil přístup. Zpočátku jsem měl
strach, zda budu mít dost času na to, abych kolejiště dodělal. Postupem času
jsem zjistil, že je to vlastně úplně jedno. Daleko podstatnější je, že mám stále
co dělat. A to se, moc doufám, snad nezmění.
- Snažíte se přiblížit realitě? A jak myslíte, že se jí dá dosáhnout v
modelařině?
Tady je právě ta moje zásadní odlišnost od
standardu (nestandardu?), od většiny, od těch, co se (hlavně sami) nazývají
"pravými modeláři". S ohledem na krajinu je to jasné, krajinář
nebudu. Po prkně ale také jezdit nechci. Snad se dostanu ke
štěrkování, osazení pár staveb, z nichž dost mám postavených i vlastními
silami. Stejně tak nejsem kamarád s patinou. Vzít novou krásnou mašinu nebo
barák a umazat to, to je nad moje síly. Utrhlo by mi to srdce.
Jiné je to u samotného
kolejového plánu. Ten chci rozhodně přizpůsobit
mým potřebám a požadavkům. Snad je ze stránek LokoPin dost zřejmé, že mým
stěžejním zájmem je
digitál, řízený
softwarem (konkrétně
TrainController™ z balíku RAILROAD & Co.™
fy
Freiwald software).
Pro co nejlepší využití je zapotřebí co nejsložitějšího layoutu. Hodně
vlaků, hodně kolejí, dvoukolejka, hodně nádraží, depo, točna atd. Co
nejbohatší a současný provoz. Automatický, i s ručním řízením. Je nasnadě,
že pokud není člověk milionářem s vlastní tělocvičnou nebo lépe s krytým
fotbalovým stadionem, nutně bude výsledným kolejištěm něco naprosto
nereálného, hanlivě označované jako vlakodrom.
No a co? Mě to baví ...
- Jaké jste kupříkladu řešili kompromisy, dilema v rozhodování před stavbou?
(měřítko, moduly kontra kolejiště)
Něco jsem vlastnil z
minula. Měřítko TT. Ke změně nebyl důvod.
Kdybych dnes začínal, znalý všech informací, nevolil bych jinak. Je to
prostě zlatá střední cesta, kompromis mezi velikostí, prostorem k dispozici,
výběrem vozidel, kolejiva i cenou. K modulovým setkáním mám vztah negativní,
detaily rozebírat zbytečno.
- Co vás na tom nejvíce štve a stresuje?
Finance a zdravotní stav. Obojí mě víceméně omezuje. Obojí je většinou
součástí důchodového věku. Moc s tím nejsem schopen udělat.
I když se v tomto článku snažím vyhnout negativům, nemůžu pominout, že hodně
mě štvou idioti, lenoši, pitomci, hádající se magoři, invektivy používající
hrubci atd. atd. To vše hlavně na diskuzi, někdy i mimo. Tady jsem se
domníval, že je to možné změnit, zlepšit. Marné volání.
Naštěstí to vynahradí ti ostatní, slušní, často chytří a schopní,
ochotní pomoct, z nichž někteří se změnili v
kamarády. Vřelé díky jim.
- Jaké kladné poznatky, hodnoty vám to přináší do života?
Právě ti kamarádi. V důchodu zmizí zaměstnání, s ohledem na zdraví pak jiné
koníčky (tenis, ryby, muzika...). Tím se hodně změní i základna přátel,
kterou k životu většina z nás nutně potřebuje. Někdo má aspoň rodinu (já
naštěstí dost velkou), někdo ani to ne. Koníček, včetně pár dobrých přátel,
je prostě k nezaplacení.
- Co je podle vás maximum, kterého lze v této modelařině dosáhnout?
Maximum neexistuje v ničem. Proč by mělo být v modelařině?
- Co bude, až nebudeme?
Občas na to myslím, ale má to cenu? Pochybuji.
Na začátek
článku
Závěr
Opravdu by mě zajímalo, zda tyhle kecy někomu pomohly. To
bych se moc divil. Poprvé mi přichází na mysl, "Proč já to vlastně psal?" Asi
proto, abych se zařadil mezi ostatní ... raději si označení odpustím. Nebo že by mi v
důchodu scházelo trochu toho pokecu s kamarády? To je ale Skype, nebo aspoň
mail, lepší. Faktem je, že někdy napsání takových odpovědí lépe osvětlí pohled
na sebe sama. Hlavně, aby to mělo nějaký pozitivní efekt.
Jakýkoliv, na kohokoliv.
Na začátek
článku
Menu
LokoPin
|
29.09.2016 |
|
|
27.10.2016 |
poslední editace |