Dotazy a Seminář

  1. Úvod
  2. Dotazy
  3. Seminář
  4. Závěr

Úvod

    Počet "digitálních" kolegů se zvyšuje. Musí to tak být, neboť se zvyšuje frekvence dotazů v této oblasti. V Knize, mailem, telefonicky... To je ta dobrá stránka věci. Velice mě to těší. Zvyšující se počet digitalistů přináší více otázek, také však více informací, které jsou mezi kolegy předávány, tím pádem i více nových kontaktů, někdy velmi přínosných.

    Moje znalosti nejsou encyklopedické, znám toho jen málo. Nejlépe se orientuji v softwaru RailRoad & Co. fy Freiwald software. Oblast hardwaru je dnes velmi široká a zde mohu fundovaně konzultovat především nad komponenty, které vlastním, mám vyzkoušené. Důrazně upozorňuji, že popisuji systém Lenz, a že jiné systémy mohou mít stejné nebo podobné jen dílčí části !!!  V článku Komponenty jsou detailnější informace o některých použitých prvcích. Také vládnu základními znalostmi z elektroniky a tedy vlastně i z "analogu", ten jsem ovšem provozoval jen "na stole", takže žádná sláva. To jen na vysvětlenou na co se mě můžete ptát.

Nejsem výrobce, prodejce, ani autorizovaný zástupce nějakých produktů.
Veškeré informace, zvěřejňované na stránkách LokoPin, jsou především inspirativní a autor za ně rozhodně nepřebírá žádné záruky.
Stejně se to týká i všech dalších konzultací (mail, Skype, mobil a pod.).

Na začátek článku

Dotazy

    Někdy však i jednoduchá otázka zabere spoustu času. Především je to tím, že informace v dotazu jsou zcela nedostatečné!!! Jak se rozšiřuje základna tazatelů, nemohu si vše pamatovat, a tak téměř vždy napřed prohledávám historii (pokud je nějaká) a hledám základní údaje. Proto prosím, uveďte vždy následující data, značně to zrychlí moji odpověď.

  1. Digitál x analog. Někdy jde i o "smíšené" nasazení.
  2. Měřítko, stručný popis kolejiště.
  3. Způsob ovládání. Panel, ruční, software...
  4. Typ, verze softwaru. Jednotlivé verze TC mají podverze (patch, opravy, sestavení), takže třeba 8 Silver E2 (8SE2).
  5. Typ (výrobce) mašiny, vagonů.
  6. Typ digi komponentů. Centrála, ovladač, interface (připojení k PC), dekodéry, detektory atd. 
  7. Typ kolejiva, výhybek, přestavníků, návěstidel. Způsob připojení, spřažení a pod.
  8. Ve většině případů je nejlepší (někdy nevyhnutelné) poslat soubory TC, tedy *.YRR, *.YRS, příp. *.YRW, nověji *.YRRG.
    Vůbec nejlepší je, když název souboru obsahuje jméno_VerziPodverziPatch_datum, např. NovakJosef_8GE2_20150406.yrrg.
  9. Někdy i jednoduchý naskenovaný obrázek pomůže více, než složité vysvětlování co a odkud kam vede.
  10. Přesný a detailní popis dotazu. Co to má dělat a co to nedělá.

    Jistě se to může zdát přehnané, ale dotazy typu "Zapojil jsem návěstidlo a ono to nefunguje" nebo "Mašina špatně jezdí, co s tím?" nejsou nic neobvyklého. Také mail není zrovna moc výhodný, neboť po takovém dotazu následuje obvykle větší počet mailů sem a tam, neboť tazatel vždy uvede jen něco a dalšími maily z něj postupně páčím všechny informace. Často se také stává, že si zpočátku nerozumíme, odpovídám vlastně na něco jiného a všechno se tak zbytečně prodlužuje. Tady opět apeluji na kolegy, aby používali Skype či ICQ, je to pro tento druh konzultací mnohem dynamičtější.

    A protože "příklady táhnou", jeden se neztratí.

Mám kolejiště TT 300x150cm, komplet digi.
Ovládání softwarem RailCo, v7 Silver E1.
Provozuji pouze kyvadlovou dopravu mezi dvěma koncovými nádražími (2 a 4 koleje).
Mašiny většinou staré BTTB, lokodekodéry ZIMO MX620, Kuehn 025P, Lenz Gold mini.
Centrála je Lenz LZV100, ovladač LH100, připojení k PC (notebook HP) přes Lenz USB.
Při změně blokového návěstidla  NB1 se stejně mění i návěst na návěstidlu NB3, což je špatně.
Na návěstidlu NB1 i NB3 svítí červená. Pomocí myši změním návěst NB1 na zelenou,
NB1 se změní správně, ale navíc se změní i NB3 chybně taky na zelenou.
Dělá to na layoutu v PC i v reálu na kolejišti.
Jak to mám opravit, aby návěstidla reagovala odděleně?
Přikládám soubory mého layoutu.

    Tak takhle nějak by to mělo vypadat. Může se zdát, že řada informací s problémem nesouvisí, je zbytečná. Zbytečné tady neexistuje. Některé souvislosti jsou zcela nepochopitelné, a přesto se nakonec ukáže, že to bylo právě jádro pudla. Nikdy nevadí, popisuje-li někdo způsobem..."Kolejiště mám v rohu dětského pokoje ... blabla ... zmáčknu tohle, udělá to tohle a mělo by to udělat tamto". Rozhodně je to dobře, na rozdíl od "ono to nefunguje".

    Spolu se známým klasikem, jednou možná vydám knihu "Zbytečné otázky v modelařině".

    A ještě důležitá poznámka. Nejsem výrobce, ani prodejce. Mám jen určitý hardware a software, a pokud se něco mění, doplňuje, rozšiřuje, vždy tento seznam edituji. Mohu a budu tedy popisovat jen to, co vlastním. Nemá smysl se mě ptát, co bych doporučil, co je nejlepší atd. Žádné provize od nikoho nepobírám, a když něco chválím, je to jen proto, že jsem to otestoval a že se mi to zdá dobré.

Na začátek článku

Seminář

    Nedávno jsem se zúčastnil jako lektor několika seminářů. Na téma RailCo TC a Návěstidla. Měl jsem z toho celkem dobrý pocit, ale o tom by spíše měli vypovídat účastníci. V každém případě jich zvláště na téma RailCo TC nebylo mnoho. Důvody mi jasné nejsou, ale třeba to bylo momentální zaneprázdněností či tím, že semináře byly placené.

    Abych pomohl kolegům, laškujícím s digitálním ovládáním modelové železnice pomocí softwaru, rozhodl jsem se nabídnout zájemcům další školení - seminář - konzultace, především na toto téma. Základní údaje jsou následující.

Téma 1)  RailCo TrainController verze 5.8 (a většinou i v.7 a 8). a TC a Návěstidla MTBbus
Místo   Písek, Tyršova 12 (tedy u mne doma) 2)
Rozsah 1) dle požadavků
Délka   cca 6 hodin
Počet účastníků 1 až 10
1) Jako příklad může posloužit obsah minulého semináře, případně článek Návěstidla 2, který je vlastně rozsahem totožný s částí semináře, kterou jsem přednášel v srpnu 2010 v Království železnic v Praze. Současnou aktuální a velmi požadovanou novinkou v tématech je servo, servodekodéry atd.
2) Prostředí a zhodnocení můžete omrknout v článku Seminář RailCo TC - zhodnocení. Testovací kolejiště, které je k dispozici, je jistě nezanedbatelnou výhodou .

    Nebudu tedy dělat žádné další ankety a přihlášky. Stačí zavolat, napsat a domluvit se. Kontaktní údaje jsou k dispozici. To je vše. Sám jsem zvědav, jak bude moje nabídka využita a zda se tím sníží stoupající počet dotazů, na které si tazatelé většinou mohou odpovědět sami, přečtou-li si stránky LokoPin. Základem by mělo být prostudování sekce Začínáme, kde jsou k dispozici odpovědi na drtivou většina dotazů. Také Vyhledávání, přidané do Menu, by mohlo usnadnit nalezení potřebných částí. Na detaily a upřesnění je pak nejlépe využít nějakého komunikátoru (ICQ, Skype).

 Na začátek článku

Závěr

    Moje motivace je jasná. Snažím se pomoci těm méně zkušeným, neboť používat třeba poměrně rozsáhlý software, bez českého manuálu, je poněkud obtížné. Rád navazuji další kontakty, protože s nimi někdy přicházejí i další informace z oboru. Kolegové mě svými dotazy také nutí zjišťovat věci, ke kterým jsem se zatím nedostal, a tak nepřímo zvyšují moji "kvalifikaci". Na spoustu dotazů totiž odpověď neznám a musím ji teprve hledat. Také v tom je pro mne ten správný adrenalin, i když se to mnohým zdá divné. Když ale mašinky pak začnou na kolejišti dělat to, co chceme, je to paráda. Ať žije digi.

Na začátek článku
Menu

LokoPin  

21.10.2009  
  27.03.2017 poslední editace