Testy 4

Lampy

    Při snaze nakoupit nějaké lampy k osvětlení nádražních prostorů, dostal jsem se velmi rychle do potíží. Výrobci ani obchodníci si, ve vzácné shodě, téměř nedělají hlavu s uvedením nějakých podrobností, jako jsou rozměry, elektrické a světelné parametry atd. Tak jsem trochu nakoupil a domnívám se, že by byla škoda, nabyté poznatky nepředat ostatním.

Lampy nádražní

    Klasické nádražní lampy jsou bez stupaček (s kladkou) nebo se stupačkami. Stožár tvoří většinou ocelová trubka, svařená teleskopickým způsobem z více průměrů. Následující tabulka obsahuje některé údaje několika modelů, spolu s porovnáním se skutečností.

 

JM

ES Pečky

Neu model Dominik skutečnost 1:120 skutečnost 1:1
obj. číslo     19266 N-045-17 3480 TT    

Cena 1)

[Kč]

89,-

99,- 57,- 99,-    

Výška         

 [mm]

114

90 92 95,5 108 13000

Ř sloupu 2)

 [mm]

1,7 / 2,6

1,2 / 1,6 1,55/2,4 0,9 / 2 n / 1,83 220

Ř stínidla 3)

 [mm]

7,9

4,8 7,3 4,6 n n
Dioda 4)   n n ano ano    
Odpor [Ω] 560 480 330 525    
Proud 5) [mA] 18 18 20 18    
LED dioda   SMD SMD Ř3mm SMD    
Svítivost   malá velmi malá 6) velmi vysoká malá    
Světlo   žluté žluté bílé 7) žluté    

Obrázek

 

3

4 5 6 1, 2 1, 2

n ... nezjištěno

1) Ceny jsou současné a jen orientační

2) V nejužším místě (nahoře) / V nejširším místě (dole)

3) V nejširším místě (dole)

4) Ochranná

5) Při napájení 12Vss

6) Na přání lze dodat i s vysoce svítivou LED diodou

7) Dělá se i se žlutým světlem

 

    Parametry světelné a elektrické jsem nejprve netestoval. Teprve na popud Trainmaniaka (já pořád čekám, že všechno bude ideální) jsem k tomu přistoupil a nestačil jsem se divit. Lampy jsou osazeny LED diodou v provedení SMD s barvou světla žlutá. Jen Neu model je osazen vysoce svítivou LED diodou Ř3mm s bílým světlem (dělá se i se žlutým). Některé výrobky nemají ani označení vývodu pro kladný pól napájení, což považuji za hrubou chybu. Lampa se sice při opačném připojení nerozsvítí, ale pokud nemá ochrannou diodu, může se zničit (fakt je, že se mi to zatím nestalo, takže asi ochranné diody jsou i v těch dvou "nezjištěných" modelech). Rovněž tak připojení na střídavé napájení, bez usměrnění aspoň přídavnou diodou, považuji za chybné. Ostatně zapojení LED diod je v článku Stavba 3, které rozhodně doporučuji prostudovat, abychom se vyhnuli třeba obecně nejrozšířenější chybě při zapojování lamp, a to je paralelní zapojení jednotlivých svítidel.

    Svítivost jednotlivých lamp je v tabulce (je to subjektivní hodnocení) a celkem odpovídá osazené LED diodě. SMD dioda svítí pochopitelně méně, než superjasná 3mm LED dioda v lampě od fy Neu model. Výjimkou je jen model od fy ES Pečky, který nejen, že téměř nesvítí, ale ještě světlo značně prosvítá přes špatně nabarvené stínítko. Podle informací, které výrobce (jako reakci na tento článek) uvedl, lze na přání dodat i s vysoce svítivou LED diodou, která svítivost zvýší. Význam konektoru spočívá v možnosti demontáže lampy, např. při osazení na modul, který je často stěhován. To je rozhodně výhoda. Pokud častou demontáž nepotřebujeme, lze lampu osadit bez konektoru

    Základní rozměry nádražních lamp uvádím proto, že mě překvapily tak velké rozdíly jednotlivých výrobců. Ve skutečnosti asi mohou být různé typy těchto lamp, výška by se mohla dost lišit, ale třeba průměr sloupu nebo stínidla by měl být aspoň podobný. Že bych objížděl nádraží a sháněl všechny varianty, to určitě nehrozí, ale aspoň něco jsem zkusil zjistit na místních nádražích (obr.1,2,7,8). Rozměry jsou změřené, někdy odhadnuté. Na měření výšky byl použit speciální optotrigonometrický výškoměr.

    Od výrobců je to zřejmě systém "Ber nebo nech bejt". Závěry si udělejte sami. Stínidla reálu se mi nepodařilo nikde najít a změřit, ale z obrázků se dají poměry odhadnout. Z testovaných typů není správně v měřítku ani jedna lampa. JM a Neu model je moc tlustá, s velkým stínidlem. ES Pečky a Dominik má průměr stožáru i stínidla asi celkem ve správném poměru, ale jsou trochu nízké. I Neu model je trochu nízká. Výška však není tak důležitý parametr, pokud srovnáváme pouze s jedinou reálnou předlohou.

 

Stožáry nádražní

    Příhradový stožár na hlavním nádraží v Písku je vysoký 24 m a má dole rozměry 84 x 84 cm. Z běžného pohledu mám dojem, že se nahoru nezužuje. Nahoře je asi deset halogenových reflektorů, namířených do různých směrů. Tady bylo porovnání poměrně jednodušší, neboť v modelovém provedení mám k dispozici pouze jediný exemplář. Jeho parametry jsou v následující tabulce.

 

Neu model skutečnost 1:120 skutečnost 1:1
obj. číslo   N-047    

Cena 1)

[Kč] 69,-    

Výška         

 [mm] 103,5 200 24000

sloup 2)

 [mm] 4,8 x 4,8 / 6,6 x 6,6 n / 7 x 7 n / 840 x 840

Ř stínidla 3)

 [mm] 7,2 n n
Dioda   ano    
Odpor [Ω] 330    
Proud [mA] 12    
LED dioda   Ř3mm    
Svítivost   střední    
Světlo   žluté    

Obrázek

  9 7, 8 1, 2

n ... nezjištěno

1) Ceny jsou současné a jen orientační

2) V nejužším místě (nahoře) / V nejširším místě (dole)

3) V nejširším místě (dole)

 

    Modelový osvětlovací stožár má, stejně jako lampa od stejného výrobce, poněkud větší průměr stínidla. Také jeho výška by mohla být klidně podstatně větší. Ale jeho provedení se mi docela líbí a cena rozhodně není vysoká. Počítám, že při zvětšení výšky, třeba pomocí nějakého podstavce, by mohl být pro kolejiště přínosem.

 

Závěr

    Můj názor zde prezentovat nijak nechci. To záměr nebyl. Chtěl jsem jen zveřejnit pár informací. Ty by měly ale podávat především výrobci a dodavatelé. Je až s podivem, že v nabídkách chybí informace o rozměrech (tolik podstatné pro modeláře), k výrobkům nejsou většinou přiloženy ani údaje o zapojení (tolik podstatné pro správnou funkci). Řekl bych, že to prostě odpovídá ceně. Naštěstí funkce, vzhled a cena, tedy faktory nejdůležitější, patří vesměs ke kladům těchto výrobků.

 

 

Obr. 1 - Písek-město (Táborská zastávka)

 

 

Obr. 2 - Na Táborce je klasika. Nádražní lampa se stupačkami.

 

Obr. 3 - J.M. modelová železnice

 

Obr. 4 - ES Pečky (s konektorem)

 

Obr. 5 - Neu Model

 

Obr. 6 - Dominik (se stupačkami)

 

Obr. 7 - Na hlavním nádraží Písek jsou tyto příhradové stožáry.

 

Obr. 8 - Na hlavním nádraží Písek jsou tyto příhradové stožáry.

 

Obr. 9 - Neu Model

 

Obr. 10 - A nakonec dohromady, pro lepší porovnání velikosti (zleva JM, ES Pečky, Neu Model, Dominik a stožár Neu Model).

 

    Nakonec by se hodila možná "noční" fotka. Ale jen tak bez modelové krajiny a staveb to stejně není ono a popravdě řečeno, nechtělo se mi to instalovat jen tak, kvůli jedné fotce. Jen jsem to vyzkoušel a svítivosti jsou uvedeny v tabulkách.

Na začátek článku
Menu

LokoPin    07.06.2007

revize        09.06.2007

revize        11.06.2007