V100 TT Tillig - přidání zátěže

    Kvůli tomuto článku jsem musel rozšířit menu. Nějak se mi toto téma nikam nehodilo, a přestože nebude mým stěžejním, myslím, že časem se přece jen trochu rozjede.

Obr. 1 - V100 - krasavice, strakatice - to je moje.

    Když jsem měřil tažnou sílu lokomotiv, vyplynul z toho jediný závěr. V100 potřebuje přidat zátěž. Aspoň 10g. Mašina je Tillig, obj.č. 02585. Sundal jsem kryt (lehkým zmáčknutím kapoty vždy nad nápravou) a hledal místo na závaží (obr.2). V kabině je okny vidět dekodér, takže přidané závaží to zde už moc nezkazí. Zjistil jsem, že se sem vejde skoro těch deset gramů. Kabinu lze také sundat z kapot, je jen nasunutá a dole zachycená za malé výstupky, které se uvolní lehkým stisknutím stran kapot k sobě. Pak kabinu vysuneme směrem nahoru. Kapoty mají nahoře ještě prázdný výlisek, a tam se vejdou další tři gramy (obr.3). To je vyhovující. Jako materiál je použito olovo. Dá se snadno sehnat a snadno opracovat. Pro multimilionáře doporučuji platinu, zlato nebo ještě lépe osmium, v nouzi rhenium. Jsou mnohem těžší.

Obr. 2 - Sundaná kapota a kabina

Obr. 3 - Ve vybrání v horní části kapoty a v horní části kabiny je místo nejméně na 10g.

Obr. 4 - Tento olověný plech mají klempíři (síla 1mm), v nouzi poslouží rybářský, který je ale mnohem tenčí. Vpravo je vidět rodící se zátěž.

Obr. 5 - Hotová zátěž do stropu kabiny (3 slepené plechy, tedy síla 3mm) a pásky do prolisů kapoty (1mm).

    Zátěž do kabiny natřeme černě, aby neházela odlesky. Celkem to neruší.Mezi dekodér a zátěž ve stropu kabiny vložíme nějakou izolaci (černý papír, černou lepící pásku...). A ještě jsem naložil dva kousky na desku plošného spoje přes oboustrannou lepící pásku (obr.6). Nebo by to taky šlo zalepit do karoserie, ale takhle jsem se lépe trefil a nemusel rozměřovat.

Obr. 6 - Všechna závaží na místě, zalepeno, hotovo.

    Při nasazování karoserie musíme dát pozor, aby správně zapadly zámky do rámu. Jinak zůstanou strany kapoty trochu zmáčknuté do středu a mohou škrtat o setrvačník. To se mi stalo a chvíli jsem hledal, kde mi setrvačník škrtá o přidanou zátěž. Nenechte se oblafnout stejně.

    Hmotnost všech přidaných závaží je 17g, a to tam moc místa nebylo. Lokomotiva zvedla váhu z původních 102g na 119g. Ještě jsem ověřil tažnou sílu. Ze 17g stoupla na 29g. A to se vyplatí...

    Ještě k tomu materiálu. S olovem se pracuje super. Jde stříhat nůžkami, rozklepávat, pěchovat, lepit i letovat. Pilovat i trochu krájet nožem. Špinavé se snadno drátěným kartáčem očistí, případně nalakuje. Olověný plech se mi velmi osvědčil, stříhám a lepím vteřiňákem. Ale lze i snadno tavit a odlévat do formy, a pak teprve dopilovat. Asi bude vždy záležet na požadovaném tvaru.

    Jo, a taky jde použít iridium.

Na začátek článku
Menu

LokoPin    09.07.2007